ارائه تسهیلات به بیش از ۷۶۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط

نشست مشترک کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنایع اتاق ایران با موضوع بررسی سازو کاز عملکرد پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی به صنایع کوچک و متوسط صبح امروز چهارم مهرماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی برگزار و در آن به بررسی جزییات پرداخت تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی و مسائل و انتظارات صنایع کوچک و متوسط پرداخته شد

نشست مشترک کمیسیون بازار پول و سرمایه و کمیسیون صنایع اتاق ایران با موضوع  بررسی سازو کاز عملکرد پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیاردی به صنایع کوچک و متوسط صبح امروز چهارم مهرماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد. در این نشست با حضور دکتر کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانکها و موسسات اعتباری، دکتر قربانی مدیر اعتبارات بانک مرکزی، دکتر فرشاد مقیمی معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، دکتر روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و جمعی از اعضاء هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صاحبان بنگاههای کوچک و متوسط  به بررسی جزییات پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیاردی و مسائل و انتظارات صنایع کوچک و متوسط پرداخته شد.

دکتر پرویزیان گفت: کمک 16 هزار میلیارد تومانی دولت به منظور برون رفت هر چه سریع تر صنایع کوچک و متوسط از رکود است و برای این هدف طراحی شده که بازار صنایع کوچک و متوسط رونق پیدا کند و صاحبان کسب و کار انگیزه و فرصت رقابت را بدست بیاورند و همچنین شاهد گسترش صادرات باشیم. با مطرح شدن مبحث اقتصاد مقاومتی بصورت جدی همه تلاشها بر حمایت از تولید متمرکز شده است؛ البته بعنوان کارشناس معتقدم این مساله بیشتر به صاحبان کسب و کار مربوط است تا دولت و باید گفت اتاق بازرگانی فرماندهی این حرکت را به عهده دارد و اقتضائات آن را سنجیده و به  بهبود وضعیت کمک می کند.

وی در ادامه افزود: در بحث حمایت از صنایع کوچک و متوسط به دلیل تمرکز اشتغال و تولید در این بخش، دولت همه حمایت خود را از طرح اعطای تسلیهات اعلام کرد تا مسائل صنایع کوچک حل شود. به گفته وی از ابتدای سال جاری با اعلام خبر اعطای کمک 16 هزار میلیاردی دولت، سوالات مهم و متفاوتی در کمیسیون بازار پول و سرمایه مطرح شد و حاشیه های پرداخت این کمک بررسی شد؛ از جمله اینکه با تزریق این پول و اعطای تسهیلات باید رونق در بازار ایجاد شود نه اینکه باعث بروز مشکلات جدید برای صنایع و اقتصاد کشور شود و هدف غایی این طرح تحریک تولید و تقاضا است.

دکتر پرویزیان در ادامه به ذکر جزییات اجرای طرح تا امروز پرداخت و گفت: 57 هزار واحد صنعتی در سامانه ثبت نام کرده اند که از این میزان 10 هزار واحد در داخل شهرک های صنعتی و 46759 واحد در خارج از شهرک ها قرار دارند. از این تعداد 45252 مورد، واحد تولیدی و 12061 مورد نیز طرح تولیدی در دست ساخت بودند. 38609 واحد تحت پوشش جهاد کشاورزی و 18704 مورد زیر مجموعه صنعت و معدن قراردارند. از این عداد 30696 طرح در کارگروههای استانی  مورد بررسی قرار گرفتند و 13606 مورد برای دریافت تسهیلات و بررسی مدارک لازم به شعب مختلف بانک ارجاع داده شدند.

وی با اعلام عقد قرارداد دریافت تسهیلات برای 4584 واحد صنعتی گفت: از این تعداد قرارداد 4355 مورد تسهیلات را دریافت کرده اند. در مجموع هدف گذاری ما برای ارائه تسهیلات 7500 واحد بوده که در حال حاضر از این عدد گذشته ایم. از نظر ریالی 3427 میلیارد تومان تسهیلات به 4355 واحد تولیدی پرداخت شده است.

پرویزیان گفت: اینطور نیست که پول به واحدها پرداخت شود و دیگر در مورد آن پیگیری نشود. کارگروه هایی برای این طرح تعریف شده اند که وظیفه نظارتی دارند و واحدهایی که تسهیلات را دریافت کرده اند را رصد می کنند و روند تحول و تحرک فعالیت های آن را زیر نظر می گیرند. همچنین ما در سازمان صنایع کوچک طرح ارتقای رقابت پذیری را دنبال می کنیم که در آن اقداماتی صورت می گیرد که مکمل طرح رونق است.

پرویزیان خبر از طرح های مطالعاتی در این زمینه داد و گفت: درسال 95 پنج خوشه مطالعاتی تعریف شد از جمله 6 کنسرسیوم صادراتی، مدیریت صادرات، آموزش 100 هزار نفر بصورت اینترنتی، طرح حمایت ویژه از صادرکنندگان و امکان سنجی که مسائل مرتبط با تولید و صادرات را بررسی می کنند. تا کنون 6 پتانسیل صادراتی شکل گرفته که به مرحله بلوغ در صادرات رسیده اند. از جمله فرش دستباف کرمانشاه، شیلات هرمزگان،سنگ تزیینی قم و.... همچنین 20 شرکت مدیریت صادرات را در 14 استان تشکیل دادیم که حائز کسب رتبه در سازمان توسعه تجارت شده اند. 164 هزار ساعت آموزش نیز در زمینه تجارت و توسعه تولید و صادرات انجام شده که طی آن خدمات کارشناسی، مدیریتی، مشاوره ای و مشاوره صنعتی انجام شده که بخشی از آن به صورت اینترنتی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد در حوزه طرح های رقابت پذیری فعالیت ها در حال پیگیری است و از سرعت خوبی برخوردار است. این طرح قرار بود در شهریورماه به پایان برسد که با توجه به اینکه هنوز ظرفیت و تقاضا برای ارائه تسهیلات وجود دارد تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

در ادامه نشست مدیر اعتبارات بانک مرکزی به ارائه گزارش عملکرد شبکه بانکی در طرح ارائه تسهیلات 16 هزار میلیاردی پرداخت و گفت: در پی ضرورت بررسی منابع لازم برای این طرح شبکه بانکی نیز رسالت خود را انجام داد  و با تشکیل جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجام پژوهش میدانی به آمار 7500 واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات رسیدیم. با این عنوان که اگر این 7500 واحد تولیدی تامین مالی بشوند از رکود خارج خواهیم شد.

قربانی افزود در سال گذشته نظام بانکی در طول 12 ماه 417 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که تقریبا نیمی از آن تسهیلات تمدیدی بوده است. ما همه بنگاههای مشکل دار را مورد حمایت و در اولویت دریافت قرار داده ایم.این آمار بخش صنعت و کشاورزی است و فعالیت های ما محدود به 7500 واحد نخواهد شد و این راه ادامه خواهد داشت. آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت و بانک اختلاف دارند.کارگروهی برای رفع این مشکل تشکیل می شود تا اطلاعات شفاف تری در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: تنها واحدهای تولیدی و صنعتی مشمول دریافت این تسهیلات نیستند. ما در بخش گردشگری و خدمات نیز ارائه تسهیلات داشته ایم. امروز 9921 واحد تامین مالی شده اند و از هدف گذاری 7500 عبور کرده ایم. در مجموع 76 هزار میلیارد تومان برای 9921 واحد هزینه شده است.

قربانی خاطر نشان کرد بخشنامه های متعددی برای تسهیلگری در روند اجرایی این طرح صادر شده و همه بانکهای دخیل در این طرح ملزم به اجرای آن هستند.

در ادامه تعدادی از هیات نمایندگان اتاق به طرح انتقادات و پیشنهادات خود از روند اجرایی طرح حمایتی دولت پرداختند. ارائه گزارش حسابرسی از سوی واحدهای صنعتی،بلوکه شدن بخشی از تسهیلات در حساب واحدها،تصفیه حساب بدهی قبلی واحدها از روی این تسهیلات،مشکلات مالیات و روشن نبودن بخشنامه های بیمه تامین اجتماعی ، نیز کند بودن روند ارائه تسهیلات و بالا بودن نرخ سود این تسهیلات از جمله مباحثی بود که از سوی اعضاء حاضر در نشست مطرح شد.

  

 

کد خبر 13263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =