سیگنال های منفی آمریکا به اروپا

بلومبرگ در گزارشی با بررسی وضعیت ارتباطات بانکی ایران و اروپا از سیاست های آمریکا به عنوان یک مانع در این مسیر نام برد

چالش ارتباط تجار و تولیدکننذگان ایرانی با بانک های خارجی همچنان موضوعی است که از محافل مختلف به عنوان یکی از موانع و چالش های رابطه تجاری با غرب مطرح می شود. اروپایی ها معتقدند مشکل از آمریکا است و برعکس آمریکایی ها می گویند روابط بانکی ایران و اروپا از نظر ما بلامانع است. با این حال سفر هیأت های مختلف تجاری به کشورمان تاکنون نشان داده بزرگترین نگرانی آنها مباحث پولی و نقل و انتقال پول است.

هیأت های تجاری و اقتصادی نیز که تاکنون به کشور ما آمده اند اکثرا در حد تفاهمنامه های اقتصادی پیش رفته اند و قراردادها بیشتر منوط به رفع این مشکلات شده است. کارشناسان به بانک های اروپایی که در سال های تحریم به دلیل ارتباط با ایران جریمه شده اند اشاره کرده و می گویند سایر بانک ها نیز از ترس آن که توسط امریکا جریمه شوند با احتیاط رفتار می کنند. در این بین اوباما چندی پیش بر این نکته تأکید کرد که کاری به روابط تجاری ایران و اروپا ندارد و این روابط تحت تحریم و یا جریمه نیست.

در داخل نیز کارشناسان منتقد معتقدند رفتارهای متناقض آمریکا بعد از امضای برجام و برخی اقدامات این کشور از جمله بلوکه کردن دو میلیارد دلار دارایی های ایران می تواند این سیگنال را به غربی ها بدهد که مشکلات همچنان پابرجا است. در این رابطه بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده است رفتار ایالات متحده و اروپا در برابر ارتباطات تجاری بین ایران و غرب موجب شده است تا مسیر لازم برای فعالیت بانک‌های چینی و موسسات مالی خلیج فارس و همین طور موسسات اروپایی مثل کی بی سی گروپ بلژیک فراهم شود.

این عدم تمایل بانک‌های اروپایی برای همکاری با ایران، به دردسر بزرگی برای شرکت های مهم اروپایی مثل ایرباس و پژو تبدیل شده است. مساله تامین مالی به یک دیپلماسی مالی مشکل آفرین تبدیل شده است. در فرانسه دولت که نگران از دست دادن صادرات است، مذاکراتی را با وزارت خزانه داری آمریکا آغاز کرده است تا از واشنگتن تعهد بگیرد که بانک ها می توانند بدون نگرانی از تبعات حقوقی و قانونی با ایران همکاری کنند. یک کارشناس مالی در این باره گفت: بانک ها خواستار حداکثر تضمین و اطمینان هستند. بخش زیادی از این ریسک و خطر واقعا مربوط به موضع سیاسی آمریکا در بلندمدت است.

بر اساس این گزارش بانک سوسیته جنرال فرانسه، دویچه بانک آلمان، گروه مالی کردیت سوییس و آی ان جی گروپ هلند و استاندارد چارترد انگلیس، از جمله بانک های اروپایی هستند که اعلام کرده اند هنوز برای فعالیت در ایران آماده نیستند. آمریکا هنوز حاضر به لغو ممنوعیت مبادلات با دلار با ایران نشده و این مساله بسیاری از بانک های اروپایی را از همکاری با ایران دور نگه می دارد.

شرکت‌های فرانسوی از جمله فعال ترین شرکت‌های اروپایی برای دنبال کردن توافق هسته‌ای ایران هستند. ده ها مدیر ارشد فرانسوی ماه گذشته به تهران سفر کردند. این سفر همزمان با از سرگیری پروازهای ایرفرانس به ایران پس از 8 سال وقفه بود. در حالی که کسب و کارهای فرانسوی امسال قول داده‌اند تا 30 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند ولی هنوز مشخص نیست که توافقنامه های تجاری بین دو کشور چگونه تامین مالی خواهد شد. لغو این موانع از جمله موضوعات مهمی بود که در نشست اروپا- ایران که روز سه شنبه در شهر زوریخ آغاز به کار کرده، مد نظر قرار گرفته است.

لارس ماکنیل مدیر ارشد مالی بی ان پی درباره طرح های این بانک برای تامین مالی پروژه های شرکت‌های فرانسوی که با ایران قرارداد امضا کرده‌اند، به بلومبرگ گفت: هنوز زود است که بخواهیم درباره این مساله موضع گیری کنیم. باید در خصوص شرایط تامین مالی مرتبط با کسب و کار در ایران شفاف سازی شود.

 

کد خبر 9485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =