چهار عامل کاهش صادرات لبنیات به عراق

چهار عامل بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی ایران به دلیل تفاوت نرخ تورم نسبت به میانگین نرخ جهانی، کاهش قیمت صادراتی محصولات کشورهای رقیب همچون ترکیه و عربستان و نبود مشوق های صادراتی را از دلایل کاهش صادرات به عراق هستند

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: طبق آمار گمرک کشور از ابتدای امسال تاکنون به چند دلیل، صادرات فراورده های لبنی به عراق از لحاظ وزنی و ارزشی حدود 6 درصد کاهش داشته که تعرفه گذاری برای واردات محصولات ایرانی، از جمله دلایل آن است.

به گفته رضا باکری تعرفه گمرکی عراق، بالا بودن قیمت تمام شده محصولات لبنی ایران به دلیل تفاوت نرخ تورم نسبت به میانگین نرخ جهانی، کاهش قیمت صادراتی محصولات کشورهای رقیب همچون ترکیه و عربستان و نبود مشوق های صادراتی را از دلایل کاهش صادرات به عراق عنوان کرد. به گفته وی، سال گذشته حدود 350 هزارتن انواع فراورده های لبنی ایران به عراق صادر شده بود.
وی با بیان اینکه ماهانه حدود 30 هزار تن محصول لبنی به عراق صادر می شود، افزود: با احتساب کاهش 6 درصدی، حجم صادرات به 27 هزار تن در ماه می رسد.
دبیر انجمن صنایع لبنی، ادامه داد: به طور میانگین نرخ تورم جهانی 2.5 درصد برآورد شده درحالی که نرخ تورم کشورمان 12.5 درصد است؛ تفاوت 10 درصدی منجر به افزایش قیمت نهایی محصول تولیدی کشور می شود.
وی اضافه کرد: کاهش قیمت جهانی لبنیات نیز سبب شده نرخ محصولات لبنی ترکیه و عربستان نیز حدود 30 درصد افت پیدا کند که همین امر بر بازار صادراتی ایران تاثیر گذاشته است. به گفته باکری، با وجود این مشکلات، ترکیه و مصر نتوانسته اند بازار ایران در عراق را تصاحب کنند و شرکت های ایرانی به طور جدی برای حفظ این بازار از رقبای خود، تلاش زیادی دارند.
وی یادآورشد: بخشی از کاهش صادرات به عراق نیز در نتیجه تعرفه گمرکی تعیین شده از سوی عراق برای محصولات ایرانی است. دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ایجاد مشوق های صادراتی برای صادرات فراورده های لبنی را به دولت پیشنهاد دادیم، افزود: برای حفظ بازارهای صادراتی و توسعه آن بهتر است دولت مبلغی را به عنوان مشوق صادراتی بابت هزینه حمل و نقل مبدا تا مقصد اختصاص دهد.
وی ادامه داد: همچنین دولت ایران حذف تعرفه گمرکی به عراق و کاهش هزینه های حمل مبدا به مقصد را به عراق پیشنهاد داده است.
باکری افزود: با توجه به مابه التفاوت نرخ تورم کشورمان با بازارهای جهانی، دولت باید مشوق های صادرتی به بخش تولید بپردازد تا با جبران این تفاوت تورم، شرکت ها بتوانند در بازار رقابتی جهان، کالای خود را عرضه کنند.

کد خبر 9644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =