فریز نفتی باعث برگشت نفت شل به بازار می شود

فزونی:چرا عربستان و روسیه میزان تولید خود را کم نمی کنند. بهتر است همه کشورها به میزان تولید قبل از تحریم ها برگردند و در آن حد تولیداتشان را فریز کنند

 فردا نشست 169 اوپک برگزار می شود. نشستی که در آن قرار است دبیرکل اوپک انتخاب شود. هفت کاندیدا برای احراز این پست از کشورهای ایران، عراق، عربستان، اندونزی، نیجریه، اکوادر و ونزوئلا هستند. علاوه بر این مساله قرار است دوباره درباره موضوع فریز نفتی هم مسایلی مطرح شود.  

البته دیگر به گفته کارشناسان نفتی، اوپک کارایی خود را از دست داده است. این در حالی است که اوپک، نهادی برای حداکثر کردن منافع اعضا بوده است که باید در جهت تثبیت بازار، فعالیت کند و بتواند در مواردی که بازار نامتعادل می شود، نقش مدیریتی داشته باشد. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران از این نقش اوپک، حمایت می کند.

براساس صحبت های زنگنه، میزان صادرات نفت ایران در فاصله نشست ١٦٨ تا ١٦٩ اوپک ٢ برابر شده است. این افزایش نه تنها تاثیر منفی بر بازار نداشته است بلکه به خوبی جذب بازار شده است.

فرهاد فزونی درباره نشست فردای اوپک و طرح فریز نفتی به سایت اتاق تهران گفت: ایران ممکن است طرح فریز نفتی را قبول نکند. به هرحال، میزان تولید و صادرات ایران هنوز به میزان قبل از تحریم ها نرسیده است. به همین دلیل هم پذیرفتن طرح فریز نفتی برای ایران معنایی ندارد.

به گفته فزونی از طرفی گفته می شود که افزایش تولید نفت ایران، بازار را بهم ریخته و موجب کاهش قیمت شده است، اما اصلا تولید ایران چه کار دارد به پایین آمدن قیمت ها؟

او ادامه داد: چرا در این باره، عربستان و روسیه میزان تولید خود را کم نمی کنند. بهتر است همه کشورها به میزان تولید قبل از تحریم ها برگردند و در آن حد تولیداتشان را فریز کنند.

به این ترتیب براساس پیشنهاد فزونی، یعنی ایران باید 4، 5 میلیون بشکه خود را تولید کنند و عربستان هم به 8 میلیون بشکه اش برگردد، نه 11 میلیون بشکه فعلی.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره انتخاب دبیرکل اوپک گفت: کشورهای رقیب ایران، خیلی علاقه ندارند اوپک به دست ما بیوفتد. در این میان هم کشورهایی که در اوپک در فضای خنثی به سر می برند، یعنی نه طرف عربستان هستند و نه ایران، بهتر می توانند از اوپک بهره برداری کنند.

فزونی همچنین معتقد است که اوپک دیگر آن کاربرد و توانمندی خودش را از دست داده است و این نشست ها، بیشتر نقش دورهمی اعضا را دارد. او ادامه داد: در همین شرایط فعلی، در حالی که هیچ کدام از کشورها حاضر نیستند سهمیه خود را کاهش دهند، پس نشست های اوپک به چه کاری می آید؟

او همچنین تاکید کرد: اگر قرار است با فریز کردن نفتی یا هر روش دیگر، قیمت نفت بالا رود، باید توجه کرد که نفت شل دوباره به بازار باز خواهد گشت. نفت زمانی مقرون به صرفه است که 50 دلار باشد، اما اگر قیمتش بالاتر از 50 دلار رفت، نفت شل در آمریکا در دیگر کشورهای جهان دومرتبه وارد میدان می شود و قیمت ها را پایین می آورد. به این ترتیب، کشورهایی که نفتشان را فریز کرده و به مشتری نفروخته اند، بازار خود را از دست می دهند. چرا که شل بازارها را ازآن خود می کند.

کد خبر 9904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =