تخریب تجاری در غیاب تشکل های تخصصی صادراتی

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تاسیس شرکت‌های تخصصی صادراتی باید مانع از ایجاد شرکت‌های خرد در این زمینه شویم، اگر شرکت‌های خرد قصد ورود به بازارهای بین المللی داشته باشند، رقابتی منفی شکل می‌گیرد

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با تاسیس شرکت‌های تخصصی صادراتی باید مانع از ایجاد شرکت‌های خرد در این زمینه شویم، اگر شرکت‌های خرد قصد ورود به بازارهای بین المللی داشته باشند، رقابتی منفی شکل می‌گیرد. محمدرضا مودودی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت  در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: نزدیک شدن آمار صادرات و واردات نشان دهنده توسعه یافتگی صادرات کشور نیست، علی رغم وعده هایی که سران کشورها داده اند هنوز در شرایط سختی هستیم. وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده  اما بخش خصوصی تلاش زیادی برای برقراری ارتباط و از سرگیری مراودات تجاری همچنین حفظ سهم خود از توسعه اقتصادی دارد که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی افزود: آمارها نشان دهنده تحرک زیاد بازیگران این بخش است اما این تحرک باید نتیجه مثبتی در اقتصاد داشته باشد که متاسفانه به علت مشکلاتی در مراودات اقتصادی بین المللی تحول مثبتی صورت نگرفته است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جایگزینی کشورهای توسعه یافته برای صادرات و واردات بیان کرد: توسعه روابط اقتصادی با کشورهای اروپایی در دستور کار دولت و بخش خصوصی و دستگاه های متولی توسعه صادرات است، کشورهای هدف، شرکت های مورد نظر شناسایی و انتخاب شده اند اما مشکل اصلی نبود زیر ساخت های مناسب و عدم اتصال به سوئیفت است و انتقال پول هنوز هم از طریق واسطه ها صورت می‌گیرد.اگر مراودات بانکی ایجاد نشود عملا وضعیت تغییری نکرده است.

مودودی ادامه داد: اگر زیر ساخت های لازم ایجاد نشود بسته حمایت از صادرات بی تاثیر است، عوامل انگیزشی مانند مشوق و یارانه تا زمانی که زیر ساخت ها ایجاد نشوند، برای توسعه صادرات بازدارنده هستند، هنوز منابع بسته تشویقی نیز تامین نشده، سازمان مدیریت و صندوق توسعه ملی تعهداتی برای تامین منابع دارند اما تا زمانی که اعتبار لازم برای این اقدام تزریق نشود اتفاق خاصی نمی افتد.طی ماه های آینده اثرات این بسته در تجارت باید نمایان شود اما بعید است تاپایان فصل بهار تحول خاصی روی دهد.

وی در پاسخ به شائبه هایی مبنی بر رونق قاچاق از طریق گمرک گفت: بعید است در  مجراهای رسمی و قانونی مانند گمرک ورود و خروج غیر مجاز انجام شود، سازمان توسعه تجارت و گمرک برای مقابله با این معضل راهکارهایی در پیش گرفته اند که تا به حال نتیجه مثبتی داشته است. تا به حال گزارشی مبنی بر ورود یا خروج کالاهای قاچاق با اجازه گمرک ارائه نشده است.

قائم مقام سازمان توسعه و تجارت درباره ایجاد شرکت های تخصصی بازرگانی برای مانور در بازارهای هدف بیان کرد: تاسیس این شرکت ها جزء یکی از بندهای اصلی اقتصاد مقاومتی تعریف شده که در کارگروه برونگرایی نیز مسئولیتش به وزارت اقتصاد و سازمان توسعه تجارت به عنوان دبیر اجرای آن واگذار شده است، چندین درخواست مبنی بر تهیه نقشه های راه برای کشورهای هدف، ایجاد مشوق های صادراتی و ایجاد شرکت های تخصصی صادراتی از سوی سازمان توسعه تجارت مطرح شد، اگر این شرکت ها ایجاد نشوند سرمایه‌گذاری به تاسیس شرکت‌های خرد بخش خصوصی منتقل می‌شود که باعث رقابت منفی و مخرب است.

وی افزود: اگر شرکت های خرد بدون هدف، قصد توزیع کالاهای ایرانی به بازارهای هدف داشته باشند، قطعا با شکست مواجه می‌شوند از سوی دیگر ارزش افزوده مناسبی کسب نمی‌کنیم، شرکت های خوب و خوشنام درصنایع غذایی، پتروشیمی و سیمان در ابعاد کوچک با ارقام کم معامله می‌کنند که باید از آنها حمایت و به عنوان نماینده کشورمان راهی بازار های مقصد کنیم.

کد خبر 10959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =