ظرفیت های بالقوه بازار موادغذایی روسیه

اگزیم نیوز در گزارشی به بررسی مناسبات تجاری ایران و روسیه، وضعیت صنعت خرده فروشی این کشور پرداخته است

به گزارش اگزیم نیوز روابط اقتصادی ایران و روسیه از اهمیت استراتژیک خاصی برای طرفین برخوردار است تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه سبب شد این کشور در اقدامی متقابل واردات محصولات کشاورزی را از غرب تحریم نماید. این تحریم ها مشکلاتی را برای مردم روسیه ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به کاهش رشد اقتصادی، فرار سرمایه گذاری خارجی، کاهش بیش از 50 درصدی ارزش روبل، افت ارزش بازار سهام، کاهش درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری و فشار بر زندگی عمومی مردم اشاره کرد.

روسیه به طور متوسط سالانه 500 میلیارد دلار صادرات و 350 میلیارد دلار واردات دارد. شریک اول صادرات و واردات روسیه اروپا بوده که بیانگر اهمیت اتحادیه اروپا و غرب در فعالیت های وارداتی و صادراتی روسیه می باشد. اعمال تحریم ها برای روسیه به معنای از دست دادن بازارهای صادراتی و وارداتی بوده و موجب جهت گیری اقتصادی روسیه به سمت شرق و سایر نقاط دنیا گردیده است. توجه به چین، ایران، هند و سایر کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین افزایش یافته است.

روابط اقتصادی-تجاری ایران و روسیه

اقدام تحریمی غرب علیه روسیه، فرصت های مضاعفی را برای ایران جهت صادرات کالاها و خدمات پدید آورده است. با وجود آنکه ارتقاء مناسبات تجاری بین دو کشور همواره مطرح بوده است، اما تاکنون برنامه عملیاتی در این خصوص وجود نداشته وحجم مبادلات تجاری ایران در تراز تجارت خارجی روسیه حدود 0.4 درصد بوده و با پتانسیل موجود همخوانی ندارد.

روابط اقتصادی ایران و روسیه از سال 2009 به بعد به شدت آسیب دیده است با وجود اینکه تا سال 2008 مبادلات اقتصادی دو کشور حدود 4 میلیارد دلار بوده این روابط به تدریج کاهش یافته و در سال های 2012 و 2013 به یک میلیارد دلار رسید. البته از سال 2014 جهش کوچکی مشاهده شده و سطح مبادلات دو کشور به حدود 1.5 میلیارد دلار افزایش یافت. البته وجود مشکلات زیربنایی موجود در زمینه تجارت دو کشور، پاره ای مشکلات اقتصادی نیز موجب گردیده که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از حد مشخصی فراتر نرود. بعبارت دیگر دو کشور مکمل اقتصادی یکدیگر نبوده و همین موضوع سبب شده است که ظرفیت های اقتصادی ایران و روسیه از گستردگی چندانی برخوردار نباشد.

انتظار می رود با بهبود حاصله در روابط دو کشور سطح روابط اقتصادی در سال 2015 به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کند و براساس توافقات صورت گرفته بین ایران و روسیه احتمال افزایش سطح مبادلات تا بیش از 10 میلیارد دلار هم وجود دارد.

خلاصه ای از اطلاعات بازار خرده فروشی مواد غذایی روسیه

گردش مالی صنعت خرده فروشی روسیه در سال 2014، با 2.5 درصد رشد نسبت به سال قبل به رقم 694 میلیارد دلار رسید. علی رغم رشد نسبی این بخش، خرده فروشی موادغذایی به لحاظ حجم از می 2014 شاهد روندی کاهنده بوده است. در حال حاضر، رشد گردش مالی این بخش عمدتا به دلیل تورم دو رقمی است که در سال 2014 بالغ بر 11.4 درصد گردید.

به طور کلی سال 2015-2014 سال سختی برای صنعت خرده فروشی روسیه بود. خرده فروشان با مشکل عرضه مواجه بودند که این امر بویژه در مورد تامین کالاهای وارداتی مشاهده گردید. از سوی دیگر جمعیت زیاد و سطح نسبتا پایین توسعه یافتگی موجب شده که کماکان بخش خرده فروشی به عنوان یک هدف میان مدت برای سرمایه گذاری محسوب گردد.

تورم قیمت های مواد غذایی یک عامل کلیدی برای افزایش تورم کلی در سال 2014 بوده است. این افزایش قیمت ها  عمدتا به دلیل کاهش ارزش روبل و محدودیت های اعمال شده بر واردات مواد غذایی بوده است. قیمت محصولاتی نظیر پنیر، ماهی و گوشت با توجه به وارداتی بودن درصد قابل توجهی از آن ها سریعتر از سایر موادغذایی افزایش یافت. طی سال 2014، روبل روسیه 70 درصد کاهش ارزش داشت که دلیل عمده این امر تحریم های اعمال شده توسط کشورهای اروپایی و آمریکا، همچنین کاهش قیمت نفت بوده است. با توجه به سهم بالای موادغذایی و کالاهای مصرفی وارداتی، قدرت خرید تحت تاثیر کاهش شدید ارزش روبل قرار گرفته است.

امتیازات و چالش های صادرات به روسیه

روسیه جمعیتی بالغ بر 147 میلیون مشتری بالقوه دارد اما بحران اقتصادی تاثیری عمیق بر اقتصاد روسیه داشته که این امر موجب کاهش قدرت خرید قشر متوسط جامعه داشته است.

بخش خرده فروشی روسیه کماکان در حال رشد است که این امر فرصت هایی را برای صادرکنندگان فراهم می نماید. خرده فروشی موادغذایی از جمله بخش هایی است که به دلیل ارائه کالاهای ضروری از شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی کمترین تاثیر را پذیرفته است. در این میان کاهش قدرت خرید قشر متوسط سبب شده است مصرف کنندگان در تلاش برای جایگزینی کالاهای داخلی ارزانتر باشند.

تغییر سبک زندگی، تقاضا برای محصولات نیمه آماده و آماده برای مصرف را افزایش داده است اما رشد سریع کارخانجات داخلی برای تولید و عرضه محصولات نیمه آماده و آماده برای مصرف رقابت در این بخش را دشوار نموده است.

نقشه راه برای ورود به بازار روسیه

طبق گزارش سهولت کسب و کار بانک جهانی، روسیه در سال 2015 رتبه 62 از بین 185 کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که این کشور در رتبه بندی سال 2014 در رتبه 92 بوده است. به طور متوسط راه اندازی یک کسب و کار در روسیه طی 5 مرحله صورت گرفته و 13 روز کاری به طول می انجامد. البته هزینه شروع کسب و کار در روسیه پایین بوده و تقریبا 1.3 درصد درآمد سرانه ارزیابی شده است که در مقایسه با 5.3 درصد از درآمد سرانه در اروپای شرقی و آسیای مرکزی رقم ناچیزی محسوب می شود.

کد خبر 9529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =