پیش نیازهای تخصص در پروسه بازاریابی صادرات

انصاری گفت:پروسه بین المللی شدن شرکت ها باید در چارچوب نظام مدیریتی اصلاح شود ولذا این شرکت ها برای بهبود باید به سیستم های مدیریت پیشرفته دنیا مجهز شوند

توسعه روزافزون بانک های اطلاعاتی و دانش تخصصی تجارت در دنیا موجب شده است صنایع تولیدی و صادراتی پیشرو و پیشگام در امور تخصصی و فنی و مدیریت بتوانند گوی سبقت را بربایند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اگزیم نیوز تشریح کرد: شرکت هایی که در عرصه بین المللی فعال هستند لوازم حضور در فضای  تجارت جهانی را به تدریج برای خود فراهم می کنند.

انصاری افزود :شرکت های ایرانی باید بتوانند ویژگی های شرکت های بین المللی را کسب نمایند. این ویژگی‌ها در ساختار و فرآیندهای مدیریتی، در عرصه اطلاعات صادرات و در تکنولوژی، که خوشبختانه شرکت های ایرانی نشان داده‌اند که در این روند دارای استعداد خوبی هستند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: بودجه کشورهای مختلف در زمینه تقاضای صادرات ما باید بررسی و شناخته شود.  همچنین برای پیشبرد اهداف صادراتی لازم است آن گروه از بانک های خارجی که در فرایند صادرات سرمایه گذاری می کنند شناخته شوند. وی افزود:مناسبات فعالیت در میان رقبا و مکانیزم های رقابت در کشورهای مختلف نکات مهمی هستند که نیاز به بررسی دقیق دارند.

به گفته این مقام مسئول بسیاری از این فاکتورها را انجمن صادرات فنی و مهندسی مطالعه می کند و با اقدامات این انجمن است که امروزه شرکت های ما در عرصه بین المللی مجهز تر از سابق عمل میکنند. انصاری گفت:پروسه بین المللی شدن شرکت ها باید در چارچوب نظام مدیریتی اصلاح شود ولذا این شرکت ها برای بهبود باید به سیستم های مدیریت پیشرفته دنیا مجهز شوند. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تشریح کرد: اصلاح ساختار مدیریتی باید به لحاظ سازمانی و فرایندی و به لحاظ کیفیت جامع،  بهداشت و ایمنی  و سلامت صورت پذیرد. علاوه بر این استاندارد های کیفیت T.Q.M (مدیریت کیفیت جامع) و همچنین سایر نظامات کنترل پروژه (PMO)  فاکتورهای اجتناب ناپذیری هستد که شرکت ها را قادر میسازند در عرصه بین المللی رقابت پایدار داشته باشند.

انصاری افزود: در این پروسه محور اصلی خود شرکت ها هستند. بعد از آن حمایت دولت در داخل کشور مطرح می شود که باعث میشود صنایع قدرت رقابت در صحنه بین المللی پیدا کنند. وی گفت: این همان کاری است که انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی کم و بیش آغاز کرده است و با استفاده از ابزار آموزش در راستای تقویت تخصص و ایده های نوین صادراتی می کوشد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد:  بطور کلی در راستای توانمند شدن شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در بازار جهانی دو محور اساسی وجوددارد که موانع آن باید حل بشود.

انصاری افزود:  اولین محور این است که صادرکنندگان قادر باشند مراودات بانکی خود اعم از ضمانت نامه های صادراتی خود را به راحتی اجرایی نمایند.دومین محور مشوق های صادراتی است که اگر در این رابطه به درستی برنامه ریزی و عمل شود، می تواند به موفقیت های تجاری و صادرات در اقتصاد ایران جامه عمل بپوشاند.

تقویت مکانیزم های تخصصی در پروسه صادرات کشور علاوه بر آثار تجاری و رونق صادرات منجر به بهبود متغیرهای اقتصاد کلان خواهد شد. در این میان، توجه به زیرساخت های دانش فنی و به روز رسانی اطلاعات صادرکنندگان از دنیای روز تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر تقویت زیرساخت های تخصصی و دانش بازاریابی صادراتی به مثابه مسیری هموار برای رونق تجاری عمل می کند و پشتوانه خوبی برای حضور پایدار و پررنگ صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهان خواهد بود.

 

کد خبر 13456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =