جذب ۴.۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی در دولت شهید رئیسی

براساس گزارش آنکتاد، ایران یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۳ جذب کرده که نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سه سال دولت سیزدهم ۴ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سرمایه‌گذاری جهان اعلام کرد: ایران در سال ۲۰۲۳ توانسته است یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کند.

ایران در سال ۲۰۲۲ نیز بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود.

بدین ترتیب میزان کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سه سال دوره دولت سیزدهم چهار میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران روندی نزولی را طی می‌کرد، اما در دولت سیزدهم طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ این روند معکوس شده و شاهد رشد دوباره سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور بودیم، البته میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن کاهش سه درصدی داشته است.

ایران در سال ۲۰۲۳ همچنین ۸۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر داشته است، این رقم برای سال پیش از آن ۱۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

میزان کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در کشورهای دیگر در سه سال دولت سیزدهم ۲۶۹ میلیون دلار اعلام شده است.

خروج خالص ۹۳ میلیارد دلار سرمایه از آمریکا

آمریکا با جذب سرمایه ۳۱۱ میلیارد دلاری در رتبه نخست دنیا از این نظر قرار داشته و چین با ۱۶۳ میلیارد دلار در رتبه دوم و سنگاپور با ۱۶۰ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا در این سال ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. آمریکا در سال ۲۰۲۳ همچنین ۴۰۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای دیگر انجام داده که ۹۳ میلیارد دلار از سرمایه خارجی جذب شده توسط این کشور بیشتر بوده است.

جذب سرمایه خارجی ایران بیشتر از برخی کشورهای اروپایی

ایران از نظر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در رتبه ۹۲ جهان در سال ۲۰۲۳ قرار داشته است. ایران در این سال از برخی کشورهای اروپایی سرمایه بیشتری جذب کرده است؛ از جمله این کشورها عبارتند از: بلغارستان، استونی، کرواسی، قبرس، یونان، لتونی، لیتوانی، لهستان، پرتغال، اسلواکی و اسلوونی.

کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان طی سال میلادی گذشته ۱۳۳۲ میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن کاهش ۲ درصدی داشته است.

کد خبر 74443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =