بررسی چالش ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق

صادرات به عراق یک فرصت مناسب برای معرفی کیفیت تولیدی کالاهای ایرانی است اما در کنار سیاست های کشورهای همسایه از جمله ترکیه نیازمند اصلاح و بازبینی است

همایش بررسی چالش ها و راهکارهای تخصصی صادرات کالا به عراق که اخیرا در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با استقبال قابل توجهی نیز همراه بود. یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، عمر دباغ رییس اقلیم کردستان ،علیرضا کلاهی عضو هیات مدیره اتاق ایران و عراق و رییس سندیکای صنعت برق ایران،.ناصر کنعانی رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه، سید کمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات  به سخنرانی پرداختند. همچنین در بخش دوم این همایش پنل تخصصی  با شرکت سید حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی، ابراهیم محمدرضازاده رایزن بازرگانی اتاق ایران در عراق، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران، مهدی نجات نیا مسئول دفترعراق در سازمان توسعه تجارت، فرود عسگری معاون فنی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سید مصطفی اسدی تکیه مدیر شعب بانک ملی ایران در عراق برگزار شد.

مهندس علیرضا کلاهی بعنوان سخنران اول این همایش با اشاره به اشتراکات سیاسیَ، فرهنگی و مذهبی میان دو کشورگفت: عمق و اهمیت روابط بین ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست.شرکت های ایرانی در دوران تحریم تجربه زیادی اندوختند. بخصوص در صنعت برق ایران کشورتوانمندی محسوب می شود و در میان کشور های دزر حال توسعه حرف اول را می زند. عراق به دلیل درگیریهای داخلی و جنگ مشکل زیرساختی زیادی  در عرصه اقتصاد دارد. از آنجایی که برق نیاز اساسی برای صنعت  و توسعه هر کشوری محسوب می شود، در حال حاضر این امکان برای صنعت برق ما وجود دارد که در عراق ورود کند.

کلاهی گفت: ما در دنیا رتبه 18 را در برق داریم. کشور ما پتانسیل این را دارد که نیاز کشورهای همسایه خصوصا عراق را تامین کند و ماموریت ما توسعه روابط  و تمرکز این بخش از صنعت برای حضور پررنگ درعراق است.

ناصر کنعانی رییس ستاد عراق در وزارت امور خارجه نیز داشتن 1400 کیلومتر مرز مشترک با عراق را به لحاظ استراتژیک فرصت مناسبی برای تعامل اقتصادی دانست و گفت:عراق جدید فرصت تازه ای در حوزه بازار و خدمات غیرنفتی در اختیار ما قرار داده است و حضور ایران در عراق امروز یک ضرورت است و نمی توان به آن بی تفاوت ماند. چراکه ما به رقم 13 میلیارد دلار در تجارت با عراق رسیده ایم که زمینه افزایش این رقم نیز فراهم است.

کنعانی گفت: در حال حاضر 18 گذرگاه فعال داریم که 8 گذرگاه رسمی و بقیه غیر رسمی هستند. به گفته وی عراق اولین مقصد صادرات کالای غیر نفتی ماست و کشور هدف در حوزه دیپلماسی اقتصادی محسوب می شود. وی افزود عراق مقصد مهمی برای تحقق بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی است ولی از جمله مشکلات بر سر راه تجارت با عراق می توان از عدم نظام هماهنگ برای استاندارد، مشکلات زیرساختی برای حمل و نقل، نظام تعرفه ای جدید در عراق، محدودیت های فصلی در صادرات کشاورزی، مشکلات بانکی و نبود کارپردازی بانکی، نا امنی و بی ثباتی دولت در عراق و... نام برد.

کنعانی عدم حضورتجار و فعالان اقتصادی در عراق را به خاطر احساس نا امنی غیر منطقی خواند و گفت: باید ارتباطات سیاسی خود را ارتقا و فعالیت های اتاق مشترک ایران و عراق را افزایش بدهیم. لازم است مدل های صادراتی تغییر کنند و برای این منظور باید به صورت مستمر در عراق حضور داشته باشیم. به گفته وی نمایشگاه های مشترک، مراکز تجاری دو کشور و لزوم توسعه مناطق آزاد تجاری و معافیت نامه ها و لغو روادید... از راههای ارتباطی کارساز است. رئیس ستاد عراق در وزارت امور خارجه  در ادامه گفت: تجار باید ریسک حضور در عراق را بپذیرند و همچنین لازم است دولت حمایت بیشتری از فعالیت اقتصادی آنها به عمل بیاورد.

ناظم عمر دباغ رئیس اقلیم کردستان نیز ضمن اشاره به ظرفیت های بیشمار فضای اقتصادی میان دو کشور گفت: حضور داعش منجر به افت روابط اقتصادی بین ایران و عراق شده است. امنیت اقتصادی عامل مهمی برای استقرار امنیت و رفاه در عراق است و ما نمی توانیم مشکلات را نادیده بگیریم. به عقیده وی در اقلیم کردنشین عراق با شجاعتی که پیشمرگه های شجاع عراق از خود نشان دادند امنیت در این بخش فراهم شده و این فرصت فراهم آمده که رونق اقتصادی در این منطقه شکل بگیرد.

ناظم دباغ خواهان لغو ویزا برای تجار عراقی شد و گفت: ما برای تجار ایرانی روادید را لغو کرده ایم و انتظار داریم متقابلا این امتیاز از سوی ایران برای ما منظور گردد. در عین حال باید مراحل اداری در انجام فعالیت های بازرگانی با سرعت عمل بالاتری صورت پذیرد و هر چه سریع تر طرح های منطقه آزاد تجاری عملیاتی شوند. به گفته وی ما مایل به گسترش فعالیت های صادراتی هستیم و طبعا این فرایند دو طرفه و نیازمند همکاری و سرعت عمل از هر دو کشوراست و امیدواریم مشکلات این مسیر به زودی مرتفع گردد.

سید کمال سیدعلی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز خبر از آمادگی ایران برای حمایت همه جانبه از فعالین اقتصادی در عراق داد و گفت: صندوق ضمانت صادرات ریسک های سیاسی و تجاری فعالین حوزه صادرات را در عراق با کارمزد یک درصد پوشش می دهد. وی از پرداخت تسهیلات تا رقم 14 میلیون دلار به 25 پیمانکار ایرانی که در عراق به مشکل دریافت وجه برخورده بودند از جمله کارهای مهم صندوق نام برد. وی از همه تجار دعوت کرد برای استفاده از فضای مستعد تجاری پیش رو در عراق روی محصولات حمایتی این صندوق حساب کنند. وی خبر از اختصاص بودجه قابل توجه برای حمایت از صادرات به عراق داد که فقط بخشی از آن تا امروز هزینه شده است.

فرهاد شریف، معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران از عراق بعنوان مهمترین بازار صادراتی کشور نام برد و گفت:اگر فقط یک کشور وجود داشته باشد که با ایران منافع استراتژیک مشترک داشته باشد قطعا آن کشور عراق است و لذا باید به فعالین اقتصادی در این حوزه مشاوره های مناسب داده شود. رابطه ما قرار است با عراق طولانی، معتبر و مداوم باشد. به گفته شریف قدم بعدی باید تاسیس کارخانجات در عراق باشد. منافع مشترک در پروژه های آتی در عراق دیده می شود وعراق فرصتی ایجاد می کند که کشورهای دیگر نیز وارد چرخه اقتصادی شوند.

شریف خدمات فنی مهندسی ارائه شده در عراق را پرچم دار برند و اعتبار ایرن دانست و گفت خیلی مهم است که کیفیت خدمات ما راضی کننده و قابل رقابت باشند و شرکت های خدمات مهندسی ما می توانند در این زمینه پیشرو باشند.

وی جابجایی حجم گسترده توریست بین دو کشور را از مزیت های خاص بین ایران و عراق دانست و گفت: توریسم در منطقه پایه های مذهبی دارد و هیچ جای دنیا چنین حجمی از توریسم نمی بینید. همه زیرشاخه های توریسم جا برای فعالیت دارد. انواع توریسم از جمله توریسم  کشاورزی،پزشکی و... پنجره بزرگی برای توسعه و تعامل باز می کنند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز آینده روابط اقتصادی فی مابین دو کشور ایران و عراق را روشن ارزیابی کرد و گفت: مجموعه اقتضائات دو کشور در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به گونه ای است که بازار دو کشور برای هر دو نیاز است.هم ما به بازار عراق نیاز داریم و هم عراق به بازار ما.حال و آتیه و انتظار ما از این بازار بستگی به برنامه ریزی های مشترک دارد.انتظار می رود اتاق ایران و عراق فعال تر باشد و این فرصت استثنایی را از دست ندهد.نیاز موجود ادامه دار است و مقطعی نیست.برند ایرانی در عراق بویژه در حوزه های فنی مهندسی مورد قبول است. حسن اخلاق و تعهد اخلاقی بین دو کشور نقطه قوت رابطه است.

آل اسحاق مشروعیت سود را به پذیرفتن ریسک آن دانست و گفت: حضور داعش در عراق را نادیده نمی گیریم اما تاجری که ریسک نمی کند تاجر نیست. ما با حمایت دولت همه گونه خدمات و تامین مالی را فراهم می کنیم تا زمینه لازم برای ارتباط اقتصادی موثر فراهم شود لذا به دنبال یک رابطه پایدار هستیم؛ رابطه ای که قطعا منافع دو طرف در آن لحاظ می شود.

وی به حمایت تمام قد دولت از گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و گفت:عزم ملی در اینباره وجود دارد.از نظر مسائل استراتژیک و فنی و کارشناسی نیز دو طرف آمادگی خود را اعلام کرده اند. با وجود همه ایران هراسی که در دنیا ایجاد شده آینده بازار ایران و عراق امیدوارکننده است. به گفته وی به رغم مشکلات آخرین آمارها خبر از رشد 23 درصدی صادرات به عراق می دهد و درحال حاضر 13 میلیارد دلار صادرات به عراق داریم که رسیدن به رقم 20 میلیارد دور از دسترس نیست.

کد خبر 12590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =