اولویت بازگشت اعتبارت معوق در پساتحریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان دیدار کرد

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، دکتر علی صالح آبادی صبح امروز با عثمان علی عثمان زاده، وزیر انرژی تاجیکستان دیدار کرد. در این نشست که با حضور مدیران ارشد بانک توسعه صادرات و سفیر تاجیکستان در ایران برگزار شد، بررسی هایی پیرامون بازپرداخت فاینانس بانک توسعه صادرات برای ساخت نیروگاه در تاجیکستان صورت گرفت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در این نشست اظهار داشت: روابط اقتصادی کشورها در کنار روابط فرهنگی و سیاسی خوب است و به دوستی ها و مراوات دیپلماتیک کشورها کمک می کند.

صالح آبادی درباره تامین مالی پروژه نیروگاهی در تاجیکستان تشریح کرد: رقم فاینانس بانک در این پروژه بسیار بزرگ بوده و در حدود 10 درصد از کل تسهیلات بانک توسعه صادرات را شامل می شود. لذا معوق شدن این تسهیلات با اثرگذاری منفی روی صورت های مالی، به رتبه اعتباری بانک در سطح بین الملل آسیب خواهد زد.

وی تاکید کرد: با توجه به عبور ایران از دوران سخت تحریم و قرار گرفتن در مقطعی حساس و تاثیرگذار به لحاظ برقراری و احیای روابط اقتصادی بین الملل، کاهش سطح معوقات و بهبود تنگنای اعتباری بانکهای ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صالح آبادی خطاب به وزیر نیروی تاجیکستان افزود: امیدواریم در دیدارهای آتی رقم بازپرداخت پروژه به بانک را بالا ببرید. چراکه پرداخت های فعلی شما به شرکت مهندسی فراب عمدتاً صرف مخارج نیروگاه می شود و به این ترتیب مبلغی به بانک برنمی گردد.

عثمان علی عثمان زاده در ادامه این نشست بیان کرد: وضعیت تامین برق تاجیکستان با احداث این نیروگاه پیشرفت خوبی داشته است و ما از طرف ایرانی برای تامین مالی این پروژه تشکر می کنیم.

وزیر انرژی تاجیکستان افزود: همکاری ایران در ساخت نیروگاه مزایای زیادی برای تاجیکستان داشته است. تاجیکستان موقعیت خوبی از لحاظ ذخایر آّبی و مزیت های توسعه انرژی برقابی در آسیای مرکزی دارد.

وی در ادامه گفت: بر سر موانع موجود برای توسعه همکاری ها تبادل نظر کردیم و به زودی در دیداری دیگر به حل موانع خواهیم پرداخت.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین در حاشیه این دیدار به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: مقرر شده است هیاتی متشکل از مقامات وزارت نیرو، صندوق ضمانت صادرات و شرکت مهندسی فراب، برای پیگیری بازپرداخت فاینانس پروژه نیروگاهی تاجیکستان عازم این کشور شوند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، نیروگاه سنگ توده که با همکاری شرکت فراب ایران در تاجیکستان ساخته شده است از ظرفیت تولید ۲۲۰ مگاوات برق پاک برخوردار می باشد. سد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ ‌توده با توجه به مشکلات ناشی از کمبود شدید برق تاجیکستان در فصل سرما، می‌تواند منبع مطمئنی برای تامین انرژی برق در این كشور باشد و از این رو از این طرح به‌عنوان برگ زرینی در صادرات خدمات فنی و مهندسی متخصصان توانمند شركت فراب یاد می‌شود.

گفتنی است، واحد نخست نیروگاه برق‌‌آبی سنگ‌توده ۲ دهم دی‌ماه ۱۳۹۰ وارد شبکه برق جمهوری تاجیکستان شده است و با راه‌اندازی این طرح، تولید انرژی برق‌آبی جمهوری تاجیكستان به میزان یك هزار گیگاوات ساعت در سال افزایش یافته است.

کد خبر 14789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =