پیش شرط های صادرات ایران به بازارهای پیشرفته

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در صورتی که بخواهیم رویکرد صادراتی خود را به سوی کشورهای توسعه یافته تغییر دهیم به سیستم بسته بندی درخور و شایسته نیاز داریم

محمدرضا مودودی روز دوشنبه در نشستی خبری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به مناسبت برگزاری همایش «برترین های صنعت بسته بندی» که روز دهم خردادماه و نمایشگاه تخصصی بسته بندی که از دهم تا سیزدهم خرداد ماه برگزار می شود، گفت: با توجه به شوک های نفتی در سال های اخیر باید به سوی صادرات غیرنفتی گام برداریم به طوری که این صادرات جایگزین کالاهای نفتی شود.
وی با تاکید بر این که صادرات غیرنفتی توان شکوفایی دارد و در دوره پسا تحریم می تواند شکل بگیرد، افزود: برای صادرات غیر نفتی باید مدیریت بهینه باشد و هم اکنون یکی از مشکلات اساسی در کشور نبود شرکت های تخصصی در عرصه صادرات است.
وی با اشاره به اینکه هنوز در تولید کالا نگاه به داخل پررنگتر از بیرون است، گفت: متاسفانه صادرات را به عنوان سرریز داخل نگاه می کنیم که این رویکرد خوبی نیست. مودودی گفت: در سال 1372 ارزش صادرات غیرنفتی کشور سه میلیارد دلار بود و هم اکنون این میزان به بیش از 10میلیارد دلار رسیده که رشد قابل توجهی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در سال جاری برنامه مفصلی برای توسعه صادرات دارد، گفت: باتوجه به اینکه عمده صادرات ایران به کشورهای آشوب زده منطقه بوده، تاکنون ضرورت بسته بندی کالاهای صادراتی ایران احساس نمی شده است.
وی اظهار داشت: 40 درصد صادرات غیرنفتی ایران، کالاهای صنعتی و معدنی هستند. کشورهایی نظیر افغانستان و عراق که عمده صادرات ما به آنها انجام می شود به دنبال بسته بندی (به دلیل افزایش هزینه کالاهای صادراتی )نیستند.
وی ادامه داد: اما با توجه به رویکرد جدید دولت برای بازارهای اروپایی نیاز به ورود به صنعت بسته بندی به طور جدی داریم. وی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی بسته بندی (WPO) و اتحادیه بسته بندی آسیا (APF)،بیان داشت: عضویت در این سازمان ها می تواند جایگاه ایران را در صنعت بسته بندی ارتقا دهد.
مودودی با بیان اینکه هم اکنون 20هزار صادرکننده در ایران داریم، گفت: کمتر از پنج درصد این صادرکنندگان ،بخش عمده صادرات (حدود 94 درصد) را بر عهده دارند و در صورتی که با عضویت در این سازمانها بتوانیم خدمات آموزشی در صنعت بسته بندی ارائه دهیم به طور یقین وضعیت عرضه کالا به کشورهای دیگر بهبود می یابد.
معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیاست های بین المللی علیه ایران در سال های گذشته گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های ناعادلانه بر علیه ایران سطح روابط بین المللی در حوزه صادرات غیر نفتی با کاهش مواجه بوده که در دولت تدبیر و امید این موانع در حال برطرف شدن است.
مودودی گفت: هنوز با صادرات غیرنفتی 200 تا 300 میلیارد دلاری فاصله زیادی داریم و در صورتی که بخواهیم به جایگاه رفیعی در این زمینه برسیم باید موضوع صادرات و بسته بندی را جدی بگیریم. وی تاکید کرد: با استفاده از فناوری های نوین می توانیم فاصله افزایش صادرات را کوتاه تر کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در سال جاری رویکرد سازمان توسعه تجارت حول مثلث بازار هدف، خدمت یا کالایی که صادر می کنیم و شرکت هایی که صادرات را بر عهده دارند، شکل گرفته است. مودودی گفت: 50 کشور برای صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی شناسایی شده اند و سازمان توسعه تجارت مشوق ها را به سمت توسعه صادرت هدایت می کند. در صورتی که استراتژی مثلث در کشور شکل بگیرد می توانیم گام بزرگی در صادرات کالاهای غیر نفتی برداریم.
وی در خصوص کشورهای هدف برای صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: عراق، ترکمنستان و کشورهای همسایه ایران، روسیه، عمان، هند، بنگلادش ،چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا ، برخی از کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای شرق اروپا از جمله مناطقی هستند که بخش عمده صادرات ایران را می توانند به خود تخصیص دهند.
وی تاکید کرد: ایران توان تولید بالایی دارد و باید از تمام این توان در وهله نخست برای صادرات و سپس بازار داخلی بهره گیرد.

کد خبر 9772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =