ما از سرمایه گذاران خارجی استقبال می کنیم

پس از رفع تحریم ها علیه ایران شرکت های عمده بین المللی در حال سرازیر شدن به سمت کشور برای پیدا کردن جایگاه خود هستند. تا به حال توافقنامه هایی به ارزش کلی دست کم سی و هفت میلیارد دلار در بخش هایی نظیر ساخت و ساز ، هواپیمایی و تولید خودرو اعلام شده است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از پایگاه اتاق بازرگانی تهران، فریال مستوفی در یادداشتی نوشت: بعد از اجرای برجام، رفت و آمدهای خارجی هم بیشتر شد. گروه های مختلف از کشورهای مختلف بازار ایران را بررسی کردند. بعضی از این بررسی ها به ایجاد توافقنامه و عقد قرارداد همکاری هم منجر شد. خبرگزاری رویترز اواخر سال گذشته نوشت: «پس از رفع تحریم ها علیه ایران شرکت های عمده بین المللی در حال سرازیر شدن به سمت ایران برای پیدا کردن جایگاه خود در این کشور هستند. تا به حال توافقنامه هایی به ارزش کلی دست کم سی و هفت میلیارد دلار در بخش هایی نظیر ساخت و ساز ، هواپیمایی و تولید خودرو اعلام شده است. از جمله این شرکت ها می توان به ایرباس اروپا، خودروسازی پژو فرانسه و شرکت فولاد ایتالیایی دانیلی اشاره کرد. دهها شرکت دیگر هم گفته اند که در حال مذاکره با شرکای ایرانی خود هستند یا توافقنامه های مقدماتی با آنها امضا کرده اند. ایران با جمعیتی هشتاد میلیونی و تولید سالانه (ناخالص داخلی) چهارصد میلیارد دلار بزرگترین اقتصاد برای پیوستن مجدد به نظام اقتصاد جهانی از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در دو دهه قبل است.» از طرف دیگر هم گفته می شود که اروپایی ها علاقه زیادی به سرمایه گذاری در بخش صنایع آلومینیوم و فولاد ایران دارند.

حالا هم کریستین ون تاتم، معاون رئیس فروش و بازاریابی بخش فولاد گروه فیوز استین (Fives Stein) از آخرین برنامه های این گروه فرانسوی برای حضور در بازار و صنعت فولاد ایران خبر داده است.

ون تاتم در گفتگو با ماین نیوز اعلام کرده است: ما شاهد تحرکات و فعالیت‌های زیاد و مثبتی هستیم و به خصوص گروه فیوز در تلاش برای حمایت از ایران در زمینه سرمایه‌گذاری است و حقیقتا مذاکرات خوبی در این زمینه با افراد و شرکت‌ها در حال انجام است.

اما سوالی که در بین این رفت و آمد ها بررسی می شود این است که شرکت های فولادی فرانسه تا چه حد می توانند به این صنعت در ایران کمک کنند.

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران و فعال حوزه معدن کشور درباره این سرمایه گذار فرانسوی می گوید: به طور کلی فرانسه در پروژه های فولاد آنچنان قوی نیست. شاید فولادسازی داشته باشد اما تکنولوژی خیلی قوی ندارد و معروف نیست. در بعضی کشورها مثل آلمان و ایتالیا شرکت های توانمند تر و معروف تر فولادسازی وجود دارد دارند.» البته مستوفی همچنین ادامه می دهد: «در هرصورت به هرفردی که بیاید و در بخش های مختلف کشور سرمایه گذاری انجام دهد مسلما خوشامد می گوییم و از او استقبال می کنیم. از طرفی هم مسلما کسی که بخواهد سرمایه گذاری کند می داند که از چه تکنولوژی استفاده کند تا سرمایه اش از دست نرود. حالا اگر این سرمایه گذار خود فولادساز هم باشد، در قالب فعالیت عملیاتی بهتر هم عمل خواهد کرد.»

کد خبر 9398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =