بازگشت اقتصاد ترکیه به آرامش

به گزارش بلومبرگ، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای گفت پاکسازی افرادی که در توطئه اخیر دست داشتند رو به اتمام است و همین جا به سرمایه‌گذاران جهانی اعلام می‌کنیم که زندگی در ترکیه به شرایط عادی بازگشته است

بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه به هدف کاهش ضعف اقتصادی ناشی از وقوع کودتای شکست خورده اخیر در این کشور، انتخابات زودهنگام را غیرمتحمل دانست و اعلام کرد دولت ترکیه قرار است بودجه‌ای چند میلیارد دلاری به زیرساخت‌های این کشور اختصاص دهد تا در مسیر رشد اقتصادی باقی بماند.

به گزارش بلومبرگ، یلدریم در مصاحبه‌ای گفت پاکسازی افرادی که در توطئه اخیر دست داشتند رو به اتمام است و «همین جا به سرمایه‌گذاران جهانی اعلام می‌کنیم که زندگی در ترکیه به شرایط عادی بازگشته است.» 

کودتای ناکام 15 ژویه ترکیه توسط برخی سران ارتش این کشور که به کشته شدن حدود 250 نفر منجر شد، به بازارها شوک وارد کرد و ارزش پول این کشور را به پایین‌ترین حد خود رساند و قیمت‌های سهام را بیش از 13 درصد کاهش داد. همچنین رتبه اعتباری ترکیه در رتبه‌بندی اعتبار جهانی S&P کاهش یافت. با این حال، یلدریم با اشاره به این که دولت وعده داده رشد اقتصادی را همچنان قوی نگه دارد گفت: «اثر این اتفاق، مخرب نبوده است.» او جزییاتی در مورد «صندوق مدیریت ثروت» جدیدی ارائه کرد که دارای ده‌ها میلیارد دلار ارزش است و کسری بودجه پایین ترکیه را تهدید نمی‌کند.

یلدریم افزود: «این صندوق ساختاری است که پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ را تامین مالی می‌کند. ما قصد داریم به جای استفاده از بودجه عمومی، از این صندوق برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنیم.» در سال 2013 دولت ترکیه قصد داشت از پولی که به مزایای بیکاری در آینده اختصاص داده شده بود در جهت ایجاد صندوقی برای پروژه‌های استراتژیک استفاده کند، اما این طرح هیچ گاه به سرانجام نرسید. اما این بار به گفته یلدریم، دولت انتظار دارد بانک‌ها در حفظ رشد اقتصادی وارد میدان شوند.

اقتصاد ترکیه، به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خاور میانه، از اواخر سال 2014 همواره بیشتر از ارزیابی‌های صورت گرفته رشده داشته که دلیل عمده آن هزینه‌های مصرفی مربوط به میلیون‌ها پناهنده سوریه است که به این کشور گریخته‌اند. در سه ماهه نخست سال 2016، اقتصاد ترکیه 8/4 درصد رشد داشته که سریع‌ترین رشد در میان اقتصادهای برتر کشورهای گروه 20 محسوب می‌شود.

کد خبر 12421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =