تامین منابع مالی گلوگاه اجرای طرح‌های حمایتی سامانه‌های خورشیدی

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)گفت: همچنان تأمین منابع مالی موردنیاز، گلوگاه اجرای طرح سامانه‌های خورشیدی حمایتی است.

به گزارش اگزیم نیوز، جعفر محمد نژاد سیگارودی روز سه شنبه در گفت‌وگویی درباره وضعیت اجرای طرح سامانه‌های خورشیدی حمایتی برای اقشار کم‌درآمد افزود: از زمانی که این برنامه جدی شروع شد اتفاق‌های خیلی خوبی افتاد تفاهم‌نامه پنج‌جانبه‌ای در این زمینه داریم که مصوبه معاون اول رئیس‌جمهوری را دارد.

وی تفاهم‌نامه را بین کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری دانست که بنا بوده و هست با همکاری وزارت نیرو ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی را در مناطق محروم و کم‌برخوردار نصب کنند، براین‌ اساس همه مقدمه‌های لازم را وزارت نیرو و ساتبا فراهم کرده و اکنون پیش‌نیازهای آن نیز فراهم است.

وی گفت: اکنون هرکدام از این سازمان‌های حمایتی که بخواهد در منطقه محروم سامانه نصب کند از فرایند ثبت‌نام در اپلیکیشن مربوط، هماهنگی لازم با شرکت‌های توزیع برق تا اقدام‌های ساتبا همه فراهم است.

وی درباره چرایی کندشدن اجرای طرح و تامین منابع مالی است که باعث ایجاد گلوگاه در اجرایی‌نشدن آن شده، افزود: سال گذشته عدد ۱۰ هزار سامانه را با همه مشکلات اجرایی شد که ممکن است از لحاظ عددی بزرگ نباشد؛ ولی یک اطمینان و انگیزه‌ای در نهادها ایجاد کرده است.

محمد نژاد سیگارودی خاطرنشان کرد: این اطمینان خاطر سبب شده نهادی مثل کمیته امداد تأکید داشته باشد روشی برای ایجاد اشتغال مطمئن‌تر از سامانه خورشیدی ندارد و سازمان بهزیستی هم چنین رویکردی داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا گفت: به‌واسطه اطمینان ایجاد شده دستگاه‌های دیگر مثل بنیاد برکت و خیرین مدرسه‌ساز برای احداث سامانه‌های خورشیدی در مدارس ورود کرده‌اند البته ساتبا هم برای حمایت بیشتر از آنها سقف خرید تضمینی برق را تا ۲۰ سال کرده ضمن آنکه زیرساخت‌های لازم هم فراهم شده است.

وی شناسایی بیش از ۵۰ هزار خانوار خبر داد و گفت: علاوه‌برآن این فرصت را فراهم کردیم که افرادی که خانه‌ای ندارند هم به‌صورت تجمعی بتوانند برای احداث نیروگاه اقدام کنند و ساتبا کمک می‌کند.

کد خبر 74336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =