خلأ نقدینگی صنعتی و نقش بانک توسعه صادرات

سرمایه در گردش و نقدینگی بزرگ ترین مشکل واحدهای کنسانتره در آذربایجان غربی است و بحران بوجود آمده مالی درخصوص این کالا باعث گردیده جو نامطلوبی بر فضای کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه و به خصوص کارخانجات و واحدهای کنسانتره حاکم شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خواستار توسعه حمایت بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی این استان شد و افزود: سرمایه در گردش و نقدینگی بزرگ ترین مشکل واحدهای کنسانتره در آذربایجان غربی است و بحران بوجود آمده مالی درخصوص این کالا باعث گردیده جو نامطلوبی بر فضای کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه و به خصوص کارخانجات و واحدهای کنسانتره حاکم شود.

نادر قاضی پور در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز سفر مدیرعامل بانک توسعه صادرات را به استان آذربایجان غربی سرشار از خیر و برکت برای مردم این شهر دانست و گفت: جلسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان آذربایجان غربی این بار با حضور دکتر علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و جمعی از مدیران این بانک، استاندار، رییس اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان اقتصادی این استان برگزار شد.

وی ادامه داد: از نتایج این جلسه می توان به افزایش تفویض اختیارات شعبه ارومیه، اعطای بسته مشوق های صادراتی و تسهیلات یارانه ای اشاره کرد.

این نماینده مجلس افزود: در این جلسه مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تاکید بر تلاش این بانک برای کاهش زمان و فرآیند خدمات و تسهیلات بانکی، جهت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی قول هایی دادند که تحقق قول های صالح آبادی موجبات رونق و توسعه صادرات را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این نشست صالح آبادی از فعالان اقتصادی، صاحبان صنعت و صادرکنندگان درخواست کرد تا برای کمک به صادرات، تولید ملی و همچنین ارزآوری سرمایه خود را در اختیار بانک توسعه صادرات قرار دهند.

قاضی پور تاکید کرد: بانک توسعه صادرات یک بانک دولتی و تنها بانک تخصصی در امر تامین مالی و تسهیل صادرات است که فقط شعبه استانی دارد که البته این موضوع هم دارای حسن است و هم ضعف.

به گفته نماینده مجلس مردم ارومیه، در این سفر صالح آبادی مدیران شعب را به سفر در شهرستان ها ترغیب و تشویق کرد تا بدین وسیله از مشکلات صاحبان تجارت، کارآفرینان، مدیران کارخانه ها باخبر شده و در حل آن تعجیل و اقدام نمایند.

نادر قاضی پور در خصوص تخصیص خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات افزود: انتظار می رود سرعت و کیفیت خدمات و تسهیلات بانک توسعه صادرات افزایش یابد تا بدین ترتیب رضایت صادرکنندگان این منطقه را به خود جلب کند. در همین راستا بانک توسعه صادرات می تواند سقف تعیین شده پرداخت تسهیلات جهت پاسخگویی به ظرفیتهای صادراتی را افزایش دهد.

نماینده مردم ارومیه خواستار حمایت بیشتر بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی شد و افزود: بانک توسعه صادرات باید در خصوص مشکلات صادرکنندگان با مسوولین گمرک جلساتی برگزار کند و در راستای حل آنها کوشا باشد.

به گفته قاضی پور از آنجایی که بانک توسعه صادرات حامی صادرات است و مهم ترین الزام اقتصاد مقاومتی بعد از تولید ملی، صادرات است، برای اینکه اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم باید پایه های صادرات را بیش از پیش محکم و استوار نماییم.
وی افزود: در حال حاضر استان آذربایجان غربی با چندین کارخانه و واحد تولیدی کنسانتره سیب و انگور، مهم‌ترین تولیدکننده کنسانتره در کشور محسوب می‌شود. در واقع این استان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده و آب و هوای مناسب برای کشاورزی یکی از استان های برتر تولیدات کشاورزی و به خصوص محصولات سیب و انگور است. ولی این دو محصول علی‌رغم کیفیت بالا و توانایی رقابت با محصولات سایر کشورها حمایت نمی‌شوند.

قاضی پور تصریح کرد: این در حالی است که سرمایه در گردش و نقدینگی بزرگ ترین مشکل واحدهای کنسانتره در آذربایجان غربی است و بحران بوجود آمده مالی درخصوص این کالا باعث گردیده جو نامطلوبی بر فضای کشاورزی و صنایع تبدیلی منطقه و به خصوص کارخانجات و واحدهای کنسانتره حاکم شود و تولید کنندگان را مستاصل نماید.

وی افزود: اقداماتی مانند اختصاص سرمایه در گردش توسط بانک توسعه صادرات، فراهم نمودن زمینه صادرات بیش از پیش به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی می تواند برای صادرکنندگان این استان راهگشا باشد.

این نماینده مجلس در خصوص وضعیت صادرات استان آذربایجان غربی گفت: نا امنی های کشور ترکیه شرایط نامطلوبی را برای صادرکنندگان استان آذربایجان غربی ایجاد کرده است. در این بین سخت گیری های گمرک همچون عدم صدور مجوز برای تمام اقلام صادراتی نیز دردسر ساز شده است.

وی اعلام کرد: انتظار داریم در این شرایط گمرک اختیاراتی را برای صادرکنندگان قرار دهد و همچنین بانک توسعه صادرات بر قول هایش عمل کند تا صادرات ما بیش از پیش رونق یابد.چرا که استان آذربایجان غربی در حوزه صادرات غیرنفتی بسیار توانایی و قابلیت دارد.

کد خبر 12759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =