تلخکامی در بازار شکر

با توجه این که تولید در نیمه دوم سال برای کشاورزان امکان پذیر است ماههای پایانی سال گذشته از وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ تعادل در بازار خواستار عرضه شکر به نسبت تولید هر کارخانه شدیم

رئیس اتحادیه قند و شکر با اشاره به این که پیش بینی ما این بوده که در سال جاری 500 هزار تن واردات شکر داشته باشیم اذعان داشت: برای تنظیم بازار ، درخواستی برای وزارت جهاد کشاورزی فرستادیم اما با تاخیر 1.5 ماهه پاسخ دادند لذا این موضوع منجر به تاخیر در واردات شکر و در نهایت تبعات آن شد.

به گزارش اگزیم نیوز، گفته می شود از مهمترین دلایل گران شدن شکر، عرضه ناموزون آن و تأخیر در دادن مجوز واردات شکر‌خام به کارخانه‌های چغندری و نیشکری بوده است. همچنین گفته می شود با توجه به تأخیر در واردات شکر، دلالان با خرید شکر از بورس کالا و عدم عرضه آن در بازار باعث افزایش قیمت این محصول در 2 هفته اخیر شده‌اند. این در حالی است که سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن شکر در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود، تولید این محصول در سال جاری با 100 هزار تن افزایش به یک میلیون و 600 هزار تن برسد.

علیرضا اشرف دبیر اتحادیه قند و شکر در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: با توجه این که تولید در نیمه دوم امسال برای کشاورزان امکان پذیر است ماههای پایانی سال گذشته از وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ تعادل در بازار خواستار عرضه شکر به نسبت تولید هر کارخانه در شرایطی که انبارهای شکر از این محصول تخلیه شدند شدیم.

وی ادامه داد: مکاتبات لازم در 19 بهمن ماه انجام شد اما ارائه پاسخ تا 13 اردیبهشت به طول انجامید لذا با تاخیر این در این مدت و تغییر و نوسانات نرخ های روزانه شکر در سطح بین المللی از سوی دیگر خرید این محصول برای واردکنندگان با مشکلاتی همراه شد  لذا تبعات آن افزایش نرخ شکر است که تا 15 مرداد ماه این بحران ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری  از سخنانش با بیان این که امروز بیش از 200 هزار تن شکر در بنادر یا نزدیک بنادر به نام ایران حمل و در حال تخلیه است و تقریبا 60 یا 70 هزار تن شکر هنوز تخلیه تخلیه نشده است. دبیر اتحادیه قند و شکر ادامه داد: وقتی نرخ شکر یا هر محصول دیگری در بازار داخلی تا حدودی افزایش می باید در این صورت عده ای درخواست کاذب کرده و همین موضوع باعث برهم خوردن تعادل بازار می شود. به گفته اشرف، موجودی انبارها به اندازه ای است که تا پایان شهریور پاسخگوی نیاز داخلی باشیم اما تولید دچار مشکل است. او با بیان این که پیش بینی می کنیم  نرخ حبابی شکر در بازار،  ظرف چند روز آینده فروکش کند اذعان داشت: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده شکر با نرخ 2300 تومان در بورس کالا عرضه شود تا از این طربق به دست مصرف کننده واقعی برسد لذابا این تصمیم باید منتظر تغییراتی طی روزهای آینده باشیم.

او با اشاره به این که مشکلات عرضه چای در بازار فقط محدود به مشکلات داخلی نمی شود ادامه داد : در برزیل بارگیری شکر دچار مشکل جدی شده لذا همه این موارد دست به دست داده تا تاخیراتی در عرضه این محصول در بازار داشته باشیم.

به گزارش اگزیم نیوز، بخشی از شکر مصرفی از طریق واردات تامین می شود لذا  اگر مجوز واردات شکرخام در اواخر سال گذشته داده می‌شد، شکر مورد نیاز در فروردین و اردیبهشت ماه امسال وارد شده و با شکر موجود داخلی، به موقع و بدون افزایش قیمت، بازار شکر را تنظیم می‌کرد.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان وقت، 65 هزار و 800 تن شکرخام تا به امروز از بندر امام خمینی(ره) ترخیص شده و در حال بارگیری به کارخانه‌ها است. این در حالی است که نیاز روزانه شکر 6 هزار تن بوده و ماهانه 180 هزار تن شکر مورد نیاز است که 4 تا 5 هزار تن آن از طریق بورس کالا عرضه و به فروش می‌رسد و 2 هزار تن هم کارخانه‌ها به صورت مستقیم عرضه می‌کنند.

کد خبر 12279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =