مبارزه با آفت سن گندم در سطح ۳ میلیون هکتار

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بنا بر آمار تاکنون سطح مبارزه با آفت سن گندم در ۲۸ استان کشور به ۳ میلیون هکتار و مبارزه با ملخ‌های بومی و مراکشی در ۲۰ استان به ۹۰ هزار هکتار رسید.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین افزود: بنابر آخرین آمار سطح مبارزه علیه سن گندم به ۳ میلیون هکتار رسیده که ۲ میلیون هکتار آن علیه سن مادر و یک میلیون هکتار پوره در ۲۸ استان کشور صورت گرفته است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که مبارزه علیه سن گندم به روزهای پایانی رسیده است، اظهارداشت: اکنون در حال لگه‌گیری آفت در مزارع هستیم و طی ۵ تا ۶ روز آینده بحث مبارزه و لکه‌گیری در استان‌ها به پایان می‌رسد.

معین ادامه داد: بنابر آمار سال گذشته مجموع سطح مبارزه علیه آفت سن گندم در سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اتفاق افتاد که امسال سطح مبارزه ۴۰۰ هزار هکتار افزایش داشته است.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که درصدی از سن‌زدگی نمی‌توان اعلام کرد، افزود: سال گذشته سن‌زدگی گندم ۸ دهم درصد بود که امسال برآورد می‌شود میزان سن‌زدگی کمتر باشد، اما تا پایان شهریور با اتمام برداشت گندم و رفتن محصول به سیلوها نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص میزان سن‌زدگی اعلام کرد.

وی با بیان این که مبارزه با آفت زنگ زرد گندم به پایان رسیده است، گفت: بنابر آمار امسال در سطح یک میلیون هکتار مبارزه علیه آفت زنگ زرد گندم صورت گرفت و در خصوص آفت سن زمان مبارزه به پایان رسیده و چنانچه کشاورزان هشدارهای کارشناسان را جدی نگرفته باشند، بی‌تردید دچار سن‌زدگی خواهند شد.

مبارزه با ملخ‌های بومی در سطح ۹۰ هزار هکتار

معین در خصوص مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور گفت: بنابر آخرین آمار در سطح ۹۰ هزار هکتار مبارزه علیه ملخ‌های بومی در ۲۰ استان کشور صورت گرفته است.

وی با بیان این که سطح مبارزه علیه ملخ‌های بومی تا پایان مرداد در مناطق سردسیر و کوهستانی ادامه دارد، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه ملخ‌های بومی به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار برسد.

این مسوول ادامه داد: سموم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ‌های بومی به طور کامل تامین و تدارک شده و کمبودی در این خصوص نداریم.

مدیر مبارزه با آفت عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت مبارزه با ملخ صحرایی، افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و پیش‌بینی بارش‌های نرمال در تابستان و پاییز در شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا و جنوب ایران احتمال حمله ملخ افزایش می‌یابد.

به گفته وی، با وقوع نخستین سیکلون احتمال حمله ملخ صحرایی به بالای ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و در شرایط کنونی احتمال ۵۰ تا ۶۰ درصدی حمله ملخ به استان‌های جنوبی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ۷۰ درصد مبارزه با ملخ‌های بومی، بر علیه ملخ‌های مراکشی است.

کد خبر 74472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =