آغاز سفر چهار منظوره ایران به اروپا

محمدجواد ظریف و هیأت اقتصادی ۶۰ نفره ایرانی به ریاست جلالپور تهران را به مقصد چهار کشور اروپایی ترک کردند

روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با یک هیأت اقتصادی 60 نفره تهران را به مقصد 4 کشور اروپایی ترک کردند، لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی چهار کشوری هستند که هیأت ایرانی در برنامه های فشرده امروز و روزهای آتی قرار است به آنها سفر کنند. بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهند حجم کل مبادلات تجاری ایران و چهار کشور مذکور در مجموع به 500 میلیون دلار نمی رسد و این مسأله به خوبی نشان می دهد روابط ایران و اروپا در انزوای کامل و تحت الشعاع مسایل سیاسی بوده و در عین حال ظرفیت های خالی فراوانی برای رونق روابط دو طرف وجود دارد.

کارشناسان اقتصادی در این رابطه معتقدند از آنجا که کشورهای مذکور در تکنولوژی های پیشرفته صنعتی ید طولایی دارند و از طرفی به نفت و گاز ایران نیاز مبرمی دارند تهاتر دانش فنی و تکنولوژی در برابر صادرات نفت و گاز می تواند علاوه بر عبور از چالش های بانکی موجود روابط اقتصادی دو طرف را تقویت کند. در این رابطه ایجاد خطوط اعتباری مورد نیاز برای این تهاتر همانند آنچه در تجربه کشورهایی نظیر ارمنستان شاهد بودیم می تواند کارگشا باشد. به گزارش اگزیم نیوز بانک توسعه صادرات پیش از این با در نظر گرفتن خطوط اعتباری لازم و عقد تفاهمنامه توانسته بود واردات گاز از ارمنستان را با صادرات کالا و هدمات تهاتر کند و به این ترتیب شرایط مناسبی فراروی تجار ایرانی قرار گرفت.

این در شرایطی است که کشورهای فوق الذکر از منظر اقتصادی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند و توانایی ارتباطات موثر خوبی را در حوزه اقتصادی با ایران دارا هستند. به عنوان مثال رشد اقتصادی لهستان در سال 2015 رقمی در حدود 3.5 درصد بوده و این کشور بیش از 190 میلیارد دلار صادرات را در سال به ثبت می رساند که این رقم در کنار 180 میلیارد دلار واردات از تراز مثبت اقتصادی آن حکایت دارد. این در حالی است که ایران توانسته تنها 13 میلیون دلار کالا به این کشور صادر و 21 میلیون دلار کالا از ان وارد کند .

به گزارش اگزیم نیوز همچنین فنلاند با تولید ناخالص داخلی 225 میلیارد دلاری سال گذشته رقمی در حدود 70 میلیارد دلار صادرات و 60 میلیارد دلار واردات را تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد این کشور محصولاتی همچون مواد غذایی، نفت و فرآورده های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین آلات، کامپیوتر، تولیدات صنعتی الکترونیک، منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات بوده است. متأسفانه کشور ما به رغم پتانسیل هایی که برای صادرات به این کشور دارد بیش از 300 هزار دلار کالا به آن صادر نکرده و در حدود 30 میلیون دلار واردات از ان داشته است.

هیأت تجاری ایران در این سفر قصد دارد به سوئد نیز سفر کند. این کشور که رشد اقتصادی 28 درصدی را سال گذشته تجربه کرده است 150 میلیارد دلار صادرات را شامل شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات کاغذی، کاغذ و خمیر چوب، آهن و فولاد و مواد شیمیایی تجربه کرده است و این کشور 133 میلیارد دلار واردات را به ثبت رسانده است. با این حال کشور ما یکی از شرکای واردکننده این کشور محسوب می شود که 330 میلیون دلار کالا از ان وارد کرده است درحالیکه تنها توانسته 15 میلیون دلار کالا به آن صادر کند. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، کاغذ، مقوا و ... بوده است.

در نهایت لتونی آخرین مقصد سفر هیأت ایرانی به اروپا است. این کشور وارد کننده محصولاتی همچون ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و وسایل نقلیه از کشورهای آلمان، لیتوانی، روسیه، استونی، لهستان، فنلاند، سوئد، و بلاروس است.

 

کد خبر 9868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =