فرصت تولید مشترک ژاپنی ها در ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران در دیدار با یاسوشی آکاهوشی رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو)، بر لزوم رفع مشکلات دریافت ویزای تجاری و ارتباط بین بانکی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد

عصر یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه، محسن جلال پور ضمن اشاره به آشنایی شخصی با سازمان جترو از طریق صادرات خشکبار به ژاپن قبل از همکاری با اتاق بازرگانی، دقت در بررسی مسائل، تخصصی و ریزبینانه بودن این سازمان را از نقات قوت جترو عنوان کرد.

جلال پور، حضور موفق و کیفیت خوب کالاهای ژاپنی را سرمایه ای برای این کشور در ایران ارزیابی کرد و گفت: محصولات ژاپن به اندازه کافی شناخته شده اند و هیات هایی که اکنون به ایران سفر می کنند تا رسیدن به موقعیت کنونی ژاپن در اذهان ایرانیان، راه زیادی را باید طی کنند. این سرمایه باید به تولید مشترک برای تامین بازار داخل و کشورهای منطقه مدنظر قرار گیرد اما، شرکت های ژاپنی طی سال های اخیر از این سرمایه استفاده نکرده اند.

وی افزود: ژاپن بالغ بر 25 میلیارد دلار در دنیا سرمایه گذاری کرده است که تنها پنج میلیون دلار آن در ایران بوده که برای من تعجب دارد، با شرایط خوبی که ایران در منطقه از نظر ثبات، امنیت، نیروی کار متخصص و دسترسی خوب به بازارهای همسایه دارد، چرا حجم سرمایه گذاری ژاپن در ایران پایین است.

محسن جلال پور، زمینه های همکاری بین دو کشور را برای تولید و ایجاد برند مشترک متنوع عنوان کرد و افزود: در گذشته همکاری های سنتی بین تولید کنندگان ایرانی و همچنین واردات کالاهای ساخت کشور ژاپن وجود داشت که اکنون باید جایگزین تولید مشترک در زمینه قطعات خودرو، مخابرات، داروسازی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی گردد.

جلال پور بر لزوم رفع موانع دریافت روادید تجاری و ارتباط بین بانکی به عنوان محرک های توسعه تجارت بین دو کشور، تاکید کرد و افزود: سفارت خانه ها، وزرا، اتاق ایران و مقامات دولتی باید گام های عملیاتی برای ایجاد بستری مناسب در جهت رشد مناسبات اقتصادی بردارند. حجم تبادل کالاهای تجاری بین دو کشور پایین است و به همین علت هزینه حمل و نقل بین دو کشور بالاست که باید راهکاری برای کاهش این امر بیابیم.

جلال پور، توسعه گردشگری سلامت در ایران را یکی دیگر از فرصت های همکاری برای سرمایه گذاری مشترک خاطر نشان کرد و گفت: در همایش سرمایه گذاری حوزه سلامت که دیروز برگزار شد، به اهمیت ایران در منطقه خاورمیانه و نیاز به تجهیزات پزشکی، دارو و بیمارستان برای ساکنین کشورهای همسایه اشاره کردم و بر این باورم که با اطلاعات خوبی که جترو از شرایط داخل ایران و شرکت های فعال در این حوزه ها دارد، موقعیت بسیار مناسبی برای شرکت های ژاپنی در راستای توسعه مناسبات بین دو کشور فراهم شده است.

در ادامه یاسوشی آکاهوشی، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) ضمن اشاره به گله مندی مدیران دولتی ایران از سختگیری شرکت های ژاپن و کند بودن سرعت همکاری بین دو کشور، به باز بودن دفتر این سازمان در طول دوران تحریم اشاره کرد و گفت: تحقیقات تخصصی در زمینه های مختلف را افزایش داده ایم و کارشناسان بیشتری برای ایجاد ارتباط بیشتر بین ایران و ژاپن در حال تحقیق و درگیر شدن با موضوعات مرتبط هستند. حجم تماس های تلفنی از ژاپن با دفتر جترو تهران، طی سه ماه اول سال میلادی سه برابر شده است.

رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن افزود: هرچند که انجام کار اقتصادی آهسته و پیوسته در حال انجام است ولی ما کار را به صورت جدی پیگیری می نماییم. حضور شرکت های ژاپنی در همایش سرمایه گذاری در حوزه سلامت که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، نشان از عزم ژاپن برای توسعه مناسبات است ولی این موضوع زمان نیز لازم دارد.

در ادامه فرهاد شریف، معاون امور بین الملل اتاق ایران، تبادل اطلاعات و فراهم کردن بسترهای توسعه ارتباط بین بخش های خصوصی دو کشور را از فعالیت های مشترک با اتاق بازرگانی ایران ارزیابی کرد و گفت: اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی، امکان مطرح کردن مشکلات و ارائه پیشنهاد برای رفع آنها به دولت را در دستور کار دارد. این همکاری می تواند در سرعت بخشیدن به تجارت دو کشور و حضور پررنگتر شرکت های ژاپنی بسیار مفید باشد.

وی همکاری دو کشور را در زمینه های مدیریت منابع آب و توسعه کشاورزی مدرن، تولید قطعات خودرو، کمتر کردن اثرات گاز دی اکسید کربن، نفت، گاز و پتروشیمی را خواستار شد و گفت: بخش خصوصی ایران در آینده اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا خواهد کرد و با توجه به پروژه های خطوط انتقال ریلی شرق به غرب و شمال پروژه های ایجاد شهرک های صنعتی در اطراف این کریدورها هدفگذاری شده است که می تواند هدفی برای تولید مشترک با شرکت های ایرانی باشد.

خبرنگار: عارف احمدی

کد خبر 9675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =