آغاز فصل جدید روابط تجاری ایران و روسیه

واعظی: امضای موافقت نامه تجارت آزاد، موجب رونق صادرات ایران و منطقه اوراسیا می شود و در واقع گام اول روابط تجاری ایران و روسیه برداشته شده و بستر لازم برای حضور بخش خصوصی جهت رسیدن به اهداف اقتصادی فراهم آمده است

همایش تجاری ایران و روسیه بیست و سوم آذر ماه با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران،، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه و مسئولان اقتصادی و بانکی این کشور روسای اتاق بازرگانی ایران و اتاق مشترک ایران و روسیه و هیاتی 300 نفره از تجار و فعالان و کارآفرینان اقتصادی روس در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.این نشست مورد استقبال فراوان فعالان اقتصادی دو طرف قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، محمود واعظی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان همایش گفت: در فصل جدیدی از روابط بین ایران و روسیه قرار داریم. روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و روابط بین الملل گسترش پیدا کرده است، نمونه اخیر نتیجه خوب تعامل بین ایران و روسیه در نشست اوپک رخ داد. ما همواره نگاه توسعه ای به روابط اقتصادی دو کشور داشته ایم و مذاکرات دوجانبه حول محور همین اصل انجام می گیرد.

واعظی از امضای 10 سند همکاری دوجانبه در مدت حضور هیات روسی خبر داد و گفت: در کمیسیون مشترک اقتصادی 5 کمیته تخصصی تشکیل شده تا بدینوسیله همه آنچه که دغدغه مناسبات تجاری دو کشور هست، مورد بررسی قرار گیرد تا بدین صورت برای توسعه روابط اقتصادی کشور و ارتقا آن به سطح درخور دو کشور مهم منطقه، راه حل پیدا کنیم.

وی گفت: قرار است نتایج این مذاکرات در قالب 10 سند همکاری، نقشه راه اقتصادی یک سال آینده دو کشور باشد. این اسناد همکاری در حوزه های ارتباط بانکی، نقشه راه صنعت و معدن در 5 سال آینده، یادداشت تفاهم گازی، یادداشت تفاهم با شورای تجاری روسیه، خط اعتباری 5 میلیارد دلاری روسیه به ایران، پروژه راه آهن گرمسار و  یادداشت تفاهم نفتی بوده است.

 واعظی از رشد 80 درصدی مبادلات دو کشور خبر داد و گفت: هرچند رشد خوبی را در تعاملات تجاری شاهد بوده ایم اما هنوز تا رسیدن به حجم مطلوب راه طولانی در پیش داریم.امضای اسناد ده گانه در این دور همایش و مذاکرات می تواند دسترسی به این عرف را امکان پذیر سازد.

وی به موافقت نامه تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: این موافقت نامه به صادرات دو جانبه ایران و منطقه اوراسیا کمک شایانی می کند. ما از تمام امکانات خود استفاده می کنیم تا بتوانیم بستر را برای ارتباط موثر بین دو کشور آماده سازیم. از این به بعد این بخش خصوصی است که باید تلاش خود را در رسیدن به اهداف مد نظر اقتصادی انجام دهد.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه حضور پررنگ فعالان و کارافرینان دو کشور را در این همایش بیانگر رغبت و علاقه دو طرف در توسعه روابط دانست و گفت: امروز در دوره ای هستیم که ایران وارد فضای خوبی برای توسعه روابط اقتصادی خود با دنیا شده است. روسیه نیز خواهان گسترش روابط و تعامل اقتصادی بیشتر با ایران است. کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز خواهان افزایش سطح تعاملات هستند. سفر سال گذشته آقای پوتین به ایران با هیات بلند پایه روسی نشان از اهمیت و اولویت گسترش ارتباطات تجاری با ایران برای روسیه است.

نواک در ادامه به محورهای سرمایه گذاری دو جانبه اشاره کرد و گفت: در سال پیش رو باید مکانیزم هایی طراحی کنیم که بتواند انگیزه لازم برای تعامل فی مابین را بالا ببرد. در نشست های متعددی که در این چند روز برگزار شد روی توسعه قوانین و بهبود شرایط برای سرمایه گذاران تاکید شد.

وی امضای ده موافقت نامه و پروتکل را در این مدت موفقیت بزرگی خواند و گفت: بلافاصله پس از برجام روسیه اعلام آمادگی کرد تا سطح روابط خود را در همه ابعاد با ایران گسترش دهد. از حدود دوسال قبل اسنادی تهیه شد که امروز روی آنها کار شد تا موانع احتمالی مسیر اجرایی شدن آنها را هموار سازیم.

الکساندر نواک در تشریح دستاوردهای این نشست گفت: کاهش و بعضا حذف تعرفه ها برای کالای ایرانی، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاریهای بانکی،بررسی جزییات پروژه کریدور سبز، احداث نیروگاه اتمی در بوشهر و خطوط ریلی در ایران، قرارداد فروش هواپیماهای سوپرجت و... از جمله موضوعاتی است که به آن پرداخته ایم.

وزیر انرژی روسیه گفت: در حوزه سرمایه گذاری بحث های خوبی انجام شد. در مورد سرمایه گذاری  پروژه مشترک ماشین سازی، ما تنها مجری پروژه نبودیم بلکه شرایط را برای همکاری بانک دولتی روسیه و دو بانک ایرانی و بیمه کردن عملیات بانکی نیز فراهم آوردیم.

وی حوزه انرژی را یکی از مهمترین مباحث مورد بررسی دانست و اظهار داشت: ما پس از لغو تحریم ها در ساخت نیروگاه های گازی و برقی اتمی در ایران مشارکت داشته و داریم. بدین ترتیب انتقال فناوری و تجربه از طریق همکاری دوجانبه شرکت ملی نفت ایران و شرکت های نفتی روسیه در این راستا انجام می گیرد.

نواک اعلام کرد پیرو مذاکرات سال گذشته موافقت نامه ای برای تجارت آزاد در اوراسیا به امضا رسید که منافع مشترک بسیاری را به همراه خواهد داشت. وی افزود: نه تنها در اقتصاد بلکه در ابعاد دیگر روابط همچون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... ما شاهد تحولات مثبتی بین دو کشور هستیم. توافقات اخیر اوپک نشان می دهد می توان با تعامل نزدیک و مستمر به موفقیت های دو سویه بزرگی دست یافت. 

کد خبر 15116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =