سه راهکار توسعه کارآفرینی از کانال صادرات

صادرات دانش بنیان و خدمات فنی مهندسی یکی از پرفایده ترین رویکردهای خروج از رکود است. بستر سازي براي توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي موجب فرا ملی شدن اقتصاد می شود

استاد دانشگاه و کارشناس عالی کارآفرینی گفت: تقویت دانايي و نوآوري مراکز رشد و موسسات دانش بنیان، حمایت گسترده مالی و تاسیس شرکت های مادرتخصصی بازاریابی بین المللی از جمله عوامل تاثیرگذار بر رشد اشتغال است.

مسلم خانی، کارشناس عالی کارآفرینی با اشاره به تولیدات صادرات محور که می تواند شرایط خروج از رکود و رشد اشتغال باشد به اگزیم‌نیوز، گفت: صادرات دانش بنیان و خدمات فنی مهندسی یکی از پرفایده ترین رویکردهای خروج از رکود است. بستر سازي براي توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي موجب فرا ملی شدن اقتصاد می شود. تقویت دانايي و نوآوري مراکز رشد و موسسات دانش بنیان، حمایت گسترده مالی و تاسیس شرکت های مادرتخصصی بازاریابی بین المللی مانند کشور چین از جمله عوامل تاثیرگذار بر رشد اشتغال است.

وی ادامه داد: ساماندهي و سازماندهي شرکت‌های مادرتخصصی در حوزه‌های پوشاک و مواد غذایی از خلا های صادراتی است که می تواند بسته بندی های اختصاصی، رتبه بندی، صادرات، مارکینگ را ایجاد کند. به عبارت دیگر تاسیس این شرکت ها در حوزه توسعه صادرات با تاکید بر دانش بنیان الزامی است.

خانی با اشاره به رشد نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: هم اکنون نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نسبت به گذشته تقریبا 2 برابر  شده است. مدرک های دانشگاهی هم برای ورود به بازار کار راهگشا نیستند. معتقدم به این دسته از افراد بیکاران گران قیمت گفته می شود.پکیج کامل توسعه و کارآفرینی شامل آموزش های عمومی- تخصصی، آموزش های فنی و مهارت آموزی، همسو کردن نهادهای رسمی مثل دانشگاه و مدرسه با بازار واقعی کار است.

وی ادامه داد: برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری، یکی از اقدامات مهم توانمندسازی بنگاه های کسب و کار به ظرفیت اسمی است. بر فرض مثال بنگاهی صد درصد ظرفیت دارد ولی تنها از 30 درصد ظرفیت خود استفاده می کند و 70 درصد بلا استفاده مانده است، در صورت بسترسازی مناسب و تقویت رویکرد افزایش توان رقابت ایجاد خواهد شد.

خانی تاکید کرد: هنوز در کشور ما نظام ثبت مشاغل در حوزه آی ‌تی وجود ندارد. این یکی از دیگر کارهای مهم است که دولت باید انجام دهد. یعنی نظام ثبت کسب و کارهای مبتنی بر وب و صدور شناسنامه برای آنها. از ویژگی های این شناسنامه این است که وضعیت بازار و بهره وری داخل آن درج می شود تا برای هر بنگاه کسب و کار نسخه تجویزی آن وجود داشته باشد.

به گفته این استاد دانشگاه این حوزه مستلزم برخورد کلینیکی است که باید در ویژگی های خاص خودش به صورت اختصاصی به آن پرداخت. کاهش تمام شده قیمت به افزایش بهره وری کمک می کند و موجب رسیدن بنگاه ها به ظرفیت  100درصدی می شود.

خانی برای توسعه و ترویج کار آفرینی سه پیشنهاد ارائه کرد و گفت: نخستین راهکار؛ تصویب  قانون جامع کار آفرینی (برنامه ريزي و اقدام براي طراحي و تنظيم بسته جامع قوانين مديريت نظام روابط کار در ايران)، که متاسفانه یک خط قانون در این باره وجود ندارد یک ضرورت است. موضوع کارآفرینی سلیقه‌ای شده و کسب و کارهای کوچک هم به عنوان کارآفرینی شناخته شده اند. باید تدابیری اندیشیده شود تا دولت لایحه تنظیم و مجلس تصویب کند و کارآفرینی به صورت قانون مشخص معرفی شود.دومین راهکار؛ مشوق های کارآفرینی به عنوان نهاد سیاست گذار مورد حمایت قرار گیرد و بیمه ، تخفیف برای حوزه فوق تخصیص یابد. سومین راهکار؛ حذف تعرفه های صادراتی است.

وی در ادامه افزود: نگاه صادرات محور بروی محصولات وارتقای کیفیت و تخصیص برند موجبات افزایش صادرات را فراهم می کند. در واقع تاکنون رویکرد صادرات محور نداشتیم و محصولاتی مانند خودرو نتوانسته اند جایگاه مطلوبی در بازار کسب کند، با تمام این اوصاف چاره ای جز خریدن محصولات بی کیفیت نداریم. اگر نگاه ویژه ای به حمایت ها و بسترهای قانونی شود شاهد موفقیت خواهیم بود.

این کارشناس عالی کارآفرینی با اشاره به اینکه  کشور ما در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی قابلیت‌های خوبی دارد، گفت: نیروی تحصیل کرده ایرانی قادر به ارائه خدمات در خارج از کشور نیست. در حقیقت یکی از بزرگترین مشکلات این است که نتوانستیم نیروی کار بین الملل تربیت کنیم یعنی نیرویی که بتواند با نژاد و فرهنگ مختلف قادر به کار کردن باشد نداریم.

به گفته وی  به هر میزان که بازارهای کار دنیا به سمت تربیت نیروی حرفه ای حرکت می کند، به همان میزان نوآوری، بهره وری و توسعه نیروی انسانی ایجاد می شود که ما از این مقوله دور بودیم. معضل بعدی نبود شرکت های چند ملیتی است که مستلزم ابلاغ چهار فوریت قانون، نهاد حاکمیت، پکیج آموزشی، حمایت های مالی و معنوی است.

خانی تاکید کرد: برنامه ريزي و اقدام براي طراحي و اجراي نقشه جامع آموزش و اشتغال در راستاي هماهنگ سازي مطالبات بازار کار با رويکرد برآورد تقاضاي نيروي انسانی، در سال هاي آتي به منظور برنامه ريزي آموزش هاي رسمي و غيررسمي می تواند راه گشای این معضل باشد.

وی اظهار کرد: نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان از جمله توانمندسازی و در اختیار قراردادن بسته های ویژه به خصوص در حوزه عمران، ساختمان و صنایع است که باید حمایت بیشتری انجام شود. ایران از لحاظ خدمات فنی و مهندسی رقبایی دارد که می تواند به کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس که درصدد کسب جایگاه بازار ما هستند، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: مشاهدات عینی در سطح جامعه به نوعی نمایانگر بازماندن بسیاری از تحصیل کردگان نظام آموزش عالی کشور از بازار کار است، یا اشتغال آنها در حوزه‌های غیر مربوط به رشته تحصیلی است. حوزه صنعت نیز مشکلاتی دارد که می توان به  ناهمخوانی مطالبات صنعتی با آموزه های دانشگاهی (عدم پرورش دانشجویان) و قرارگیری بازارکار حوزه صنعت در مرحله گذار نه مدرن اشاره نمود. رکود صنعت در سالهای اخیر به دلیل وجود تحریم ها بیشتر شده است که معضلاتی مانند مشکلات پولی، LC، فاینانس و سوئیفت تشدید کننده این امر بوده است.

کد خبر 10927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =