۷ گلایه بخش خصوصی به بسته صادراتی

محمدلاهوتی در گفتگو با اگزیم نیوز از انتقادات وارده به بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سخن گفت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، چهارم خردادماه بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی سال 95 از سوی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا از اول خرداد تا پایان اسفندماه ابلاغ شد. منابع مالی حمایتی در این بسته شامل منابع صندوق توسعه ملی، بانک ها و بودجه عنوان شده است و عمدتاً به کالاها و خدمات مزیت دار و دارای توان رقابت در سطح بین المللی تعلق خواهد گرفت. اعطای یارانه حمل و نقل، حمایت از برگزاری نمایشگاه های ایران در کشورهای خارجی، در نظر گرفتن یارانه آموزش و مشاوره و حمایت از نام های تجاری از جمله موارد مطرح شده در بسته حمایتی سال 95 هستند.

ابهامات اجرایی در بسته حمایت از صادرات

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره بسته جدید حمایت از صادرات به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: ابزارهای حمایت از صادرات و همچنین تمهیدات نظارتی آن در سیاست های پیشین هم وجود داشته است و با وجود حرکت سیاست ها به سمت شفافیت و نظارت بیشتر همچنان ابهاماتی در روند اجرایی بسته فوق دیده می شود.

لاهوتی گفت: بسیاری از بندها و ماده های بسته حمایت از صادرات سال 95 قابل تفسیر سلیقه ای بوده و ایجاد ابهام می کند. به این ترتیب مجری طرح در برخی موارد می تواند مطابق تشخیص و اولویت خود عمل کند.

کم لطفی به صادرات کالا

لاهوتی با بیان اینکه عمده نقدهای کنفدراسیون صادرات به این بخش از ابعاد بسته جدید معطوف است افزود: تخصیص مبالغ مشوق صادراتی در بسته 95 عمدتاً به خدمات فنی و مهندسی تعلق می گیرد و صادرات کالا در این بند مورد توجه چندانی قرار نگرفته است. وی ادامه داد: این امر با توجه به سهم 23 میلیاردی کشاورزی، صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی سال گذشته و کاهش صادرات در این سال، می توانست در صورت توجه بیشتر به بخش کالایی کمبود صادراتی دوره قبل را جبران نماید. لاهوتی تاکید کرد: هدفگذاری 50 میلیارد دلاری برای صادرات غیرنفتی سال جاری لزوم توجه بیشتر به صادرات کالا را بیش از پیش آشکار می کند.

عدم همخوانی نرخ تسهیلات صادراتی با روند تورم

رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه به تسهیلات ریالی در نظر گرفته شده برای بسته حمایت از صادرات سال 95 اشاره نمود و گفت: نرخ مصوب 14 درصدی برای بخش کشاورزی و دانش بنیان و همچنین نرخ 16 درصدی بخش صنعت در این بسته با نرخ های اخیر تورم که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر شده است همخوانی ندارد. لاهوتی افزود: همچنین با توجه به پیش بینی تک رقمی شدن تورم در سال جاری عدم تناسب نرخ های تسهیلات لااقل در تسهیلات صادراتی روشن تر می شود.

حذف مشوق ها برای کارت های بازرگانی حقیقی

محمد لاهوتی در ادامه تصریح کرد: حذف کارت های بازرگانی اشخاص حقیقی از استفاده کنندگان مشوق صادراتی که در بسته حمایتی جدید مطرح شده است با نص صریح قانون تجارت مغایرت دارد و این یکی از نقدهای مهم به بسته حمایت سال 95 است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: موارد مطرح شده به معنای عدم تاثیرگذاری مثبت بسته ابلاغی نیست بلکه به عنوان کاستی های اجرایی آن عنوان می شود.

لاهوتی افزود: با وجود یک وقفه 4 ساله در اعطای مشوق های صادراتی تدوین این بسته حمایتی جای تقدیر و تشکر دارد ولی آنچه درخور توجه است طرح مواردی است که میتوانست اثرگذاری مثبت این بسته را افزایش دهد.

به گزارش اگزیم نیوز موضوع ایجاد بانک های اطلاعاتی و تقویت اهرم های نظارتی از جمله عنواین مطرح شده در بسته حمایت از صادرات سال 95 بوده است که براساس نظر کارشناسان و علیرغم تاکید سیاست های اقتصاد مقاومتی بر افزایش شفافیت، همچنان دارای ابهامات و کاستی های نظارتی می باشد.

علاوه براین، جمع بندی نقد کارشناسی ارائه شده نیز حاکی از عدم توجه متناسب به صادرات کالایی در سال 95، لحاظ نکردن کاهش تورم در نرخ های تسهیلات مشوق صادرات و حذف مشوق ها برای کارت های بازرگانی حقیقی به عنوان چالش های عمده بسته حمایتی سال جدید می باشد.

کد خبر 9850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =