الزام بازبینی در معافیت های مالیاتی

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور: با سراسری شدن اظهارنامه ها همه فعالیت های اقتصادی تحت پوشش چتر مالیاتی قرار می گیرند و سپس بصورت هدفمند و برنامه ریزی شده برای اعمال معافیت ها و سایر قوانین اقدام می شود

مالیات ستانی به عنوان صحیح ترین و سالم ترین منبع درآمدهای دولتی در اقتصاد کشورهای دنیا مطرح است. تحقق مستمر و موثر این مسیر درآمدی برای دولت ها نیازمند بسترها و پیش نیازهای اولیه خواهد بود. تقویت شفافیت در تمام ابعاد اقتصادی اعم از محاسبه درآمدها و هزینه ها، ثبات اقتصادی و اعتماد عمومی به دولت ها و در نهایت ایجاد باور صحیح و فرهنگ مالیات دهی در جامعه از جمله بسترهای مهم در این راستا خواهد بود.

حسن ورمزیار، کارشناس امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز تشریح کرد: در حال حاضر معافیت های مالیاتی عام اعمال می شود و این معافیت ها هدفمند نیست.

ورمزیار افزود: در برنامه ششم توسعه به دنبال این هستیم که ضمن کاهش معافیت های مالیاتی، آن دسته از معافیت های باقیمانده را بصورت هدفمند اعمال نماییم.

وی در ادامه با اشاره به معافیت های بخش کشاورزی گفت: برای مثال اعمال معافیت هایی که به جهت خودکفایی بخش کشاورزی تعیین شده اند باید بصورت مشخص و هدفمند به سود فعلان حقیقی و حقوقی این بخش اقتصادی تمام شود نه اینکه واردکننده محصولات کشاورزی از این معافیت ها سود ببرد.

این کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: مسیر مالیات ها در برنامه ششم کاهش معافیت مالیاتی در جهت هدفمند شدن آن است.

وی در زمینه سایر اهداف مالیاتی برنامه ششم گفت: با توجه به اینکه اهداف کلان کشور مانند سیاست های اقتصاد مقاومتی حول محور کاهش وابستگی به نفت است، یکی از ابزارهای محقق شدن این هدف افزایش مالیات هاست که سالها در حد شعار باقی مانده است.

ورمزیار افزود: هدف مهم و بالادستی دیگر در این راستا کاهش وابستگی دولت به منابع خارجی و تکیه بر منابع داخلی بوده است که افزایش مالیات ها در طول این هدف کلان قرار می گیرد.

کارشناس اقتصاد کلان سازمان برنامه در ادامه گفت: جهت گیری دولت در بحث مالیاتها به این صورت بوده که تمام افراد فعال در اقتصاد اظهارنامه پر کنند و به این ترتیب میزان شفافیت در نظام مالیاتی افزایش یابد.

وی افزود: به این معنا که حتی اگر به شخصی معافیت کامل مالیاتی تعلق گرفته است باز هم اظهارنامه را پر کنند و اطلاعات اقتصادی و مالی خود را ارائه نماید.

ورمزیار تصریح کرد: با سراسری شدن اظهارنامه ها همه فعالیت های اقتصادی تحت پوشش چتر مالیاتی قرار می گیرند و سپس بصورت هدفمند و برنامه ریزی شده برای اعمال معافیت ها و سایر قوانین اقدام می شود.

وی با تاکید بر لزوم کاهش فرارهای مالیاتی در کشور گفت: تاکید بر تحویل اظهارنامه ها و ایجاد شفافیت مالیاتی در اقتصاد می تواند فرار مالیاتی را به حداقل برساند و از این جهت اقتصاد کشور را به سمت سلامتی و شفافیت، کاهش وابستگی به نفت و درآمدهای خارجی و سایر اهداف کلان کشور هدایت نماید.

به گزارش اگزیم نیوز، سازمان مدیریت و برنامه کشور در لایحه برنامه ششم پیشنهاد داده مجموع معافیت مالیاتی و حقوق ورودی ۵۰ درصد کاهش یابد. به موجب این برنامه برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی و حقوق ورودی جدید در برنامه ممنوع است و دولت مکلف است، از طریق هدفمندسازی و بازنگری معافیت‌های مالیاتی و حقوق ورودی موجود، مجموع آنها را به میزان ۵۰ درصد تا پایان برنامه کاهش دهد.

کد خبر 9554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =