سرعت گیرهای حضور ایران در بازار عراق

با آن که بخش قابل توجهی از بازار صادراتی عراق در اختیار ایران است اما صادرات برخی محصولات از جمله سیمان کاهش پیدا کرده است، هرچند در کل حجم محصولات صادراتی نسبت به سال گذشته بد نبود

عضو اتاق بازرگانی ایلام در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص وضعیت محصولات صادراتی به عراق گفت: اکنون بخش قابل توجهی از بازار صادراتی عراق در اختیار ایران است اما صادرات برخی محصولات از جمله سیمان کاهش پیدا کرده است، اما در مجموع نسبت به سال گذشته حجم صادرات قابل قبول بوده است.

شعبان فروتن در خصوص چالش های محصولات صادراتی به عراق گفت: مهمترین چالش این حوزه بحث تعرفه ها است. به عنوان مثال تعرفه های گمرکی مرز مهران نسبت به سایر مرزها بیشتر است. به گفته فروتن تعرفه های سنگین گمرکی از یک سو، تعزیرات برای کامیون های حمل کالا و عدم وجود وسایل حمل و نقل از سوی دیگر موجب کاهش میزان صادرات ما به عراق شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عراق برای ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی سیمان محسوب می شود اما اخیرا با راه اندازی چند کارخانه‌ سیمان دیگر از ایران خرید نمی‌کند و به جای آن، مواد اولیه تولید سیمان را با قیمت‌های پایین، می‌خرد و خودش تولیدکننده شده است.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز نتوانستیم بازار عراق را در اختیار خود قرار دهیم و اگر به همین روال ادامه دهیم قطعا بازار فوق را از دست خواهیم داد، گفت: بازار سنتی عراق و نبود مشوق های صادراتی موجب تضعیف انگیزه صادرکننده ها می شود. به گفته فروتن از دست دادن بازار عراق فرصت‌هایی را از تجار و صنعتگران ایرانی خواهد گرفت که جبران آن به زمان و سرمایه گذاری طولانی نیازمند است.

این مقام مسوول در خصوص پتانسیل های صادراتی ایران گفت:عمده کالاها و محصولات صادراتی ما شامل مواد غذایی، محصولات پلاستیکی، لبنیات، کاشی، سرامیک، کالاهای صنعتی، موادپتروشیمی و ساختمانی  است. عضو اتاق ایلام گفت: از دیگر چالش های این بخش می توان به کمبود نقدینگی، متصل نبودن LC و مشکلات بانکی اشاره کرد که موجب شده خرید و فروش به صورت دستی انجام گیرد.

فروتن در خصوص تمهیداتی که باید در این حوزه اندیشیده شود، گفت: ایران و عراق باید ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا هماهنگی ها راحت تر صورت گیرد به عبارتی هر دو طرف به تعهدات خود عمل نمایند، گاهی طرف عراقی به تعهدات خود پایبند نبوده و طرف ایرانی با مشکل روبه رو شده و نتوانسته حق خود را بگیرد.

به گفته فروتن باید صادرات به صورت قانونی و با وجود داور بین طرفین انجام شود تا تاجر ایرانی با خیال راحت به پای قرارداد برود و پول برطبق قرارداد رد و بدل شود. فروتن در خصوص محصولاتی که مورد تایید عراق قرار گرفته گفت: همه حوزه های بازار عراق برای کشور ما مزیت است، به دلیل یورش داعش و کمبود محصولات تولیدی تمام بازار عراق برای ما موقیعت مناسبی است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی لازم است تا امکانات عظیم نیروی انسانی ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی و پیمانکاری عراق با توسعه و برنامه ریزی بیشتری فعالیت کنند و با حضور در حوزه‌های ساختمانی و مهندسی   از ظرفیت کشور فوق استفاده بهینه را داشته باشند.

کد خبر 9430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =