خروج از رکود صنایع؛ حداقل ۳ سال دیگر

مسعود دانشمند در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: صنایع با آسیب های جدی مواجه شده اند بطوریکه برای ترمیم حداقل ۳ سال زمان نیاز است

بخش صنعت و معدن (به‌عنوان متغیری که تصویر کلی از وضعیت فعالیت بخش مذکور را نشان می‌دهد) در سال‌های اخیر به‌واسطه تشدید تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن بروز محدودیت‌های ارزی، کاهش واردات به‌ویژه واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، بروز فضای نامساعد کسب‌و‌کار، نوسانات دامنه‌دار در بازار ارز و... دستخوش نوسانات زیادی شد. سوال اساسی قابل طرح آن است که دوران رکود بخش صنعت و معدن تا چه دوره‌ای تداوم خواهد داشت؟ در پاسخ باید اشاره داشت که هرچند تحلیلی کلان بر آمارهای ارزش افزوده بخش صنعت و معدن نشان می‌دهد که طی فصول اخیر بخش مذکور روند  رو به رشدي به خود گرفته است و تحرکاتی مبنی بر خروج از رکود قابل مشاهده است اما انتشار آمار رشد منفی صنعتی در سال گذشته نگرانی هایی را ایجاد کرده است. در این بین ایجاد ثبات نسبی در فضای کلان اقتصاد ایران زمینه‌های پایداری نسبی در بازارهای ارز، طلا و سکه و به‌تبع آن حداقل کردن فعالیت‌های سفته‌بازی و سوداگری را به‌دنبال داشته است. همچنین بازگشت اعتماد نسبت به آینده اقتصاد ایران فضای مناسبی را براي افزایش سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. در چنین شرایطی امکان به‌کارگیری ظرفیت‌های بلااستفاده برای افزایش سطح تولید در زیربخش‌های صنعتی و معدنی همچون خودروسازی، محصولات فولادی، مس و... وجود خواهد داشت.

در این رابطه یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: صنایع با آسیب های جدی مواجه شده اند بطوریکه برای ترمیم حداقل 3 سال زمان نیاز است. مسعود دانشمند، رییس اتاق ایران و امارات در گفت و گو با اگزیم‌نیوز گفت: رشد منفی که مرکز آمار خبر آن را منتشر کرده، باید بررسی شود که بر چه اساس این امار منتشر شده است، از سوی دیگر برای رشد صنعت چالش های زیادی وجود دارد که باید در ابتدا آنها را حل کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: صنایع برای شکوفایی نیازمند اصلاح خط تولید، تامین مواد اولیه، رعایت استانداردهای تولید و ورود قدرتمند به بازارهای جهانی هستند. این موضوع بازه زمانی چند ساله را مطلبد، بنابراین با چند ماه پس از اجرای برجام این مشکلات برطرف نمی‌شود.

وی افزود: درخصوص بخش بازرگانی می توان گفت پس از حدود 6 ماه تا یک سال می توان آثار آنر ا مشاهده کرد اما در بخش صنعت یک پروسه 2 تا 5 سال باید طی شود تا آثار آن دیده شود اما در صنایع بزرگ این بازه زمانی بیشتر است، باید باز هم صبوری کرد.

دانشمند اظهار کرد: تا زمانی که تحریم های بانکی به طور کامل برطرف نشده باشد تاثیری بر روند صنایع ایجاد نمی‌شود، اثار برجام از تابستان سال آینده دیده می شود. رییس اتاق ایران و امارات در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه زمانی صنایع رونق می گیرند؟ بیان کرد: باید نیازهای صنایع را شناسایی کرد تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم، تامین مالی یک بعد و در اختیار داشتن بازار مصرفی یک بعد دیگر است، هر دو را باید در کنار یکدیگر داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در تلاش برای اصلاح خطوط تولید و بهره وری مطلوب از ظرفیت های خالی هستیم که امیدواریم  این اصلاح چالش های صنایع را رفع کند.

به تحلیل اگزیم نیوز اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی، پولی، مالی، ارزی و تجاری منسجم و هماهنگ نقش موثری در رشد سریع‌تر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن خواهد داشت. هدایت و کانالیزه کردن منابع مالی به‌سمت فعالیت‌های مولد صنعتی و معدنی، اولویت‌دهی در تخصیص منابع ارزی برای واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای موردنیاز بخش صنعت و معدن و توجه ویژه برای حل مشکلات صنایع استراتژیک و دارای ارتباطات پسین و پیشین بالا از جمله سیاست‌های قابل پیشنهاد در راستای تسریع خروج از رکود است.

کد خبر 9773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =