تفاهم ۲ میلیارد یورویی تهران-وین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران با بیان این كه شركت های اتریشی سالیانه ۳۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام می دهند، گفت: شركت های ایرانی می توانند از این ظرفیت اقتصادی اتریش با انتقال تكنولوژی و سرمایه گذاری در بلندمدت استفاده كنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، مسعود خوانساری روز سه شنبه در نشست مشترك اقتصادی ایران و اتریش در محل اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وكشاورزی تهران، ابرازخرسندی كرد میزبان یك هیات بزرگ تجاری اتریش است ، زیرا دو كشور روابط بسیار دیرینه دارند و 140 سال پیش سفارت های خود را در پایتخت های دو كشور دایر كرده اند.

وی با اشاره به جایگاه اتریش در اتحادیه اروپا اظهار داشت: با وجود سازمان ها و نهادهای بین المللی مستقر در اتریش، این كشور از نظر اقتصادی و سیاسی در اروپا بسیار تاثیرگذار است و زمانی كه تحریم های ظالمانه علیه شركت های ایرانی برقرار شد شركت های اتریشی در این زمینه سخت گیری نكردند و شركت های ایرانی همچنان به فعالیت های اقتصادی خود در اتریش ادامه دادند.

خوانساری گفت: ایرانی ها در اتریش فعالیت تجاری و اقتصادی خوبی دارند به طوری كه یكی از شركت های ایرانی در سال 2013 جایزه برترین شركت تجاری را در این كشور كسب كرد.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: ایران نیز در منطقه از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است و در چهار راه غرب و شرق و شمال و جنوب با 80 میلیون جمعیت تحصیلكرده یكی از باثبات ترین كشورهای منطقه است.

به گفته وی در حالی كه بسیاری از كشورهای منطقه در دوران بی ثباتی قرار دارند، اما هرگونه سرمایه گذاری در ایران می تواند در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی اتریش و ایران تاثیرگذار باشد.

خوانساری گفت: وجود ذخایر عظیم نفت و گاز و ذخایر بزرگ معدنی درایران می تواند زمینه های خوبی را برای همكاری شركت های دو كشور به وجود آورد و در زمینه گردشگری نیز ایران با چندین هزار سال تمدن و یك میلیون آثار تاریخی می تواند زمینه های مناسبی را بین دو كشور فراهم كند.

وی افزود: صنایع ایران با توجه به تحریم های ظالمانه نیازمند تكنولوژی و سرمایه گذاری های جدیدی است ، به طوری كه ما باید سالیانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب كنیم.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و كشاوزی تهران گفت: شركت های ایرانی می توانند با مشاركت شركت های اتریشی تكنولوژی و سرمایه آنها را به ایران منتقل كنند و این نشان می دهد دو طرف دارای زمینه های مناسب همكاری هستند.

خوانساری تاكید كرد: اتاق تهران با 15 هزار نفر عضو آمادگی دارد شرایط لازم را برای همكاری های شركت های ایرانی و اتریشی فراهم كند تا بنگاه های متوسط در این تشكل خصوصی بتوانند از سرمایه گذاری اتریشی ها در ایران استفاده كنند.

وی مسائل و مشكلات بانكی، طولانی شدن صدور مجوز صادرات از سه هفته تا سه ماه در اتریش را از موانع مهم توسعه همكاری های دو كشور برشمرد و اعلام كرد برای رفع این موانع آماده همكاری با شركت های اتریشی هستیم.

ناصر ریاحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران به تازگی از رایزنی بانك های «اوبر بانك»، «آستریا»، «ارسته بانك» و «رایفایزن یا آر-زد-بی» اتریش برای ورود به ایران و اقدام موسسه اعتباری « او.كا.ب» این كشور برای بیمه سرمایه‌گذاری شركت های اتریشی در ایران خبر داد.

ریاحی گفت: شركت‌ های اتریشی پس از دریافت بیمه نامه از این موسسه می‌توانند تا صد درصد میزان سرمایه‌گذاری خود از بانك‌های تجاری وام دریافت كنند. هیات اقتصادی 110 نفره بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در دومین هفته نخست امسال به اتریش رفتند و در همایش اقتصادی دو كشور، سمینار آشنایی با جنبه های مختلف مدیریت و برنامه ریزی شهر وین و نشست تخصصی با مسئولان بانك مركزی اتریش شركت كردند.

هدف اتريش توسعه همكاري با شركت هاي ايراني است

وزير اقتصاد، گردشگري و فرهنگي ايالت سفلي اتريش گفت: با فعاليت 90 هزار شركت اتريشي در اين ايالت هدف ما توسعه همكاري هاي دوستانه و بلند مدت بين شركت هاي ايراني و اتريشي است.

تكرا بوهواسلاو در ادامه افزود: شركت هاي زيادي در اين ايالت در زمينه صنايع ماشين آلات و تاسيسات فناوري هاي محيط زيست با دانش روز فعال هستند و ما علاقه منديم همكاري هاي خود را با شركت هاي ايران در اين بخش توسعه دهيم.

وي گفت: توليد ناخالص داخلي ايالت سفلي اتريش ساليانه 50 ميليارد يورو است و اين نشان مي دهد جمعيت يك ميليون و 600 هزار نفري اين ايالت ساليانه بيش از 31 هزار يورو درآمد دارد. بسياري از شركت هاي ما علاقمند به توسعه همكاري هاي خود با شركت هاي ايراني هستند زيرا كشور ايران با تاريخ و فرهنگ غني خود در اين منطقه بسيار تاثير گذار است.

بوهواسلاو با بيان اينكه تهران بعنوان يك شهر پويا، تشابه بسياري با ايالت سفلي اتريش دارد، اظهار داشت: فعاليت شركت هاي اتريشي در ايالت سفلي بر اساس ساختارهاي اقتصادي شفاف است و شركت هاي ايراني مي توانند با شركت ها اتريشي مشاركت و همكاري هاي خود را آغاز كنند.

وي گفت: چهل درصد محصولات توليدي در اين ايالت به آلمان، ايتاليا و شرق آسيا صادر مي شود و هم اكنون ساليانه رشد اقتصادي ايالت ما به 1.9 درصد رسيده است.

وي تاكيد كرد: طرح هاي بزرگي در اين ايالت براي مدرنيزه سازي صنايع به مورد اجرا گذاشته شده كه نتيجه آن پيشرفت فناوري هاي جديد است و ما اميدواريم شركت هاي ايراني نيز با آغاز همكاري هاي خود بتوانند به اين فناوري هاي جديد دست پيدا كنند.

بوهواسلاو با بيان اينكه ما در زمينه تحقيقات و نوآوري سرمايه گذاري هاي زيادي را در ايالت سفلي اتريش انجام داده ايم، گفت: اين سبب شده است بسياري از شركت هاي فعال در اين ايالت بعنوان شركت هاي برتر جهاني شناخته شوند.

وي تاكيد كرد: گسترش ارتباطات بين المللي با كشورهاي مختلف جهان از جمله جمهوري اسلامي ايران از اهداف سفر اين هيات تجاري به ايران است و ما بسيار خرسنديم كه بتوانيم در بلند مدت با شركت هاي ايراني مشاركت هاي اقتصادي، تجاري و صنعتي داشته باشيم.

هيات بازرگاني ايالت سفلي اتريش شامگاه يكشنبه گذشته در بدو ورود به شهر اراك رفت و با فعالان اقتصادي اين منطقه بازديد كرد.

بوهواسلاو در بدو ورود به شهر اراك در جمع خبرنگاران گفته بود، هيات بازرگاني اتريش سفلي براي گذراندن وقت به كشور ايران و شهرستان اراك سفر نكرده و ما در صدد برقراري ارتباط تجاري و بازرگاني با نقاط مختلف كشور ايران هستيم.

وي ادامه داد: بر همين اساس مسئولان و مديران 40 شركت صنعتي براي سفر به ايران و برقراري روابط تجاري و بازرگاني با شركت هاي اين كشور داوطلب شدند تا ضمن حضور در اين كشور و بازديد و بررسي ظرفيت هاي صنعتي، كشاورزي و گردشگري ايران، مقدمات برقراري ارتباط تنگاتنگ تجاري را فراهم كنند.

هيات اقتصادي 110 نفره بخش خصوصي جمهوري اسلامي ايران در دومين هفته نخستين ماه امسال به اتريش رفتند و در همايش اقتصادي دو كشور، سمينار آشنايي با جنبه هاي مختلف مديريت و برنامه ريزي شهر وين و نشست تخصصي با مسئولان بانك مركزي اتريش شركت كردند.

طرفين همچنين هشت يادداشت تفاهم همكاري به ارزش بيش از دو ميليارد يورو امضا كردند.

کد خبر 8398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =