کاهش مصرف بنزین با اصلاح نظام خودروسازی

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با بیان اینکه خودروهای داخلی مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و سبب تشدید ناترازی بنزین شده‌اند؛ گفت: فناوری قدیمی خودروسازها و همچنین عدم تنوع بخشی به سبد سوخت سبب شده که هم منابع هدر برود و هم محیط زیست آلوده شود.

به گزارش اگزیم نیوز، عبدالکریم حسین‌زاده روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به ناترازی انرژی در کشور به خصوص بنزین، اظهار داشت: خودروهای داخلی مصرف بنزین بالایی دارند و از فنّاوری‌های روز دنیا مثل هیبریدی استفاده نمی‌کنند. متأسفانه، تولیدکنندگان خودروهای داخلی باتکیه بر فناوری‌های قدیمی، تولید را ادامه می‌دهند و کیفیت خودروها را افزایش نمی‌دهند.

وی افزود: این عدم پیشرفت در حالی است که نیاز به خودروهای با مصرف سوخت کمتر و آلودگی کمتر، هر روز بیشتر احساس می‌شود. از سوی دیگر، خودروسازی داخلی حتی به تعهدات خود برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی نیز عمل نکرده و تنها به تولید خودروهای بنزینی پرداخته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بازار خودرو در ایران در انحصار چند خودروساز محدود قرار دارد و خودروسازان انگیزه‌ای برای تولید خودروهای کم‌مصرف و بهینه ندارند؛ هرچه تولید می‌کنند، مردم به دلیل نبود گزینه‌های بهتر و حق انتخاب محدود، برای خرید این خودروها صف می‌کشند. این وضعیت باعث شده که نه‌تنها کیفیت خودروها بهبود نیابد، بلکه مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیاد نیز همچنان به‌عنوان مشکلات اصلی باقی بمانند.

حسین‌زاده گفت: حتی در موضوع واردات خودرو نیز به‌خوبی عمل نکردیم؛ به‌جای اینکه خودروهای هیبریدی و پایه گازسوز که مصرف سوخت کمتر و آلودگی کمتری دارند، وارد کنیم، به واردات خودروهای بنزینی پرمصرف روی آوردیم. این نوع واردات نه‌تنها به کاهش وابستگی به بنزین کمک نکرده، بلکه ناترازی بنزین را نیز افزایش داده است. خودروهای بنزینی وارداتی با مصرف سوخت بالا، فشار بیشتری بر منابع محدود بنزین کشور وارد کرده و هزینه‌های واردات بنزین را افزایش داده‌اند.

وی ادامه داد: در صورتی که می‌توانستیم با واردات خودروهای هیبریدی و پایه گازسوز، مصرف سوخت را کاهش دهیم و وابستگی به بنزین را کمتر کنیم. این خودروها با فناوری پیشرفته‌تر و مصرف سوخت بهینه‌تر، می‌توانستند به کاهش ناترازی بنزین و هزینه‌های واردات آن کمک کنند؛ علاوه بر این، واردات خودروهای کم‌مصرف و دوستدار محیط‌زیست، می‌توانست به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک شایانی کند.

این نماینده مجلس با تأکید بر جامع‌نگری در موضوع ناترازی بنزین تصریح کرد: ما به تغییر رویکرد در سیاست‌های خودرویی کشور نیاز داریم؛ باید از خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا و فناوری قدیمی فاصله بگیریم و به سمت تولید و واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی حرکت کنیم. این تغییر نه‌تنها به نفع اقتصاد کشور است، بلکه به نفع سلامت و کیفیت زندگی مردم نیز خواهد بود.

حسین‌زاده گفت: به دلیل مصرف بیش از حد بنزین در کشور، علاوه بر اینکه امکان صادرات بنزین را از دست داده‌ایم، باید سالانه سه تا پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کنیم، در حالی که می‌توانست در زیرساخت‌ها و توسعه کشور سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: خودروهای داخلی مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و به تشدید ناترازی بنزین منجر شده‌اند؛ اما مشکل فقط تولید خودروهای پرمصرف نیست؛ بلکه بی‌برنامگی نیز به این مسئله دامن زده است. در واردات خودروها نیز به میزان مصرف بنزین توجهی نشده؛ مثلا دیگنیتی و فیدلیتی و خودروهای چینی، مصرف سوخت بسیار بالایی دارند.

نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی بیان کرد: به‌جای اینکه از خودروهای درجه چندم چینی استفاده کنیم، می‌توانستیم خودروهای ژاپنی و آلمانی را وارد و حتی مونتاژ کنیم. خودروسازی‌های ژاپنی به دلیل کیفیت بالا، ایمنی و مصرف بهینه سوخت در سطح جهان شناخته شده‌اند. حتی می‌توانستیم از فنّاوری پایه گازسوز فولکس‌واگن و سایر خودروسازی‌های آلمانی بهره‌برداری کنیم. واردات و مونتاژ چنین خودروهایی می‌توانست به تنوع‌بخشی به سبد سوخت خودروهای کشور کمک کند و وابستگی به بنزین را کاهش دهد.

حسین‌زاده گفت: این خودروهای پیشرفته با مصرف کم سوخت و آلایندگی پایین، می‌توانستند به بهبود کیفیت هوای شهرها و کاهش هزینه‌های سوخت کمک کنند. درحالی‌که خودروهای چینی مصرف سوخت بالایی دارند و کیفیت ساخت پایینی دارند، استفاده از خودروهای ژاپنی و آلمانی می‌توانست به افزایش رقابت‌پذیری صنعت خودروی کشور کمک کرده و استانداردهای تولید داخلی را ارتقا دهد. این رویکرد می‌توانست به نفع اقتصاد کشور و سلامت محیط‌زیست باشد.

کد خبر 74486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =