رشد حبابی و صعود ناپایدار برای سنگ آهن

نوسان نرخ سنگ آهن به علت رشد تقاضای فولاد در چین است، از آنجایی که سنگ آهن جزو مواد اولیه این محصول است رشد تقاضای فولاد رشد نرخ سنگ آهن را رقم می زند

نوسان قیمت سنگ‌آهن طی هفته گذشته اگرچه خیلی زود فروکش کرد اما امیدواری را برای تولیدکنندگان این مواد اولیه ایجاد کرد، امیدی که شاید می توانست موجب خروج از رکود این بخش شود، اما کارشناسان بر این باورند که رشد یکباره نرخ سنگ آهن مقطعی است و ثباتی ندارد، بنابراین تغییر و تحول خاصی در بازار داخلی رخ نمی دهد و تولیدکنندگان باز هم باید در انتظار رشد نرخ جهانی و تقاضا باشند.
البته شاید اخبار ضد و نقیض رشد قیمت سنگ آهن ایران راهی برای بازگشت تولیدکنندگانی که فعالیت خود را متوقف کرده بودند باشد اما این بازگشت در شرایطی که مازاد عرضه و کمبود تقاضا وجود دارد نمی‌تواند رکود این بازار را برطرف کند.
یکی از مهم ترین دلایل رکود بازار سنگ آهن را می توان کاهش رشد اقتصادی کشور چین عنوان کرد، چرا که این کشور بزرگترین مصرف کننده این مواد اولیه است که رشد یا افت تقاضا از سوی آن تاثیر بسزایی در بازار این محصول دارد. اما با بررسی بازار داخلی شاهد آن هستیم که فلزات چندان تابع نرخ های جهانی نیستند و عوامل داخلی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد، با این شرایط توقف فعالیت پروژه های نیمه تمام عمرانی یا کاهش این پروژه ها باعث شده تا میزان تقاضای فولاد به حداقل برسد به طوری که علاوه بر افت صادرات، فروش داخلی نیز کاهش یافته است.


رکود بازار فلزات، با نوسان مقطعی قیمت برطرف نمی شود


فریال‌مستوفی، رییس‌کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران در این باره به اگزیم نیوز گفت: نوسان نرخ سنگ آهن به علت رشد تقاضای فولاد در چین است، از آنجایی که سنگ آهن جزء مواد اولیه این محصول است رشد تقاضای فولاد رشد نرخ سنگ آهن را رقم می زند.
وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که صعود نرخ سنگ آهن کوتاه مدت، مقطعی و حبابی است، این رشد تقاضا در آینده ادامه نخواهد داشت و موجب تحریک بازار نمی شود.
تعرفه های مواد اولیه باید سنگین تر شود
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تعرفه مواد معدنی بیان کرد: بنده با هرگونه خام فروشی برای مواد اولیه مخالف هستم، خام فروشی مواد معدنی یا نفتی تفاوتی ندارد، زمانی که کشورمان به ارزش افزوده این محصولات همچنین این مواد خام نیاز دارد چرا باید با صادرات بی رویه آینده صنعتی را به خطر بیاندازیم؟!
وی افزود: شاید نظر بنده درخصوص تعرفه‌گذاری برای این محصولات با نظر مسئولان مخالف و متفاوت باشد اما نیاز کشور به این مواد برای نسل های آینده و تضمین بخش صنعت باید تعرفه های سنگین تری برای آنها در نظر گرفت.
مستوفی با اشاره به اینکه بازار داخلی تحت تاثیر این نوسان قرار نگرفته است، اظهارکرد: رکود بازار داخلی بیش از اندازه است که با نوسان مقطعی نرخ سنگ آهن تحولی ایجاد شود.


بازار جهانی سنگ آهن متحول نشده است


بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد در ادامه به اگزیم نیوز اظهار کرد: جهش قیمت سنگ آهن کوتاه مدت است چرا که در بازار های جهانی اتفاق خاصی رخ نداده است.
وی درباره نزدیک شدن نرخ سنگ آهن ایران به 60 دلار گفت: این رشد قیمت به علت رشد تقاضا کشورهای دیگر صورت گرفته اما نمی‌تواند بازار داخلی را متحول کند چرا که این رشد مطلوب نیست.
رشد بی ثبات نرخ، شاید روند معاملات را معکوس کند
این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه شاید این روند، معکوس شود، اظهار کرد: رشد یکباره نرخ سنگ آهن شاید روند بالعکس به خود بگیرد و رکود بازار داخلی را سنگین تر کند، رشد تقاضا برای یک مدت کوتاه شاید مازاد عرضه را بیش از الان کند، این تقاضا ها دراز مدت نیستند.


تعدد قوانین معضلی برای سنگ آهنی ها


وی با اشاره به مشکلات این بخش گفت: تعدد و تداخل قوانین معضل اصلی این حوزه است به طور مثال در نحوه محاسبه حقوق دولتی و بهره مالکانه چندین روش تکراری و البته قوانین مانع وجود دارد که وقت زیادی را به  خود میگیرد بهتر است با بازبینی در خصوص این قوانین در بهبود تجارت این حوزه مسئولان به فکر باشند.


نبود زیرساخت ها مانعی برای توسعه صادرات فلزات


احرامیان یکی دیگر از مشکلات معدنی ها را عدم وجود زیر ساخت ها عنوان کرد و گفت: بنادر ما زیر ساخت های لازم را برای حمل و نقل  و تسریع فرایند امور را ندارند که این موضوع به نفع شرکت های خارجی و به ضرر شرکت های داخلی است، معدن کاران ما برای صادرات محصولات خود باید هزینه های دوبرابری را پرداخت کنند که در شرایط فعلی این  کار به ضرر آنها است.  اگر ثبات رویه بوجود نیاید پیچیدگی امور بیشتر خواهد شد.

 

کد خبر 9510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =