ایران در دروازه شاخ آفریقا

ارتباط تجاری ایران و الجزایر در سال های اخیر تنها به صادرات ارقامی زیر ۲۰ میلیون دلار محدود بوده است؛ ایران به دنبال فتح بازارهای آفریقاست

به گزارش اگزیم نیوز، الجزایر یکی از مهمترین کشورها در آفریقا است که همواره هدف همکاری های اقتصادی تجاری ایران بشمار آمده است. پس از سال ها فراز و نشیب روابط در سال 1379 و در اجلاس هزاره سازمان ملل متحد روابط دو کشور بار دیگر در سطح بالای دیپلماتیک برقرار شد. همچنین سفر‌هایی از سوی مقامات دو کشور به کشور‌های یکدیگر انجام گرفت؛ در این بین هرچند روابط سیاسی بین دوکشور به‌حالت عادی درآمد اما روابط اقتصادی همچنان کم‌دامنه دنبال شد. نفت، گاز، پتروشیمی، تکنولوژی، زیرساخت ها، ساخت و ساز راه، جاده، پل، فرودگاه و مسجد، خدمات فنی و مهندسی، پست های برق، معدن، صنایع غذایی، دارو و ذوب فلزات، زمینه های همکاری و فعالیت بین دو کشور است.
طبق آمار گمرک تراز تجاری ایران و الجزایر با ارزش بیش از ۱۸ میلیون دلار به سود ایران است. میزان صادرات ایران به این کشور در پایان 12 ماهه سال گذشته معادل ۱۸ میلیون و ۳۶ هزار دلار و واردات نیز 5318 دلار است که نشان از ظرفیت بالای این کشور بعنوان بازار هدف مناسب برای ایران است اما به نظر می رسد با وجود سطح بالای روابط دیپلماتیک میان دو کشور این میزان حجم روابط اقتصادی راضی کننده نباشد.
در راستای عزم دو کشور بر ارتقا روابط و در دومین نشست کمیته مشترک ارزیابی همکاری های صنعتی ایران و الجزایر که صبح امروز با حضور وزیر صنایع و معادن الجزایر و ایران تشکیل شد 19 یادداشت تفاهم به امضا رسید که 15 مورد آن ها در زمینه خودروسازی و قطعات خودرو بوده است.
وزیر صنایع و معادن الجزایر در نشست کمیته مشترک ارزیابی همکاری‌های صنعتی ایران و الجزایر برگزار شد گفت: همکاری‌های فعال و جدی و زمینه‌های اقتصادی و صنعتی متعددی بین دو کشور وجود دارد که می‌تواند در رشد و توسعه دو کشور نقش موثری ایفا کند. اگر بخواهیم مکمل هم باشیم، باید بتوانیم همکاری‌های خود را به الگویی برای کشورهای پیرامونی تبدیل کنیم.
همچنین محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به عدم محدودیت روابط میان ایران و الجزایز تصریح کرد: هر دو کشور از منابع سرشار نفت و گاز برخوردارند و باید از آن برای توسعه صنعتی و اقتصادی خود استفاده کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هم‌اکنون توانمندی‌های قابل توجهی در بخش طراحی مهندسی، ساخت تجهیزات و ایجاد پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در ایران بوجود آمده است. نعمت‌زاده ادامه داد: 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌ایم  و بعد از نفت خام، محصولات پتروشیمی بیشترین سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: در زمینه‌های خودروسازی، توانسته‌ایم با اینکه در شرایط تحریم بوده‌ایم، فعالیت‌ها و اقداماتی انجام دهیم و امروز خوشحالیم که یکی از خودروسازان ایران که محصولی 100 درصد ایرانی تولید می‌کند، در کشور الجزایر خط تولید راه می‌اندازد.

جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به اشتراکات و تشابهات بی شمار اقتصاد ایران و الجزایر زمینه های زیادی برای همکاری مشترک با توجه به ظرفیت های اقتصادی و نیازهای دو کشور وجود دارد از جمله نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی را برای فعالین بخش خصوصی در حوزه تولیدات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی فراهم آورده است.
پیشتر رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست تجاری ایران و الجزایر گفت : الجزایر نیاز مبرمی به احداث کارخانه های تولید مواد غذایی صنعتی دارد و با توجه به مشکل حمل و نقل ، انتقال وجه و ... ایران می تواند با تاسیس کارخانه و انتقال مرحله نهایی تولید به این کشور از مزایای زیادی بهره مند شود. وی ادامه داد : مهمترین ظرفیت کشور الجزایر برای بخش خصوصی ایران خدمات فنی - مهندسی می باشد که با تشکیل کنسرسیوم مربوطه آینده امیدوار کننده ای در انتظار این بخش خواهد بود.

آنچه مشخص است دو کشور از پتانسیل‌های گوناگونی برای گسترش و ارتقای روابط برخوردارند که می‌توان به حضور مشترک ایران و الجزایر در سازمان‌ها و مجامع جهانی مثل گروه 77، سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک و عدم‌تعهد و سازمان کشور‌های صادر‌کننده گاز اشاره کرد. همچنین می توان گفت اعزام و پذیرش هیاتهای متعدد تخصصی در زمینه های مختلف از جمله دارو، صنایع دستی و گردشگری ، هیئت تخصصی شورای بازرگانان دو کشور ، تشکیل کمیته مشارکت صنعتی و نیز صندوق سرمایه گذاری مشترک از جمله دستاوردها و موهبات اراده دو جانبه این کشورها برای ارتقا روابط اقتصادی است.

 

کد خبر 9717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =