چالش سه گانه دارایی های منجمد بانکی

رییس کل بانک مرکزی از مطالبات معوق، بدهی های دولت و دارایی های غیرمالی انباشته به عنوان سه بخش چالش های دارایی های منجمد یاد کرد

 ولی الله سیف امروز در همایش «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهكارها» در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش های نمایندگان مجلس دهم اظهار داشت: میانگین نسبت كفایت سرمایه در نظام بانكی كشور حدود 4.5 درصد است كه نسبت به متوسط جهانی پایین است. نسبت كفایت سرمایه عبارت است از نسبت سرمایه بانك به دارایی های توام با ریسك آن و این نسبت براساس مقررات موجود نباید از هشت درصد كمتر باشد.
به گفته این مقام ارشد نظام بانكی كشور، امروز سیستم بانكی كشور با حجم بالایی از دارایی های منجمد مواجه است. سیف افزود: امروز مطالبات معوق نظام بانكی (بعنوان یكی از دارایی های منجمد) به صد هزار میلیارد تومان رسیده است كه نزدیك به 12.5 درصد از كل تسهیلات بانكی را تشكیل می دهد؛ این نرخ در بانك های جهان بین 3.5 تا 5 درصد است. رئیس كل بانك مركزی گفت، بدهی های سنگین دولت به بانك ها به دلیل روند افزایشی و مستمر آن، نظام بانكی را دچار مشكل و آن را زیان ده كرده است.
وی ادامه داد: هم اینك نسبت حجم بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی كمتر از 50 درصد است كه باید ساماندهی و به درستی سرمایه گذاری شود. سیف خاطرنشان ساخت: دارایی های غیرمالی انباشته شده در بانك ها، سومین بخش از دارایی های منجمد است كه از املاك فروش نرفته در اثر ركود و بنگاه هایی كه دولت برای تسویه بدهی خود در گذشته به بانك ها تحمیل كرده، ناشی می شود.
وی گفت: این سه مساله منجر به تنگناهای مالی شده و باوجود نزول نرخ تورم، سود بانكی كاهش نیافته است. رئیس كل بانك مركزی ادامه داد: موسسه های غیرمجاز كه بازار پولی كشور را تخریب كرده اند، عامل دیگری بود كه معضل تنگناهای مالی را تشدید كرده است.
وی با تاكید بر اینكه نرخ سود بانكی نباید فاصله زیادی با نرخ تورم داشته باشد، افزود: این نرخ كه در هشت ماه گذشته از 28 به كمتر از 17 درصد رسیده و باید ادامه یابد تا با نرخ تورم برابری كند.
سیف گفت: یكی از شاخص های اصلی این مهم، كنترل بازار بین بانكی است كه در این زمینه نظارت های دوره ای و موردی از شعبه های بانكی برای كنترل نرخ های سود بالا در دستور كار است و با متخلفان برخورد می شود.
وی تصریح كرد: استقلال بانك مركزی یكی از مواردی است كه برای تدوین سیاست های پولی درست در كشور لازم است. به گفته این مقام مسئول، بانك مركزی در ماه های گذشته توانسته سیاست های پولی را فارغ از فشارهای بودجه ای و سایر فشارها اعمال كند و به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته است.
وی، درباره نوع ارتباط بانكداری بین المللی نیز گفت: مطالبات ما از طرف مذاكره در برجام زیاد است و هر روز، بانك های بیشتری در حال ارتباط گرفتن با ایران هستند. رئیس كل بانك مركزی ادامه داد: روابط كارگزاری كه بانك ها ارائه می دهند بر ال.سی های باز شده تمركز دارد و در ماه های آینده وضعیتی متفاوت را شاهد خواهیم بود كه قابل مقایسه با چهار ماه گذشته نیست.

کد خبر 9549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =