• تست بازدهی خودروی ایران و جهان

    بررسی شاخص بهره‌وری خودروسازان داخلی؛

    تست بازدهی خودروی ایران و جهان

    بدنه اصلی خودروسازی ایران در سال گذشته شاخص بهره‌وری ۱۷.۵ را به ثبت رساند؛ عددی که در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار پایین است و ریشه در «نیروی مازاد» و «تولید کمتر از ظرفیت» در خودروسازی دارد. به این ترتیب به ازای هر یک نفر پرسنل در خودروسازی تنها ۱۷.۵ دستگاه خودرو به تولید رسیده، حال آنکه در جنرال‌موتورز به ازای هر نفر ۴۲خودرو تولید شده است.

  • راه مهار تورم و رشد تولید

    راه مهار تورم و رشد تولید

    در اغلب کشورهای دنیا تورم تک‌رقمی است. ایران، شاید، تنها کشوری باشد که بیش از ۵دهه تورم دو رقمی را تجربه کرده است. آرزوی مشاهده ثبات قیمتی و تورم تک‌رقمی پایین و پایدار برای ایرانیان به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که حتی با رفع کامل تحریم‌ها، متوسط تورم در ایران همچنان در سطوحی نزدیک به ۲۰درصد پایدار می‌ماند.

  • برنامه دولت سیزدهم برای دلارزدایی از اقتصاد ایران

    برنامه دولت سیزدهم برای دلارزدایی از اقتصاد ایران

    دولت سیزدهم در چارچوب طرح «توسعه نظامات بانکی بین‌المللی» که به عنوان اولویت دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده، دلارزدایی را در برنامه خود دارد.

  • ثبات قیمتی؛ پیش نیاز رشد

    ثبات قیمتی؛ پیش نیاز رشد

    مقام معظم رهبری، سال جاری را به نام مهار تورم و رشد تولید، خوانده‌اند. انتظار می‌رود این نام‌گذاری سرلوحه تمامی تصمیم‌ها و اقدامات قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی در این سال قرار گیرد. به لحاظ نظری، در یک اقتصاد نامتعادل، تحقق هر یک از اهداف مهار تورم و رشد تولید در کوتاه‌مدت، سازوکار خاص خود را می‌طلبد. به عبارت دیگر، دستیابی به هدف مهار تورم، مستلزم اعمال سیاست‌های اقتصادی انقباضی است.

  • کاهش تصدی‌گری دولت، نئولیبرالیسم نیست!

    کاهش تصدی‌گری دولت، نئولیبرالیسم نیست!

    تصدی‌گری دولت نقش بسزایی در افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی و در کل افت کیفیت حکمرانی اقتصادی در کشور پیدا کرده است. با این حال، متاسفانه برخی کارشناسان، به اشتباه، کاهش تصدی‌گری دولت را مترادف با نئولیبرالیسم در نظر گرفته و با آن مخالفت می‌ کنند.

  • توسعه‌پایدار از کدام مسیر عبور می‌کند؟

    توسعه‌پایدار از کدام مسیر عبور می‌کند؟

    بررسی‌ها حاکی‌ است: توسعه معادن با وجود درآمد خوب و اشتغالزایی در صورتی که منجر به تخریب و ایجاد هزینه غیرقابل جبران در محیط‌زیست کشور شود، بهترین راه توسعه نیست و تجربه جهانی نشان داده که توسعه پایدار از مسیر حفاظت از منابع طبیعی و سرمایه‌گذاری بر منابع انسانی و صنایع های‌تک و گردشگری می‌گذرد.

  • آمادگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

    آمادگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

    شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از آمادگی این شرکت برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ خبر داد.

  • دلار به عنوان ارز غالب جهان باقی می‌ماند؟

    دلار به عنوان ارز غالب جهان باقی می‌ماند؟

    سلطه دلار بر مبادلات بین‌المللی به کنفرانس «برتون وودز» بازمی‌گردد. کنفرانسی که با تعیین هنجارهای جدید برای نظام بین‌الملل پس از جنگ، دلار را به عنوان ارز تضمین‌کننده ثبات تعیین کرد. تسلط این ارز اما در سال‌های اخیر با چالش روبرو شده است.

  • «دلار»، راهبرد اتاق‌ فکرهای آمریکایی برای ناآرام‌سازی کشور

    «دلار»، راهبرد اتاق‌ فکرهای آمریکایی برای ناآرام‌سازی کشور

    تحلیلگران و اتاق‌های فکر غربی در گزارش‌های متعدد اذعان دارند؛ دولت‌های غربی با توسل به تحریم‌ها و افزایش فشارهای اقتصادی و ارزی تلاش می‌کنند بحران‌های امنیتی تازه‌ای برای ایران به راه اندازند.

  • ناترازی شبکه بانکی کشور

    ناترازی شبکه بانکی کشور

    ناترازی بانک‌های ایرانی در دهه اخیر با سرعت بیشتری رو به وخامت نهاده است. این شرایط در نتیجه ضعف در ‌ساز و کارهای حاکمیت ‌شرکتی، اثربخش نبودن مدل نظارتی فعلی و نارسایی در سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاعات مدیریت بانک‌ها به وجود آمده که به رشد پایه پولی و نقدینگی منجر شده و تورم لجام‌گسیخته و کاهش ارزش پول ملی از پیامدهای آن است. در ادامه برخی از دلایل این ناترازی را که از آن با عنوان شکاف ترازنامه بانک‌ها یاد می‌شود، مرور می‌کنیم.

  • پولی شدن تعهدات دولتی

    پولی شدن تعهدات دولتی

    تورم‌های دو رقمی، چه مانند تورم‌های ۱۸ تا ۲۰‌درصد پیش از سال ۱۳۹۷ و چه تورم‌های ۴۰ تا ۵۰‌درصد سال‌های بعد از ۱۳۹۷ همواره به یک علت اصلی بازمی‌گردند و این علت اصلی چیزی نیست جز انجام تعهدات و وظایف دولتی به کمک «چاپ پول».

  • رابطه ایران و چین طی چند هزاره گذشته، نقطه تاریک و پرتلاطمی را شاهد نبوده است

    رابطه ایران و چین طی چند هزاره گذشته، نقطه تاریک و پرتلاطمی را شاهد نبوده است

    رابطه ایران و چین طی چند هزاره گذشته هیچ نقطه تاریک و پرتلاطمی را شاهد نبوده و دو ملت متمدن و کهن همواره در دوره‌های مختلف تاریخی مسیرها و راهبردهایی برد- برد را برای بهره‌مندی مضاعف از ظرفیت‌های توسعه‌ای هر یک از دو کشور یافته و طراحی کرده‌اند.

  • واکاوی سهم مسکن از سبد مصرف خانوار و تسهیلات بانکی

    واکاوی سهم مسکن از سبد مصرف خانوار و تسهیلات بانکی

    به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، تأمین مالی در هر بخش اقتصادی، مهم‌ترین رکن سیاست‌ گذاری در آن بخش است. عدم ارائه الگویی جامع و موفق با لحاظ نمودن شرایط بازار مسکن کشور موجب شده است تا نظام تأمین مالی مسکن در ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد.

  • رانت‌زدایی از اسکناس سبز؟

    بانک مرکزی از سیاست جدید ارزی رونمایی کرد؛ خرید از صرافی‌ها بدون ثبت‌نام

    رانت‌زدایی از اسکناس سبز؟

    سخنان رئیس‌کل بانک‌مرکزی مبنی بر ورود این نهاد به بازار ارز و عرضه با قیمت تابلوی صرافی‌ها را می‌توان نوعی گردش در سیاستگذاری ارزی و گامی مثبت به سوی بازار آزاد مبادله ارز تلقی کرد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال حرکت به‌سوی پذیرش سازوکارهای قیمتی بازار آزاد و مداخله ارزی در این چارچوب است. با این حال این نخستین گام در این مسیر محسوب می‌شود و تداوم این رویه و تحقق بازار رقابتی ارز مستلزم توجه به برخی ملاحظات است.

  • آثار لایحه بودجه ۱۴۰۲بر بازار سرمایه کشور

    آثار لایحه بودجه ۱۴۰۲بر بازار سرمایه کشور

    لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور طی روزهای گذشته تقدیم مجلس شده است. در این لایحه منابع و مصارف عمومی کشور با رشد بالغ بر ۴۰ درصدی به رقم ۲.۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۱.۹۸۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به منابع عمومی دولت و مابقی درآمدهای اختصاصی است. بنابراین بودجه سال آتی کشور، بودجه‌ای انبساطی است.

  • تیغ پرخطر مالیات مجلس

    پیش‌شرط مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

    تیغ پرخطر مالیات مجلس

    برهه تورمی فعلی کشور زمان مناسبی، برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیست؛ زیرا دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، نیازمند ثبات اقتصادی، سرمایه اجتماعی لازم و محبوبیت سیاسی دولت مجری، تورم‌های پایین و... است. گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، ایرادات شور دوم طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مورد بررسی قرار داده است. براساس این تحلیل، «حذف سهام از دایره شمول مالیات بر عایدی سرمایه» و«مالیات‌ستانی از تورم» از جمله ایرادات طرح به شمار می‌رود.

  • سیاست ممتنع برای علاج تورم

    سیاست ممتنع برای علاج تورم

    بسیار شنیده و خوانده‌ایم که بانک‌های مرکزی در مواجهه با شوک‌های تورمی و تورم بالا، به‌عنوان سیاستی پیشگیرانه یا برای علاج تورم جاری، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند. اینکه چرا و چگونه افزایش نرخ‌های بهره باعث کاهش نرخ تورم می‌شود، بحث تحلیلی و نظری است که قدمتی دیرینه (شاید بیش از ۱۰۰سال) دارد و در مباحث اقتصاد پولی به تفصیل در مورد آن گفت‌وگو شده است.

  • روایت متفاوت از «رشد» تابستان

    بانک مرکزی آمار رشد شش‌ماهه را به‌روز کرد؛

    روایت متفاوت از «رشد» تابستان

    پس از مرکز آمار، بانک مرکزی گزارش خود از رشد اقتصادی در ۶ماه ابتدایی سال۱۴۰۱ را منتشر کرد. براین اساس رشد اقتصادی فصل تابستان در مقایسه با فصل بهار شاهد افزایش بوده و از سطح ۲.۳ به ۳.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که در گزارش مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی تابستان نسبت به رشد اقتصادی بهار کاهش نشان می‌دهد.

  • بودجه؛ سیمای نابهنجار بخش عمومی

    بودجه؛ سیمای نابهنجار بخش عمومی

    در ایران، گفت‌وگو درباره بودجه عمدتا ویژگی فصلی دارد. معمولا آذرماه هر سال که دولت بودجه را نهایی می‌کند و طی مدتی که مجلس در حال بررسی و تصویب آن است، مباحثی در زمینه میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و در چند سال اخیر درباره قیمت سوخت یا خوراک برخی صنایع و بعضا موضوعات مالیاتی مطرح می‌شود که اغلب این بحث‌ها تا سال بعد تعطیل می‌شود.

  • تصویر خودروسازی در قاب تحریم

    بررسی روند ۵ساله تورم تولید خودرو؛

    تصویر خودروسازی در قاب تحریم

    شاخص تورم تولید خودرو حدفاصل ابتدای۹۶ تا انتهای تابستان۱۴۰۱ نشان می‌دهد خودروسازان از منظر هزینه تولید، بهترین دوران را در سال برجام تجربه کردند. کاهش تورم تولید خودروسازی در سال۹۷ ریشه در باز شدن فضای بین‌المللی، افت انتظارات تورمی، افزایش تولید و کاهش هزینه سربار و البته آرامش در بازار ارز داشته است.

  • برنامه‏‏‌ریزی؛ رکن اصلی توسعه مسیر تامین مالی

    برنامه‏‏‌ریزی؛ رکن اصلی توسعه مسیر تامین مالی

    از جمله کارکردها و رسالت‌های بازار سرمایه که دو روی یک‌سکه هستند و دیگر ماموریت‌های این بازار در قالب این دو رویکرد و ماموریت اصلی تعریف می‌شوند، بحث تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است. تامین مالی که به روش انتشار اوراق مالکیتی یا حتی اوراق بدهی تعبیر باشد، مقوله‌ای است که این روزها بیش از پیش نیاز به آن احساس می‌شود. بنابراین با توجه به کارکرد و توانایی بازار سرمایه در جذب و تولید نقدینگی، بحث تامین مالی جزو رسالت‌های اصلی بورس اوراق بهادار قرار می‌گیرد. در این میان مساله‌ بسیار مهم، بخش امنیت سرمایه‌گذاری و تامین جوانب مختلف آن است. این موضوع به‌نوعی واسطه‌ای برای دارندگان وجوه مازاد و متقاضیان وجوه و نیازمند تامین مالی پروژه و طرح‌هاست.

  • برنامه جدید بانک مرکزی برای توسعه کاربرد اوراق «گام»

    برنامه جدید بانک مرکزی برای توسعه کاربرد اوراق «گام»

    اوارق گام ابزار تامین مالی در بازار پول است، چرا تولیدکننده‌ای باید آن در بازار سرمایه تنزیل کند و نسبت به آن نقدی هم داشته باشد؟

  • سوآپ گاز روسیه خط لوله صلح را فعال می‌کند

    سوآپ گاز روسیه خط لوله صلح را فعال می‌کند

    ایران می‌خواهد گاز روسیه را یا بخرد، یا سوآپ کند و با استفاده از این ظرفیت صادرات گاز به پاکستان را فراهم کند. روسیه اعلام کرده که در این همکاری، خط لوله در بخش پاکستان را که حتی یک کیلومتر آن ساخته نشده، احداث و امنیت خط را نیز تأمین می‌کند.

  • حذف‌شدگان از واردات خودرو

    حذف‌شدگان از واردات خودرو

    پس از گذشت چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو، در شرایطی ورود خارجی‌ها با دستورالعمل وزارت صمت از سرگرفته شده است که بسیاری از محصولات وارداتی پیشین، در لیست خودروهای ممنوعه قرار گرفته‌اند. برندهای خط‌خورده در لیست وزارت صمت به‌دلیل الزام به واردات تا سقف ۲۰هزار دلار، در بازار خودروی کشور جایگاهی نخواهند داشت.

  • خشکیدن درخت پرثمر

    خشکیدن درخت پرثمر

    تجارت، زودبازده‌ترین حوزه در اقتصاد است. اگر شرایط مناسبی برای درخت تجارت فراهم شود، زودتر به بار می‌نشیند و میوه‌اش بیشتر در دسترس مردم خواهد بود. به همین دلیل است که گشایش در حوزه تجارت با سرعت بیشتری نسبت به دیگر بخش‌ها، خود را در شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی و بهبود نسبی رفاه مردم نشان می‌دهد.

  • اقتصاد دیجیتال در تنگنا

    اقتصاد دیجیتال در تنگنا

    یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران بی‌ثباتی، بلاتکلیفی و گرفتن تصمیمات خلق‌الساعه است که عملا هرگونه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای مردم و فعالان اقتصادی و کسب‌وکارهای خرد و کلان ناممکن می‌کند. نمونه بارز این بی‌ثباتی و بلاتکیفی را می‌توان درخصوص پیوستن کشور به FATF یا مذاکرات هسته‌ای که بیش از ۲۰سال از شروع آن می‌گذرد و همچنان ادامه دارد، دید؛ موضوعاتی که باعث شده است سال به سال شاهد افزایش فرار سرمایه از کشور و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی باشیم، تا جایی که طبق آخرین آمارهای وزارت صمت، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته معادل ۸۲.۷ درصد کاهش یافته است.

  • صادرات فرش دستباف و ضرورت معافیت از پیمان‌سپاری ارزی

    صادرات فرش دستباف و ضرورت معافیت از پیمان‌سپاری ارزی

    عضو شورای راهبردی فرش کشور در یادداشتی با اشاره به اهمیت صادرات فروش ایرانی، بر ضرورت لغو پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صادرات فرش دستباف تاکید کرده است.

  • ضرورت‏ها، راهبردها و راهکارهای پدافند اقتصادی  (دفاع اقتصادی ـ جهاد اقتصادی)

    ضرورت‏ها، راهبردها و راهکارهای پدافند اقتصادی (دفاع اقتصادی ـ جهاد اقتصادی)

    رییس شعبه کرمان بانک توسعه صادرات ایران در مقاله‌ای ضرورت‌ها، راهبردها و راهکارهای پدافند اقتصادی در حوزه دفاع و جهاد اقتصادی را برشمرد و تاکید کرد که تحریم‌ها برای تحقق هدف نهایی آمریکا تا میزان زیادی ناکارا بوده است.

  • بازار ملک جایگاه اول در بازدهی را واگذار کرد

    راز خزان معاملات مسکن؛

    بازار ملک جایگاه اول در بازدهی را واگذار کرد

    بازار معاملات مسکن در شهر تهران، اولین ماه پاییز را با «افت محسوس خرید آپارتمان» و همزمان «رشد خفیف قیمت» پشت سر گذاشت. این دو گانگی، تحت تاثیر دو عامل اصلی موثر بر سمت تقاضا از یکسو و سمت عرضه از سوی دیگر رخ داده است. تعداد واحدهای مسکونی فروش‌رفته در مهرماه از «بازگشت دوباره بازار به کف معاملاتی» بعداز چند ماه فروش در حجم نسبتا بالا حکایت دارد.

  • تصلب در فهم ربا و ابربحران بانکی ایران

    تصلب در فهم ربا و ابربحران بانکی ایران

    در خصوص موضوع رباانگاری بهره‌بانکی، ابتدا باید مقدمه مختصری در باب چیستی ربا و بهره بانکی ارائه دهیم. البته باید توجه کرد که هم بحث ربا و هم بحث بهره‌بانکی، مباحث موسع و پیچیده‌ای هستند؛ اما در این یادداشت با توجه به محدودیتی که وجود دارد، به‌صورت مختصر و در حد عناوین به هر دو موضوع خواهیم ‌پرداخت. مضاف بر این نکته باید توجه کرد، مطالبی که در این یادداشت و در خصوص ربا مطرح خواهد شد، «برون دینی» خواهد بود. بی‌تردید در خصوص مساله ربا مباحث «درون‌دینی» بسیاری وجود دارد که بهتر است در این خصوص به آرا و نظرات فقها به‌عنوان متخصصان امر رجوع شود.