خلأ بازاریابی صادراتی تولیدات ایرانی

محمدرضا مودودی: طبق بررسی ها ضعف صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی است و در بازارهای سنتی همسایه کشور ما، بازاریابی کالای ایرانی به دست بازرگانان خارجی انجام می شود

معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: طبق بررسی ها ضعف صادرات محصولات ایرانی، بازاریابی است و در بازارهای سنتی همسایه کشور ما، بازاریابی کالای ایرانی به دست بازرگانان خارجی انجام می شود. «محمدرضا مودودی» افزود: به دلیل احساس بی نیازی تاکنون نتوانسته ایم مطالعات بازار را به صورت کامل انجام بدهیم و به نظر می رسد بخش خصوصی باید حضور جدی و پایداری را در کشورهای هدف داشته باشد. به گفته وی، شرکت هایی که می خواهند بازار خود را در کشورهای ثالث به شکل پایدار حفظ کنند، به بزرگانان خارجی خریدار محصولات ایرانی، وابسته می شوند.

به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که در اندیشه گسترش بازارهای بین‌المللی برای محصول یا خدمات خود هستند باید ابتدا در مورد ورود به بازار صادرات به قطعیت برسند و سپس در مورد انتخاب مقاصد صادراتی و روش‌های انجام صادرات به مقاصد تعیین شده، جمع‌بندی لازم را به عمل آورند.باید توجه داشت که بازاریابی صادرات، تنها به معنی شناسایی خریداران یا واردکنندگان کشور مقصد و ترغیب آنها به ارائه سفارش خرید نیست.

بازاریابی صادرات در حقیقت مترادف با اجرای دقیق فرآیند تدوین شده در قالب یک استراتژی بازاریابی با هدف کسب موفقیت در بازارهای بین‌المللی می‌باشد. عزاز موتیوالا بنیانگذار و مدیرعامل مشاوران بازاریابی IKON هندوستان بر این باور است که دلیل ناکامی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در ورود به عرصه صادرات یا عدم موفقیت آنها در حفظ و گسترش بازارهای بین‌المللی برای محصولات یا خدمات، فقدان برنامه اجرایی برای پیاده سازی استراتژی بازاریابی بنگاه یا شرکت می‌باشد.

از این رو شاید بتوان گفت کلید حل معما، یافتن پاسخی برای این پرسش است که برنامه اجرایی برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی چیست. برنامه اجرایی برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی، دربرگیرنده مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه بازاریابی صادرات است که اجرای گام به گام و دقیق آنها منجر به کسب موفقیت در آن حوزه می‌گردد.
معاون سازمان توسعه و تجارت گفت: بازاریابی یکی از وظایف اصلی بخش خصوصی است و باید مطالعات درستی را در سطح بین المللی برای محصولاتی که تولید می کند، داشته باشد. وی افزود: بخش خصوصی باید برای حفظ سهم خود در بازار خارجی به طور همیشگی ذائقه مشتری، رقبا و بسته بندی کالا را به زور روزانه رصد کند.

صنایع غذایی و کشاورزی در صدر جدول صادرات


معاون سازمان توسعه و تجارت درباره سهم صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: هم اکنون محصولات پتروشیمی و صنایع پلاستیک ایران در صادرات از مزیت خوبی برخوردار است اما صنایع غذایی و کشاورزی ما در صدر جدول صادرات غیرنفتی قرار دارد. پس از آن می توان به صادرات ماشین آلات، دارو و محصولات بهداشتی اشاره کرد.
مودودی درباره کیفیت و استاندارد کالاهای ایرانی گفت: استانداردهای ما بر اساس بازارهای هدف تعیین می شود. به گفته وی، در ایران دو نوع تولید دنبال می شود: گروهی از تولیدات کیفی، مطابق با استانداردهای بین المللی است اما بخشی از تولیدات با کیفیت کمتر، مربوط به بازارهای همسایه است.
وی ادامه داد: عراق و افغانستان بخش زیادی از بازار ما را تشکیل می دهند و به اندازه کشورهای اروپایی استانداردهای سختگیرانه ندارند. بنابراین بر پایه تقاضای بازار این کشورها برخی محصولات با کیفیت پایین تر تولید می شود؛ زیرا متقاضیان این بازارها، به دنبال کیفیت و قیمت پایین تر کالا هستند. وی افزود: کشور ما ظرفیت افزایش تولید کیفی را دارد و اگر بازاریابی را به طور جدی دنبال کنیم می توانیم مدیریت خوبی در صادرات محصولات داشته باشیم.

کد خبر 9895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =