ایران كشت فراسرزمینی گندم و دانه‌های روغنی را در قزاقستان آغاز كرد

كرج- ایرنا- معاون امور تولیدات زراعی وزارت جهاد كشاورزی گفت: باتوجه به توافق قطعی با قزاقستان برای كشت فراسرزمینی و مبادله سند همكاری‌ها بین دو كشور، اكنون گندم و دانه‌های روغنی در قزاقستان كشت می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس كشاورز روز چهارشنبه در حاشیه نشست مشترك معاونت‌های زراعی،‌ باغی و آب و خاك و مدیریت‌های ستادی و استانی وزارت جهاد كشاورزی در جمع خبرنگاران درباره وضعیت كشت فراسرزمینی افزود: در حال حاضر برای كشت فراسرزمینی مذاكرات و تفاهمنامه‌های شفاهی با اوكراین، روسیه و غنا داشته‌ایم كه در صورت امضای سند همكاری‌ها، این مهم در كشورهای یادشده نیز اجرایی خواهد شد.
وی اضافه كرد:‌ وزارت جهاد كشاورزی تصمیم‌گیرنده تولیدات كشت فراسرزمینی برای تولیدكنندگان نیست اما محصولاتی كه امكان تامین كافی آن در داخل كشور وجود ندارد، برای محصولاتی مانند برنج، ذرت و دانه‌های روغنی انجام می‌شود.

** واردات 600 هزار تنی شكر مدیریت می‌شود
كشاورز درباره واردات شكر نیز گفت:‌ هم اكنون نیاز مصرفی كشور حدود 2 میلیون و 100 هزار تن است در حالی كه هم اكنون نزدیك به 1.5 میلیون تن آن در كشور تولید می‌شود و 500 تا 600 هزار تن كسری نیز باید از محل واردات تامین كنیم.
به گفته وی، تولید 1.5 میلیون تنی شكر در مدت 90 سال از زمانی كه كارخانه قند در ایران شروع به كار كرد، بی‌سابقه بوده است. 

** افزایش قیمت غلات به دلیل تورم و هزینه‌های تمام شده تولید
معاون وزیر جهاد كشاورزی درخصوص تفاوت قیمت غلات در ایران و جهان و بالابودن این محصولات در ایران نیز افزود: در هر زمان كه توانستیم كارمزد بانك‌های ایران را به میزان بانك‌های دنیا رسانده و كاهش دهیم، به طور حتم قیمت همه محصولات كاهش می‌یابد. 
وی اضافه كرد: در حال حاضر همه تولیدكنندگان كشور بابت تورم هزینه می‌پردازند، به طوری كه تولیدكننده ایرانی وقتی تسهیلات با كارمزد 18 درصد دریافت می‌كند، چگونه می‌تواند نرخ محصولات را كاهش دهد. 
به گفته وی، این تفاوت نرخ و افزایش قیمت غلات در ایران نسبت به جهان ناشی از بالا بودن هزینه‌های عمومی كشور و به خاطر تورم است. 

** گندم مناطق سیل‌زده خسارت ندید 
كشاورز افزود: باتوجه براساس پیش بینی ها تولید گندم امسال از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهد بود، معتقدیم نیازی به واردات این محصول نیست. 
وی درباره وضعیت گندم در استان‌های سیل‌زده همچون خوزستان گفت: تحقیقات نشان می‌دهد اگر مزرعه‌ای دچار سیل شود تا 15 روز به عملكرد آن خسارت نمی‌زند اما همین امر می‌تواند موجب خواب محصول و ایجاد مشكلاتی در برداشت شود. 
به گفته وی، گندم در استان خوزستان به بار نشسته و از دید ما هیچ خسارتی به این محصول وارد نشده مگر اینكه سیل آن را برده باشد. 
وی درباره محصول كلزا نیز گفت: در استان خوزستان بین 10 تا 11 هكتار كلزا كشت شد كه رقم ناچیزی از آن خسارت دیده است. 

کد خبر 9493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =