ایران؛ دروازه تجاری سوییس در آسیا

با توجه به توسعه ظرفیت و فرصت‌های اقتصادی و صنعتی در ایران و نیز همسایگی با ۱۵ کشور منطقه که به بازار ۴۰۰ میلیون نفری دسترسی دارد، سرمایه‌گذاران سوییسی می‌توانند چشم‌انداز مناسبی از همکاری‌ها با بنگاه‌های ایرانی را پیش رو داشته باشند

در ادامه رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف به ایران، گروهی از فعالان اقتصادی ژنو سوییس به سرپرستی وزیر اقتصاد این ایالت به اتاق تهران آمدند و در نشستی با حضور دبیرکل اتاق تهران و جمعی از فعالان اقتصادی کشور، درباره موضوعات مشترک همکاری به گفت‌وگو نشستند. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، در گروه اعزامی ژنو علاوه بر وزیر اقتصاد این ایالت، رییس اتاق بازرگانی ژنو و معاون امور بین‌الملل این اتاق به همراه نمایندگان 60 بنگاه اقتصادی از بخش‌های بانکی و مالی، سرمایه‌گذاری، صنایع غذایی، سلامت و بهداشت، آموزش، گردشگری و حقوقی حضور داشتند.

در جلسه هم‌اندیشی میان هیات تجاری ژنو و فعالان اقتصادی ایران در اتاق تهران، دبیرکل اتاق تهران گزارشی از چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور ارائه داد. بهمن عشقی با بیان اینکه از عمر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و سوییس نزدیک به پنج قرن می‌گذرد، گفت: «طی سال 2015، صادرات ایران به سوییس به 10.5 میلیون دلار در مقابل 2.5 میلیارد دلار واردات از این کشور رسید. وی از مهم‌ترین موانع پیش‌روی توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نبود مناسبات بانکی و مالی میان دو طرف و نیز عدم شناخت کافی تجار و بنگاه‌های اقتصادی هر دو کشور از یکدیگر عنوان کرد و افزود: «با توجه به توسعه ظرفیت و فرصت‌های اقتصادی و صنعتی در ایران و نیز همسایگی با 15 کشور منطقه که به بازار 400 میلیون نفری دسترسی دارد، سرمایه‌گذاران سوییسی می‌توانند چشم‌انداز مناسبی از همکاری‌ها با بنگاه‌های ایرانی را پیش رو داشته باشند.» دبیرکل اتاق تهران برای ترسیم دقیق‌تر تصویری مناسب از ظرفیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری دو کشور، اطلاعات و آماری از حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، گردشگری و ... کشور به فعالان اقتصادی سوئیسی ارائه داد.

عشقی در ادامه به توانمندی‌های اتاق بازرگانی تهران و آمادگی این نهاد بخش‌خصوصی برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای میان دو کشور اشاره کرد. در این نشست، «پیرمودت» وزیر اقتصاد ایالت ژنو نیز از آمادگی بخش اقتصادی این منطقه برای تقویت همکاری‌ها با ایران خبر داد و تبادل هیات‌های تجاری و تقویت گفتمان تجاری میان فعالان اقتصادی هر دو طرف را زمینه‎‌ساز برقراری مناسبات بیشتر دانست. همچنین «پیر پونکت» رییس اتاق بازرگانی ژنو طی توضیحاتی به معرفی اعضای هیات اعزامی این منطقه از سوییس پرداخت و از آمادگی همکاری جدی میان اتاق های بازرگانی ژنو و تهران خبر داد.

کد خبر 9422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =