عراق؛ مهمترین بازار صادراتی ایران

یجیی ال اسحاق: پس از برقراری امنیت در عراق، این کشور بستر خوبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی، گردشگری، صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و کالا خواهد شد.

با وجود همسایگی با عراق و همچنین باتوجه به ظرفیت مناسب تولید در کشورمان ، بازار عراق یکی از مهمترین بازارهای هدف است. بازار افسارگسيخته عراق مکانی مناسب برای رسیدن به اهداف تجاری ایران و گویی برای رقابت تجار و کالاهای ایرانی در برابرسایر کشورهای منطقه ای است .

پتانسیل فراوان بازار عراق و استقبال مردم آن از کالاهای ایرانی و اعتماد متقابلی که در معاملات دارند موجب شده تا بستر خوبی برای توسعه روابط فراهم شود تا بتوانیم سهم صادرات خود را افزایش دهیم. استاندارد سازی محصولات و کالاهای ایرانی منطبق با استانداردهای جهانی موضوعی است که برای حضور در بازار های بین المللی باید بر آن تاکید داشت .حرکت به سوی استانداردهای جهانی و حضور در بازار ها به نوعی توسعه صادرات را در پی دارد .از این رودولت عراق نیز به دنبال واردات کالاهایی با استاندارد جهانی به کشور است

عراق باتوجه به شرایط خاصی که در طی چند سال گذشته باآن دست برگریبان است به شدت نیاز به واردات کالاهای اساسی برای تامین مایحتاج مردمش دارد. از این رو این فرصت طلایی تنها مختص به ایران نیست. در سال های گذشته صدور مصالح ساختمانی به عراق در صدر قرار داشت و مواد غذایی در مرحله بعد، ولی در حال حاضر با توجه به حضور تروریست ها در این کشور و وضعیت ناامن آن ،  کاهش ساخت و ساز باعث افت صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان شده است.

بازار عراق فرصت ويژه برای ما

یحیی آل اسحاق، رییس سابق بازرگانی تهران در این باره  به اگزیم نیوز گفت: کشور عراق از نظر یورش داعش و مسائل امنیتی ناامن شده در کنار این موضوعات مشکلات اقتصادی، توقف ساخت پروژه های عمرانی و تغییرات کابینه در دولت این کشور، تنش‌ها و تغییراتی رخ خواهد داد که در تبادلات تجاری ایران با عراق تا حدودی اثرگذار است. چین، عراق و امارات از جمله بازارهای هدف برای کشورمان است، که البته امارات به دلیل موقعیت استراتژیک برای کشورهای دیگر بازار مناسبی است که این موضوع می تواند حجم صادرات کالاهای ایرانی به این کشور را کاهش دهد.

 بازار عراق ظرفیتی برای بهبود وضعیت اقتصادی

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بسیاری از پروژه های فنی مهندسی و واردات این نوع خدمات به دلیل مسایل امنیتی از سوی عراق با افت شدیدی مواجه شده است و حدود 80 درصد خدمات مهندسی ایران به عراق صادر می شود. بازار عراق بازار خوبی هم بالقوه و هم بالفعل برای ایران خواهد بود. پس از برقراری امنیت در این کشور، بستر خوبی برای سرمایه گذاری تجار ایرانی ، گردشگری، صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و کالا خواهد شد. اکنون وظیفه دولت است تا برای ورود به بازارهای خارجی تمهیداتی اندیشیده شود از جمله رفع مشکلات بروکراسی، تعرفه های سنگین کالاهای ایرانی مانند سیمان، حمل و نقل و مشکلات بانکی است.

کد خبر 9482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =