جاذبه و دافعه جوایز صادراتی در ایران

سید یوسف قاضی عسگر در خصوص اینکه امسال دولت قصد دارد میزان صادرات غیرنفتی را به ۵۰ میلیارد دلار برساند و اختصاص جوایز صادراتی نیم تا ۵/۳ درصدی نظرات خود مطرح کرده است

مدیرعامل مدیریت تجارت بین المللی دانا سپند گفت: در واقع تا زمانی که سیاست های تشویقی در نیمه راه رها شوند و تخصیص منابع اعتباری و مالی به سمت صنایع صادراتی هدایت نشود نمی توان به سمت جهش صادراتی حرکت کرد .سید یوسف قاضی عسگر در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص اینکه امسال دولت قصد دارد میزان صادرات غیرنفتی را به 50 میلیارد دلار برساند و اختصاص جوایز صادراتی نیم تا 5/3 درصدی گفت: دولت ها به طور معمول برای توسعه صادرات از ابزارهای سیاستی متفاوتی با عنوان مشوق های صادراتی استفاده می کنند.یکی از مهمترین این مشوق ها دادن جوایز نقدی به صادرکنندگان است. با توجه به اثرات مثبت حاصل از بکارگیری این سیاست در افزایش صادرات ،کم توجهی و عدم پرداخت به موقع این جوایز منجر به کاهش میزان اثر بخشی آن شده است. به گفته وی تعدادی از صادرکننده های ما از سال 89 تا کنون موفق به دریافت جوایز نقدی خود نشده اند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه مطالبات گذشته تاکنون پرداخت نشده است، ایده فوق چندان اثرگذار نخواهد بود. در واقع اجرای طرح از ایده طرح با اهمیت تر و دارای اولویت است.

این فعال صادراتی در خصوص موثر بودن جوایز صادراتی مستقیم یا غیر مستقیم گفت: هر دو طرح هم مزایا دارند و هم معایب. اگر سیاست اتخاذ شده به صورت مستقیم باشد اولین عیبی که می توان به آن اشاره کرد گیرافتادن در گیر و دار بوروکراسی دولتی است؛ در واقع دولت تصویب می کند ولی تا تحقق پیدا کردن و اجرا مدت زمان زیادی را باید سپری کند تا به دست صادرکننده برسد؛ از سویی دیگر مزیتی هم که سیاست غیرمستقیم دارد، کاهش سو استفاده افراد از موقعیت بدست آمده است.

وی افزود: در واقع تا زمانی که سیاست های تشویقی در نیمه راه رها شوند و تخصیص منابع اعتباری و مالی به سمت صنایع صادراتی هدایت نشود نمی توان به سمت جهش صادراتی حرکت کرد

قاضی عسگر در خصوص عمل دولت به وعده های خویش مبنی بر اعطای جوایز صادراتی گفت:تاخیر در تامین و پرداخت جوایز صادراتی، از جمله گلایه‌های صادرکنندگان در عمل نکردن دولت به تعهدات خود برای اجرای این سیاست تشویقی صادرات غیرنفتی است و هر بار وعده پرداخت هرچه سریع‌ تر جوایز صادراتی معوقه و به روز شدن این پرداخت‌ها را مطرح می گردد اما صادرکنندگان همچنان به انتظار تحقق نشسته اند.در این حالت دولت نباید توقع داشته باشد تا صادرکنندگان اعتماد کنند.

جوایز معوقه مانع جهش صادراتی؟

ارائه جوایز صادراتی آن هم در سال 94 غیرممکن است چرا که هزینه‌های مالی این موضوع در بودجه سال 94 پیش‌بینی نشده و اگر دولت بخواهد چنین جوایزی را برای صادرکنندگان درنظر بگیرد باید مصوباتی را در هیئت دولت برای پیش‌بینی‌ هزینه‌های مالی این موضوع انجام دهد.

کارشناسان معتقدند دولت به جای پیشنهاد ارائه جوایز صادراتی به فکر رفع ایستگاه‌های بازدارنده صادرات در کشور باشند. صادرکنندگان معتقدند علی‌رغم مذاکرات بین‌المللی با اروپایی‌ها هنوز مشکلات مالی و بانکی صادرکنندگان برطرف نشده است به نحوی که صادرکنندگان در انتقال منابع مالی خود به کشور با مشکلاتی همراه هستند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ضمن بیان این که علاوه بر انتقال پول در عرصه بین‌المللی مشکلاتی مالی و بانکی صادرکنندگان در داخل کشور هنوز برقرار است تصریح کرد: صادرکنندگان در ازای دریافت تسهیلات باید وثایق سنگینی را به سیستم بانکی ارائه کنند که این موضوع باید با تلاش دولت برطرف گردد

عسگراولادی با بیان اینکه اعتقادی به ارائه جوایز صادراتی ندارم، گفت: پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان نرخ‌های متعددی را در این حوزه با تغییراتی همراه می‌سازد که بر همین اساس صادرکنندگان ترجیح می‌دهند دولت تلاش خود را بر رفع مشکلات آنها انجام دهد تا اینکه به فکر ارائه جوایز به صادرکنندگان باشند. وی در ادامه به رایزنی صادرکنندگان و بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: هنوز در رایزنی خود با بانک مرکزی به نتیجه مناسبی دست پیدا نکردیم اما به رایزنی‌ها امیدوار هستیم.

کد خبر 9876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید رضاجو IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      سلام. آقای عسگراولادی خواهشمندیم که به صادرکنندگان وعده‌های دروغین ندهید. تشکر