سود بانکی، تراژدی تولید کنندگان

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: نرخ سود ۴۴ درصد برای فعالیت های صنعتی و تولیدی بسیار زیاد است اما متاسفانه بانکداری ما غافل از این موضوع است. امید است تا دولت با کاهش نرخ سود به این تراژدی برای بنگاه های تولیدی خاتمه دهد

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: نرخ سود 44 درصد برای فعالیت های صنعتی و تولیدی بسیار زیاد است، اما متاسفانه بانکداری ما غافل از این موضوع است. امید است تا دولت با کاهش نرخ سود به این تراژدی برای بنگاه های تولیدی خاتمه دهد.

معراج محرابی موقر در این گفتگو به بررسی ضرورت های تغییر نرخ سود بانکی در کشور پرداخت. وی با اشاره به این که نرخ سود بانکی یکی از پارامترهای اصلی در تعیین قیمت تمام شده کالاهای تولیدی است گفت: نرخ بهره بانکی در کشور با توجه به سیاست های انبساطی و نرخ تورم، 27 درصد و با در نظرگرفتن جرایم و هزینه های کارشناسی تا 44 درصد افزایش یافته است. این نرخ سود بالا همراه با وضعیت رکودی حاکم بر کشور سبب شد تا واحدهای صنعتی و اقتصادی قادر به پرداخت به موقع این سود نباشند و لذا قیمت تمام شده کالاهای صنعتی افزایش یافت.

محرابی موقر ادامه داد: عملا نرخ سود 44 درصد برای فعالیت های صنعتی و تولیدی بسیار زیاد است در حالیکه کمتر واحد صنعتی در دنیا وجود دارد که بیش از 25 درصد سود بانکی پرداخت کند.  به عبارت دیگر این نرخ سود عاملی بازدارنده برای فعالیت های اقتصادی در کشور مبدل شده و چرخ صنعت را از حرکت بازداشته است.

وی با انتقاد از عملکرد بانک ها در کشور تصریح کرد: در کشورهای دیگر دنیا زمانیکه رکود حاکم است برای کمک به صنعت و تولید  نرخ بهره را به کمترین میزان خود کاهش می دهند همانطور که شاهد بودیم ژاپن نرخ بهره را به صفر درصد و آمریکا نرخ بهره خود را به حداقل میزان کاهش داد. اما متاسفانه بانکداری ما غافل از این موضوع است و چشم و هم چشمی میان بانک ها و موسسات مالی سبب شده تا این موسسات به جای بانکداری به خرید و فروش پول بپردازند که خارج از نظام بانکداری مصوبه در کشور است. از سوی دیگر  بانک ها با اعمال ترفندهای خاص هزینه های جانبی از کاربران میگیرند.

محرابی موقر افزود: بررسی اجمالی نرخ سود در کشورهای منطقه نشان می دهد که حتی در بحران زده ترین کشورهای همسایه مانند پاکستان و عراق نرخ سود 6 درصد و یا در کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی این نرخ تا 3 درصد نیز بوده است. بنابراین این انتظار از دولت و بانک ها وجود دارد تا نرخ تمام شده سود بانکی را برای فعالان اقتصادی در حد تورم کاهش داده و با پرداخت یارانه این سود را به 5 تا 6 درصد کاهش دهند. تنها در این صورت است که فعالیت های اقتصادی به نحو شایسته و منطقی شکل خواهند گرفت، رونق به بازارهای داخلی بازگشته و کالاهای ایرانی قابل رقابت در بازارهای هدف صادراتی خواهند شد. وی خواستار کاهش نرخ سود با کمک دولت و بانک ها شد تا این تراژدی نرخ سود برای بنگاه های تولیدی پایان پذیرد.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از پرداخت بهره بانکی به سپرده گذاران تشریح کرد: پرداخت نرخ سود قطعی 17 تا 18 درصد به سپرده گذاران سبب می شود تا نقدینگی از چرخه تولید خارج شده و فعالیت اقتصادی فراموش شود. زمانیکه سپرده گذار از یک میلیارد تومان خود سالانه 20 میلیون تومان سود دریافت می کند دیگر حاضر به پذیرش ریسک تولید نخواهد بود. در صورتیکه اگر این نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی یا بورس هدایت شود نه تنها تولید در کشور رونق می یابد که بنگاه ها می توانند از این منابع در جهت تامین مالی بنگاه های خود استفاده نمایند. لذا برگشت این منابع چه در قالب بورس و چه سرمایه گذاری مستقیم یا شرکت های سهامی عام به رونق صنایع کمک خواهد کرد.

وی در خصوص بازگشت منابع یارانه به چرخه تولید و صنعت نیز گفت: اولا به عقیده بنده پرداخت یارانه به تمامی اقشار جامعه اشتباهی فاحش است و ثانیا هدف آن بوده است که این منابع آزاد شده از آزاد سازی قیمت حامل های انرژی به سمت صنعت هدایت شود که این مورد نیز محقق نشد. دولت برای پرداخت به موقع یارانه ها مجبور به کاهش هزینه بودجه های عمرانی کشور شده و این موضوع نیز به ضرر تولید و تولیدکننده است.

محرابی موقر افزود: به دلیل کاستی ها و کسر بودجه عملا یک ریال هم به صنعت داده نشد اما با افزایش قیمت انرژی، سوخت، گاز  وکرایه حمل و نقل عملا قیمت تمام شده کالاهای تولیدی افزایش یافت . به عقیده من این یارانه حق صنایع است و باید به بخش تولیدی تزریق شود.

کد خبر 9396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =