پیش شرط های برجام برای اقتصاد ایران

نایب رییس اتاق تهران معتقد است رفع تجریم ها از اهمیت بالایی برخوردار است و دولت باید سعی کند چالش های فعلی را در این مسیر برطرف کند

چالش عمده حال حاضر فضای اقتصادی کشور مساله رکود است. سالهای طولانی تحریم ضربه سهمگینی بر زیرساخت های کشور وارد آورده که با وجود ایجاد فرصت دوباره روند بازیابی اقتصادی به کندی صورت می گیرد. انتظارات از بازار ایران بسیار بالاست. در شرایط فعلی تصمیم گیری ها نقش مهمی در حصول نتیجه مطلوب دارند. شتابزدگی آفت فرصت های پیش رو است. در خصوص مدیریت فضای اقتصادی پیش رو و بررسی دلایل عدم خروج از رکود با گذشت یکسال از برجام گفتگویی با نایب رییس اتاق بازرگانی تهران داشتیم که در ادامه می خوانید:

 علاء میرمحمدصادقی دلایل کاهش صادرات را در سالهای اخیر را بی ارتباط با رکود بین المللی ندانست و گفت: رکودی که ما شاهد آن هستیم دامنگیر کشورهای وارد کننده کالای ما نیز بوده است. این مساله شرایط فعلی را تشدید می کند. به گفته وی کشورهای همسایه بیشترین وارد کننده کالای صادراتی غیر نفتی ما بوده اند و باید گفت این وضعیت شرایط فعلی را تشدید می کند، اما از نظر من قابل جبران است و یقین دارم تا انتهای سال جاری وضعیت بهتری پیش روی بخش صادرات کشور قرار می گیرد.

نایب رییس اتاق تهران در پاسخ به سوال خبرنگار اگزیم نیوز درباره تغییرات اقتصادی بعد از یکسالگی برجام گفت:مهمترین تاثیر برجام ایجاد امید در دل مردم است، اما متاسفانه به دلیل اینکه هنوز برجام جا نیفتاده و سرعت برداشته شدن موانع کند است هر کسی دنبال فعالیت می رود به مشکلات متعدد بر می خورد. به گفته وی ظریف نباید به دستاورد کتبی برجام بسنده کند و باید برای اجرایی شدن و جا افتادن آن سفرهای بیشتری انجام دهند . چراکه شرط حل مشکل معاملات ما با خارج از کشور برداشته شدن موانع بین المللی ناشی از ابهامات برجام برای کشورهای دیگر است که با تلاش بیشتر دولت مردان مرتفع می شود.در حال حاضر معامله با کشورهای خارجی ساده و عملی نیست.

وی یکی از راههای موثر برای خروج از رکود را اعطای وامهای کم بهره به تولید کنندگان مورد تایید دولت و همچنین بخش مسکن و ساختمان دانست و گفت: کشور همواره به حرکت در بخش ساختمان نیاز داشته و این ظرفیت وجود دارد. به علاوه طرح اعطای وام های کم بهره به بنگاههای اقتصادی قبلا بصورت محدود اجرا شده که کافی نبوده است. بهره ها هنوز سنگین هستند و برای سرمایه گزار مقرون به صرفه نیست با این سطح از بهره سرمایه گزاری کند. صادقی افزود: در کشورهای دیگر بین 4-2 درصد بهره به وامهای پرداختی به بنگاههای اقتصادی تعلق می گیرد.با شرایط فعلی ما نمیتوانیم صادرات با سایر کشورها رقابت کنیم.درصورت چاره اندیشی دولت درباره موانع اعطای وام به سرمایه گزاران به زودی شاهد رفع رکود و همچنین حل معضل اشتغال خواهیم بود.

کد خبر 12325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =