میانبر صادرات به روسیه

گذرگاه شمال-جنوب زمان حمل بار از روسیه به ایران را بسیار کاهش می دهد

اولگ راگاچف معاون شرکت «روس ترانس کوم» در این نشست که با حضور هیات ایرانی برگزار شد، گفت: با راهگذر ترانزیتی شمال ـ جنوب و استفاده از راه آهن، مدت زمان لازم برای حمل گندم از روسیه به ایران و دیگر کشورهای حاشیه خزر تقریبا سه برابر کاهش یافته و از 16 روز به پنج تا شش روز می رسد.
براساس متن سخنان این مقام روسی در دومین همایش جهانی غلات که خبرگزاری ایتارتاس روز سه شنبه منتشر کرد، راگاچف افزود: در زمان حاضر، انتقال غله به ایران از طریق دریای خزر 16 شبانه روز و از دریاهای آزوف و سیاه بین 30 تا 36روز طول می کشد. 
همچنین بنا به اعلام اسپوتنیک، راگاچف گفت: با استفاده از طرح راهگذر شمال-جنوب، مدت لازم برای رساندن گندم به جمهوری آذربایجان که اکنون میانگین زمان آن هشت شبانه روز است، به سه تا چهار روز کاهش می یابد.
از سوی دیگر، در نشست دو روزه جهانی غلات که با حضور علی قنبری معاون وزارت جهادکشاورزی و رئیس هیات ایرانی برگزار شد، طرح تخصصی تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه ای غله مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت.
در این نشست، برخی شرکت کنندگان توان تبدیل ایران به مرکز ترانزیت غلات به ویژه تولیدات روسیه را با توجه به راهگذر شمال-جنوب و امکان انتقال آن به بازارهای مختلف در منطقه بسیار مطلوب خواندند.
راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط ترانزیتی شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند. 
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود. 
در نشست دو روزه جهانی غلات که روز یکشنبه پایان یافت، هیات های دولتی و خصوصی بیش از 100 کشور، مسائل مختلف مربوط به حوزه کشاورزی و تامین امنیت غذایی در جهان را بررسی کردند.
بهره وری بیشتر در کشت، تولیدات غلات، ارزیابی بازار مصرف و نیازهای آینده، استفاده از فناوری های نو در کاشت، داشت و برداشت و همچنین توجه به موضوع فقر غذایی و کمبود غلات در برخی مناطق جهان از جمله مباحث مطرح و موضوع های مورد توجه سخنرانان بود.
هیات های شرکت کننده در نشست سوچی که با همکاری سازمان های بین المللی فعال در عرصه کشاورزی و غذایی از جمله سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد، همچنین برای همکاری های بیشتر در این بخش با طرف های مختلف مذاکرات دو جانبه برگزار کردند.

کد خبر 14914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =