تخفیف فروش نفت در دولت سیزدهم کمتر از دولت‌های قبلی است

وزیر نفت گفت: طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم، به مراتب کمتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، جواد اوجی روز شنبه در نشست خبری مشترک با سخنگوی هیئت دولت اظهار داشت: در آغازبه‌کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، با تولید و صادرات پایین نفت‌ خام، نبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام مهم، بی‌انگیزگی سرمایه انسانی حاصل عملکرد و برخورد نامناسب دوره گذشته، وجود بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی و نفت فوق‌سنگین ذخیره‌شده روی آب و ناترازی شدید در تولید و مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی مواجه بودیم.

وی افزود: تنها در موضوع هزینه نگهداشت و کرایه کشتی‌های ذخیره‌سازی میعانات و نفت خام، سالانه ۴۶۰ میلیون دلار هزینه اضافه به کشور تحمیل می‌شد.

وی ادامه داد: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت و همه ارکان نظام و بازاریابی‌های جدید، از مهر ۱۴۰۰ دیگر نفت و میعانات گازی روی آب ذخیره نشد و به‌مرور حجم ذخیره‌شده را نیز کاهش دادیم، تا آنجا که اوایل سال ۱۴۰۱ هیچ‌گونه ذخیره میعانات گازی روی آب نداشتیم.

وزیر نفت با بیان اینکه با وجود ناترازی گاز و فرآورده‌های نفتی به‌ارث‌رسیده به دولت سیزدهم، با همت کارکنان صنعت نفت هیچ‌گونه قطعی گاز و فرآورده‌های نفتی با وجود سه حمله سایبری و تروریستی در کشور ایجاد نشد، افزود: در سه سال اخیر ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف به ارزش ۳۴ میلیارد دلار تکمیل شد که بیش از ۱۰ سال پیشرفت لاک‌پشتی داشتند و درمجموع با احتساب این پروژه‌ها، در دوره یادشده، ۳۰۰ پروژه جدید و نیمه‌تمام در صنعت نفت به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در صنعت نفت در جریان است.

اوجی با اشاره به افزایش ۵۳ میلیون مترمکعبی گاز، افزایش ۱۰ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور در دولت سیزدهم، تصریح کرد: تا چند روز آینده با بهره‌برداری از ۵ مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از ۹۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر روزانه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گازهای همراه نفت جمع‌آوری شده و تا چند روز آینده روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر به این رقم اضافه می‌شود همچنین این رقم تا پایان امسال به ۳۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم در این حوزه ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ کشور را در غرب و شرق کارون جذب کرده است.

اوجی با اشاره به دریافت جایزه سال ۲۰۲۴ مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) برای جمع‌آوری گازهای مشعل در نشست اخیر سران این مجمع گفت: بر اساس آمارهای جی‌ئی‌سی‌اف، میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه سالانه ۵.۲ درصد بوده، در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان طی بازه زمانی یادشده، ۲.۵ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است.

وی درباره افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در سه سال اخیر گفت: تولید بنزین در مدت یاد شده از ۹۶ به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. در حوزه نفت گاز نیز با جهشی ۹ میلیون لیتری، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسید.

وزیر نفت درباره برخی گفته‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره تخفیف‌های اعمال شده در فروش نفت ایران، تصریح کرد: طی این سه سال، به مراتب کمتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.

اوجی ادامه داد: دولت سیزدهم با ابتکارهایی تازه همچون استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی توانسته است فروش نفت را افزایش دهد، ما در این دولت به هیچ عنوان نفت را با تخفیف‌های بالا نفروختیم و گفته‌های اخیر در این باره را تکذیب می‌کنم.

وی با یادآوری اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و پتروشیمی ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۶۵ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت تأکید کرد: با این حال اینکه بر خی می‌گویند در دولت بایدن، تحریم‌های فروش نفت آسان شده است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه از ۶۰۰ تحریم جدی علیه ایران در دولت بایدن، ۴۰۰ تحریم مربوط به صنعت نفت است.

اوجی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت خام ریل‌گذاری تازه‌ای انجام داده است، گفت: دولت بعدی می‌تواند به راحتی فروش نفت را ادامه دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این کار شود.

وی افزود: اوایل سال ۱۴۰۰ آمریکایی‌ها برای جلوگیری از فروش نفت به سراغ توقیف نفتکش‌های ایران رفته بودند اما با کمک نیروهای مسلح این مشکل هم پشت سر گذاشته شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه زور کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به دولت سیزدهم و نظام اسلامی ایران نرسید، افزود: در کارگروه هفت نفره فروش نفت ایران از همه نهادهای مختلف نظام، نمایندگانی در آن حضور دارند و از همه ظرفیت های موجود در کشور برای افزایش فروش نفت استفاده کرده‌ایم.

اوجی گفت: هم‌اکنون ایران به ۱۵ کشور دنیا نفت صادر می‌کند، جالب است بدانید که بسیاری از پالایشگاه‌های نفت این کشورها برای اینکه بتوانند از نفت خام ایران استفاده کنند، هزینه‌های زیادی برای تغییر سیستم‌های فرآورش خود انجام داده‌اند.

وی مهترین دستاورد دولت سیزدهم در صنعت نفت را اتکا به توان داخلی و جذب سرمایه خارجی در کنار حمایت از سرمایه گذاران داخلی دانست و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برای نمونه هم‌اکنون شرکت‌های روس در هفت میدان نفتی ایران فعال هستند و طی سه سال گذشته افزایش ۲۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت حاصل فعالیت آنها بوده است.

وزیر نفت اظهار داشت: با اتکا به شرکت‌های داخلی، تولید نفت تا پایان امسال از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کنونی به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید، همچنین در سه سال اخیر بیش از ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفت و گاز امضا شده که بیش از ۲ برابر دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

اوجی افزود: شاهد اصلی عملکرد دولت سیزدهم در حقیقت رشد اقتصادی ۲۰ درصدی گروه نفت و گاز در میان دیگر دستگاه‌های اجرای کشور در سال اخیر بوده است.

وی ضریب جایگزینی نفت و گاز تولید شده و کشف شده در سه سال اخیر را ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: به عبارت دیگر به ازای هر ۱۰۰ بشکه نفت تولید شده حدود ۸۷ بشکه نفت کشف شده است، همچنین در این دولت ۵ میدان نفت و گاز در شمال، شمال شرق و جنوب کشور کشف شده است و به‌زودی اطلاعات تکمیلی از کشف یک میدان گازی را اعلام خواهیم کرد.

کد خبر 74414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =