استراتژی ۶ بعدی توسعه صادرات

 مدیران بانک های توسعه ای کشور در هم اندیشی روز گذشته که در راستای توجه بیشتر به شرایط تنگنای مالی سیستم بانکی و افزایش سرمایه بانک ها تشکیل شده بود حضور یافتند و شرایط برون رفت از بحران رکودی فعلی را بررسی کردند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، مدیران بانک های توسعه ای کشور در هم اندیشی روز گذشته که در راستای توجه بیشتر به شرایط تنگنای مالی سیستم بانکی و افزایش سرمایه بانک ها تشکیل شده بود حضور یافتند و شرایط برون رفت از بحران رکودی فعلی را بررسی کردند.

دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تشریح کرد: بانک های توسعه ای در ایران در راستای توسعه زیرساخت ها و سرمایه گذاری های کلان اقتصادی شکل گرفته اند و نوع سرمایه گذاری آنها عمدتاً میان مدت و بلندمدت می باشد.

وی افزود: در تمام دنیا اگزیم بانک ها دولتی هستند و با توسعه هدفمند تجارت خارجی به توسعه اقتصادی کشورها کمک می کنند. بانک توسعه صادرات ایران هم اگزیم بانک کشور ما بحساب می آید.

صالح آبادی ادامه داد: تاکید بر اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور و توسعه هدفمند تجارت خارجی بویژه در حوزه منطقه بر هیچکس پوشیده نیست؛ برخی کشورهای همسایه ایران به برق و گاز ایران نیاز دارند و بنابراین می توانیم با صادرات به این کشورها اهداف توسعه تجارت را محقق سازیم. برای نمونه می توانیم به کشور ارمنستان گاز صادر کنیم و متقابلاً از این کشور برق وارد نماییم؛ چراکه خط لوله انتقال گاز به ارمنستان در حال حاضر با یک چهارم ظرفیت کار می کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: ظرفیت صدور سالیانه 20میلیارد دلاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران وجود دارد.

وی در ادامه گفت: همچنین برخی پروژه ها در کشور به سرمایه گذاری کلان نیاز دارد و قابلیت تولید محصول صادراتی هم دارند که بانک های توسعه می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کند و نقش حمایتی داشته باشد. منابع بانک برای این اقدامات از طریق منابع ذخیره ارزی، منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و خطوط اعتباری بانک های خارجی تامین می شود.

5 پیشنهاد راهبردی/ اهمیت ظرفیت تضمینی در بانک های توسعه ای

دکتر صالح آبادی در ادامه این همایش پیشنهاداتی ارائه کرد که شرح آنها به صورت زیر است:

  1. لزوم نگاه متفاوت به بانک های توسعه ای و تخصصی؛ یکی از مقوله ها در راستای تفکیک ساختار و روش های بانک های توسعه ای در قیاس با بانک های تجاری توجه به ابزار تامین مالی جدید و متفاوت در بانک هایی مانند توسعه صادرات است؛ شیوه پروجکت فاینانس که بازپرداخت فاینانس آن از محل عایدات خود پروژه ها تامین  می شود، روش مناسبی است. در زمینه اعطای تسهیلات بانک های توسعه ای هم باید تفاوت قائل شد؛ برای مثال با توجه به ارزی بودن وام های بانک توسعه صادرات لازم است وثیقه های مشتریان نزد بانک هم بصورت ارزی باشد.
  2. با توجه به محدودیت منابع بانک ها می توان با سوبسید دولتی در بازار سرمایه اوراق منتشر کرد؛ به این ترتیب که تفاوت نرخ های رایج و نرخ مدنظر دولت را به عنوان سوبسید به بانک ها اعطا نمود.
  3.  انتشار اوراق در بازارهای بین المللی؛ به این ترتیب که منابع حاصل از دریافت تسهیلات خارجی با بازپرداخت دولت به سرمایه بانک ها تبدیل شود.
  4. برای بانک توسعه صادرات موضوع مالیات و سود سهام بسیار حائز اهمیت است؛ اگر منابع جدید به بانکها تزریق نمی شود لااقل منابع موجود به دلیل پرداخت سود تسعیر ارز و سایر موارد نباید از بانکها خارج شود.
  5. ظرفیت تضمینی بانک؛ ما می توانیم برخی از مشتریان خود را که درخواست تسهیلات ریالی دارند به بانک های تجاری معرفی کنیم و در عوض باتوجه به سابقه و اعتبار مشتری تسهیلات وی را از جانب مشتری در مقابل بانک تجاری تضمین نماییم. این منابع عمدتا بصورت سرمایه در گردش واحدها و منابع کوتاه مدت هستند.

 استراتژی 6 بعدی توسعه صادرات

مدیر عامل بانک توسعه صادرات در پاسخ به پرسش دکتر تیمور رحمانی دبیر همایش مبنی بر استراتژی بانک توسعه صادرات برای تشویق و توسعه صادرات و ابزارهای بانک مذکور در این راستا تشریح کرد: برای گسترش صادرات در بخش های مختلف استراتژی های مختلفی در نظر گرفته ایم، یکی از این بخش ها توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است؛ شرکتهای ایرانی برای کسب پروژه های خارجی نیاز به فاینانسور دارند.

دکتر صالح آبادی افزود: در این زمینه قالبی بنام اعتبار خریدار تعریف شده است که تنها دارنده آن در سیستم بانکی کشور، بانک توسعه صادرات ایران است. در این روش ما اعتبار را به شرکت خدمات ایرانی می دهیم و وقتی پروژه به طرف خارجی تحویل داده شد، طرف خارجی بازپرداخت اعتبار را به بانک انجام می دهد.

وی در ادامه ابزار دوم توسعه صادرات را در بخش کالا توضیح داد: امکانات بالقوه صادراتی و مزیت های طبیعی کشور مانندط معدن و پتروشیمی قابلیت سرمایه گذاری صادراتی دارند. بعنوان مثال بانک توسعه صادرات ایران با مشارکت بانک صنعت و معدن در پروژه پتروشیمی بوشهر سرمایه گذاری نمودند.

صالح آبادی افزود: رقم سرمایه گذاری مشترک در این طرح ۲.۲ میلیارد یورو بوده است که از طریق منابع خارجی تامین مالی شده است و ظرف 5 سال آینده سالانه 3 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی ما می افزاید.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات سومین ابزار حمایتی بانک از صادرات را معطوف به تامین سرمایه در گردش بنگاه هایی دانست که محصولات صادرات محور تولید میکنند و اکنون به دلیل تنگنای مالی با کمتر از ظرفیت بالقوه در حال تولید هستند.

وی در ادامه مورد چهارم استراتژی های توسعه صادرات را اینطور تشریح کرد: در مورد شرکت هایی که تولید دارند و توان رسیدن به صادرات هم در انها وجود دارد بدین صورت عمل میکنیم؛ باید با تقویت قدرت خرید طرف خارجی بصورت تنزیل ال سی خارجی ها در داخل و انتقال وجوه تنزیل شده به صادرکننده به صادرات این بنگاه ها کمک کنیم.

به گفته صالح آبادی مورد پنجم این ابزارها خطوط اعتباری کوتاه مدت و مورد ششم پیمان های پولی مشترک میان کشورها با ارزهای محلی است.

 

سرمایه بانک های توسعه ای ایران 3.6 میلیارد دلار است

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، در این همایش آقای افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز گفت: در جهان 500 بانک توسعه ای وجود دارد اما شمار این بانک ها در ایران پنج مورد است.

وی افزود: سرمایه بانک KFW در آلمان 25میلیارد دلار و کفایت سرمایه 18.34 درصد است. دارایی این بانک نسبت به کل بانک های آلمان 6.5درصد برآورد می شود.

افخمی ادامه داد: بانک توسعه ای SBI ژاپن دارای 11میلیارد دلار سرمایه است و یک درصد سرمایه بانک های ژاپن در این بانک قرار دارد. کفایت سرمایه این بانک 16.4درصد است.

وی گفت: سرمایه بانک توسعه ای CDB در چین 104میلیارد دلار و سهم آن نسبت به بانک های دیگر چین 6درصد است.

به گفته افخمی سرمایه بانک های KDB کره جنوبی و BNDES برزیل به ترتیب پنج میلیارد و 280 میلیون و 12 میلیارد دلار است و نسبت دارایی آنها به دیگر بانک های کشورهای خود نیز به ترتیب 9.4 و 46درصد برآورد می شود.

وی اعلام کرد بانک صنعت و معدن 800میلیون دلار و بانک توسعه صادرات 900میلیون دلار سرمایه دارد.

همچنین سرمایه بانک های مسکن، توسعه تعاون و کشاورزی به ترتیب یک میلیارد و 100 میلیون، 200میلیون و 600 میلیون دلار است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: سرمایه پنج بانک یاد شده با یکدیگر سه میلیارد و 600 میلیون دلار است که در مقایسه با بانک های توسعه ای دیگر کشورها بسیار ناچیز است.

وی سهم بانک های توسعه ای از کل سرمایه های بانکی در ایران را 3.2درصد عنوان کرد و افزود: نسبت مانده تسهیلات پنج بانک توسعه ای در ایران به تولید ناخالص داخلی 3.1درصد است.

افخمی تاکید کرد برای توسعه زیرساخت ها باید سرمایه بانک های توسعه ای کشور افزایش یابد و برای این منظور باید مجلس شورای اسلامی در این زمینه قانع شود.

بانک های توسعه ای و اشتغال

«محمدهاشم بت شکن» مدیرعامل بانک مسکن، سهم بانک های توسعه ای را در خروج از رکود و ایجاد اشتغال مهم دانست و گفت: وظیفه بانک های توسعه ای اهرم کردن منابع است.

بت شکن افزود: با اینکه سهم سپرده های بانکی نزد بانک مرکزی دو تا سه درصد کاهش یافت اما این موضوع برای بانک های توسعه ای رخ نداد.

وی گفت: انتشار اوراق بهادار با نرخ سود پایین و امکان خرید آن توسط بانک های تجاری می تواند به افزایش سرمایه بانک های توسعه ای منجر شود.

نقش بانک ها در اقتصاد مقاومتی

«محمدعلی سهمانی» مدیرعامل بانک توسعه تعاون، در این نشست درباره نقش بانک ها در تحقق هدف های اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.

سهمانی اقتصاد مقاومتی را درونزا و برونگرا، خودجوش، مردم بنیاد، دانش بنیان و عدالت محور دانست و گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی به افزایش رقابت پذیری کمک می کند که در نهایت موجب شفافیت اقتصادی و ثبات نظام اقتصادی می شود.

وی تاکید کرد نسبت کفالت سرمایه در بانک های توسعه ای در ایران نباید کمتر از هشت درصد باشد اما این نسبت در ایران بسیار اندک است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: تامین مالی پایدار در زمینه تولید خدمات و عمرانی گام بلندی برای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

کد خبر 9885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =