اخطار اثر محدودکنندگی به افزایش مالیات

رکود حاکم بر اقتصاد اتخاذ تصمیم های کلان را با حساسیت ویژه ای رو به رو کرده است. دکتر عباس شاکری جوانب وآثار افزایش مالیات ها را بررسی می کند

عضو هیات علمی و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: ارزیابی خوبی و بدی مالیات بستگی به این دارد که از چه کسانی مالیات بگیریم. دکتر عباس شاکری گفت: ابعاد رشد درآمدهای مالیاتی محقق شده در 4 ماهه نخست امسال نیاز به بررسی و مطالعه بیشتر دارد. بستگی دارد از چه کسانی مالیات بگیریم؛ آنچه دارای اهمیت است تحقق رشد مالیاتی بطور متناسب در بخش های مختلف است.

وی افزود: اهمیت مالیات در شرایط رکود به این علت است که اگر سطح مالیات ها متمرکز بر تولید و مصرف افزایش یابد براساس منحنی لافرز بعدها در دریافت مالیات دچار مشکل خواهیم شد.

اثر محدودکننده در طرف عرضه و تقاضا

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مالیات دریافتی از مصرف کننده بدلیل مشکلات طرف تقاضا میتواند اقتصاد را با اثر محدود کننده تقاضا مواجه کند.

شاکری معتقد است: همچنین اگر بار افزایش مالیاتی بر تولیدکننده ها تحمیل شود، موجب اثر محدود کننده در طرف عرضه خواهد شد. این روش ها نظام مالیاتی را به مسیر درست هدایت نمیکنند.

رکود حاکم بر اقتصاد اتخاذ تصمیم های کلان را با حساسیت ویژه ای رو به رو کرده است. به همین خاطر است که تمام جوانب هر سیاستی اعم از مالیاتی باید بطور کامل پیش از اعمال آن بررسی شود.

مالیات بر بخش های نامولد و کنترل فرار مالیاتی

استاد اقتصاد دانشگاه علامه افزود: در طرف مقابل اگر ما به التفاوت افزایش مالیات ها بر درآمد بخش های نامولد و بخش های مربوط به ثروت و دارایی فراوان اعمال شود می تواند به سود اقتصاد باشد و موجب هدایت منابع به سمت تولید شود. به گفته شاکری لازم است آنهایی که قبلاً مالیات نمی دادند شناسایی شوند و در درجه اول فرارهای مالیاتی کنترل شوند.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده بطور کلی شیوه مناسبی از مالیات ستانی است و در تمام اقتصادهای بزرگ و پیشرفته در حال اجراست اما شرایط رکودی اقتصاد ایران و افزایش شدید مالیات ها از حیطه مصرف ممکن است اثر محدودکننده و رکود تقاضا را تعمیق کند.

تاکید بر شیوه صحیح مالیات ستانی

اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه تشریح کرد: اینکه در زمان افزایش درآمدهای نفتی مانند شرایط فعلی از مالیات ها دست بکشیم تحلیل صحیحی نیست.

شاکری افزود: شیوه صحیح مالیات ستانی اجازه نمی دهد هروقت درآمد نفتی بالا می رود مالیات را کم کنیم.

رئیس دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی گفت: با گسترش پایه های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین وضع مالیات بر درآمدهای فراوان و بالا که عمدتا به تولید مربوط نیست سیستم مالیاتی را تصحیح می کند.

شاکری با اشاره به اینکه اقتصاد بدون نفت به معنی تامین هزینه دولت از مجرای مالیات است افزود: اگر بخواهیم افزایش مالیات ها را از آنهایی که حساب و کتابشان را داریم و قبلاً هم مالیات می دادند دریافت کنیم، طبیعتا دچار اثر محدودکننده و تشدید رکود خواهیم شد.

وی گفت: افزایش درآمد مالیاتی باید از طریق ارتقای سیستم مالیات ستانی حاصل شود نه با تشدید بار مالیاتی بر دوش تولیدکنندگانی که از قبل حساب و دفاتر آنها مشخص بوده و مالیات می پرداختند.

شاکری تاکید کرد: تمرکز بار مالیاتی بر صاحبان درآمدهای فراوان و نامولد و جلوگیری از فرار مالیاتی اقدامات اولیه در ارتقای نظام مالیاتی کشور هستند.

وی افزود: درآمدهایی مانند بازدهی سرمایه به شکل های مختلف اعم از سود بانکی باید مشمول مالیات شود؛ همچنین آمار و اطلاعات موردنیاز برای ایجاد ساختار و زمینه سازی برای شفافیت و نظم اطلاعات درآمدی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدرس اقتصاد دانشگاه علامه در پایان گفت: بطور کلی هدف افزایش درآمدهای مالیاتی به هر شیوه ای و هر قیمتی عاقلانه نیست و در صورت عدم اجرای صحیح مالیات ستانی، رشد درآمدهای مالیاتی در شرایط صحیح خبر خوبی نیست.

به گزارش اگزیم نیوز پیش از این رئیس سازمان امور مالیاتی از رشد 29 درصدی درآمدهای مالیاتی در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده بود.

کد خبر 12870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =