کاهش ۱۰.۸ درصدی شاخص قیمت معادن در زمستان ۹۴

براساس آمار منتشره مرکز آمار ایران تورم سالانه بخش معدن در سال گذشته روندی کاهشی داشته است بطوریکه از ۳۰.۷ در بهار به ۳.۳- درصد در زمستان رسیده است

براساس آمار منتشره مرکز آمار ایران تورم سالانه بخش معدن در سال گذشته روندی کاهشی داشته است بطوریکه از 30.7 در بهار به 3.3- درصد در زمستان رسیده است. بر همین اساس سه بخش اصلی استخراج زغال سنگ، استخراج کانه های فلزی و استخراج سایر معادن در سال گذشته با کاهش تورم روبرو بوده است. تورم سالانه این بخش ها در زمستان 94 به ترتیب به 7.3، 8.1- و 12.6 درصد رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، مرکز آمار ایران در گزارشی به بررسی شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن زمستان 94 پرداخته است. طبق گزارش مذکور شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در فصل زمستان 1394 با 0.9 درصد افزایش نسبت به فصل قبل  و 10.8 درصد کاهش نسبت به فصل مشابه سال قبل به 201.3 رسید. افزایش 0.9 درصدی شاخص قیمت بخش معدن در زمستان ناشی از افزایش قیمت بخش استخراج کانه های فلزی می باشد. شاخص قیمت در این بخش با 1.5 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد 199.7 رسید که افزایش آن بیشتر تحت تاثیر افزایش 1.8 درصدی فعالیت استخراج سنگ های آهنی است.
شاخص قيمت در فصل زمستان 1394 در فعاليت استخراج سنگهاي آهني به رقم 276.6 رسید و به این ترتیب نسبت به فصل قبل 1.8 درصد افزایش نشان داده است. این افزایش به طور عمده به دلیل افزایش قیمت ماده معدنی سنگ آهن می باشد.
در فعالیت استخراج سنگ کرومیت، شاخص قیمت در فصل زمستان به رقم 151 رسید که به این ترتیب نسبت به فصل قبل به میزان 10.1 درصد افزایش نشان داده است. این افزایش به دلیل افزایش قیمت ماده معدنی سنگ کرومیت می باشد.
شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سسال 94 با 3.3 درصد کاهش نسبت به سال قبل به عدد 206.2 رسید که نسبت به سال قبل از آن 31.3 درصد رشد نشان داده است. روند شاخص فوق در تمامی فصول به استثنا زمستان نزولی بوده است.
فعالیت های استخراج سنگ مس، استخراج سنگ های آهنی، استخراج سرب و روی، اتخراج سنگ منگنز، استخراج سنگ کرومیت و استخراج فسفات و گوگرد به ترتیب بیشترین تاثیر را بر کاهش شاخص قیمت سال 94 داشته اند.
شاخص قیمت در بخش های استخراج سنگ مس، استخراج سنگ های آهن و استخراج سرب و روی به ترتیب با 25.2 ، 4.3 و 22.7 درصد کاهش مهمترین فعالیت های تاثیرگذار بر شاخص تولیدکننده بخش معدن داشته اند.لازم به ذکر است که عمده این کاهش شاخص قیمت تحت تاثیر کاهش قیمت مواد معدنی این محصولات بوده است.

 

                                                                     

 

 

                                                                    

کد خبر 9564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =