بارکددار کردن کالا از الزامات مبارزه با قاچاق است

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه یکی از ایرادات ما این است که به صرف اینکه عملکردهای دولت قبل را قبول نداریم، به حذف طرح شبنم، کارت سوخت و غیره روی می آوریم، گفت: در واقع همیشه می‌خواهیم از صفر شروع کنیم اما در حین کار هم می‌گوییم دیر است

سید مهدی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه توانا خبرگزاری فارس در خصوص چگونگی ساماندهی و شفافت سازی در راستای مبارزه با حجم گستره قاچاق کالا به کشور گفت: در حال حاضر روش خاصی برای مقابله با قاچاق کالا وجود ندارد که بتوان بر اساس آن عمل کرد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که ما نیازمند ورود کالاهای خارجی باشیم و تولیدات کشور به هر دلیلی کاهش یابد، قاچاق نیز ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: راه اصلی برون رفت از معضل کالاهای قاچاق تولید در داخل کشور به صورت کمی و کیفی است تا از نظر کیفی قابل رقابت و از نظر کمی به اندازه کافی کالا در کشور وجود داشته باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این موارد، کیفیت، برند و قیمت تمام شده نیز مهم است و این موارد نیازمند برنامه ریزی اساسی و کلی است که اگر انجام نشود ما همچنان به ورود کالاها نیاز خواهیم داشت.

صادق با بیان اینکه این عمل زمان‌بر نخواهد بود، گفت: به طور مثال اگر این کار 20 سال پیش صورت می‌گرفت الان نتیجه داده بود اما اگر مجددا این کار به تعویق بیافتد باز هم در سال‌های آتی فقط شعار می‌دهیم و عملا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل زمان‌بر بودن افزایش تولید کالاهای داخلی، باید به صورت جدی و با تکیه بر دانش فنی این کار انجام گیرد و همچنین به واحدهای تولید فنی و صنعتی متوقف شده صاحب نام و برند توجه شود.

صادق اضافه کرد: در حال حاضر واحدهای بسیاری در قالب نساجی، کیف و کفش، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی و غیره متوقف شده‌اند و همین کالاها هستند که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، چرا که صنایع سنگینی همچون هواپیما و کشتی‌سازی قابلیت قاچاق ندارند .

وی به تعطیلی کارخانه ارج اشاره کرد و اظهار داشت: این کارخانه همسان و همکار بوش آلمان بود اما در حال حاضر ورشکسته شده است و علاوه بر آن شرکت آزمایش نیز دیگر تولیداتی ندارد در حالی که ما به لوازم خانگی نیاز داریم و برای احیای آنها نیاز نیست که حتما از صفر شروع کنیم چراکه زمینه آماده است.

این نماینده ادوار مجلس گفت: حلاوت و شیرینی واردات کالا موجب شد که این واحدها حمایت نشوند و عدم مدیریت صحیح و جدی در بخش تولیدی هم به این توقف‌ها دامن زد.

صادق یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با قاچاق را استفاده از بارکد بر روی کالا از تولید تا مصرف دانست و تصریح کرد: تمام فروشگاه‌های کشور باید به وسیله خوانش این بارکد مجهز شوند و این امر باید از خود وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت شروع شود.

وی در پایان یادآور شد: یکی از ایرادات ما این است که به صرف اینکه عملکردهای دولت قبل را قبول نداریم، به حذف طرح شبنم، کارت سوخت و غیره روی می آوریم، در واقع همیشه می‌خواهیم از صفر شروع کنیم اما در حین کار هم می‌گوییم دیر است.

کد خبر 12651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =