هنوز موانع صادراتی وجود دارد

مصطفی رناسی: مراودات بانکی، عدم پرداخت جوایز صادراتی و واقعی نبودن نرخ ارز از جمله موانع و مشکلات صادرکنندگان برای صادرات و معرفی محصولات خود در بازارهای هدف است

مصطفی رناسی در گفت و گو با پایگاه خبری وتحلیلی اگزیم نیوز صادرات را یکی از ضرورت‌های اصلی کشور عنوان می‌کند و گفت: در حال حاضر نخستین مشکلی که ما برای صادرات با کشورهای منطقه با آن روبه‌رو هستیم، بحث مراودات بانکی است؛ در واقع ارتباطات بانکی و نقل و انتقال ارز حاصل از تجارت که در سالهای گذشته به‌ علت تحریم ها بر روی کشور سایه انداخته و هنوز کاملا رفع نشده است، عمده مشکلات صادرکنندگان را تشکیل می دهد. 

به گفته وی در تجارت و اصول بازارها باید نقل و انتقال کالا و پول به موازات هم انجام شود و این سرعت عمل بسیار مهم و نقش بسزایی برای پیشرفت و توسعه فعالیت صادرکنندگان دارد. وی ادامه داد: اما در ارتباطات بانکی گشایشی حاصل نشده و مشکلاتی مانند باز کردن ال سی و دریافت و اتنتقال پول یا تبدیل پول کاملا رفع نشده است. به گفته رناسی علاوه بر موانع و چالش های مالی و بانکی، عدم پرداخت جوایز صادراتی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان سومین مانع صادرکنندگان برای معرفی محصولات خود را نرخ ارز عنوان کرد و افزود: متاسفانه دولت یازدهم علی رغم اهداف برنامه پنجم توسعه مبنی بر اینکه نرخ ارز باید به اندازه تورم داخلی منهای تورم کشورهای هدف تسهیل می شد، تاکنون موفقیتی در این امر حاصل نشده، بلکه در این میان فقط قیمت دلار را ثابت نگه داشته ایم.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: ثابت نگه داشتن قیمت دلار سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی شده و همچنین موجبات ضرر صادرکنندگان را فراهم کرده اما در مقابل به نفع واردکنندگان شده است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان خارجی از شرایط بهتری نسبت به تولیدکنندگان داخلی برخوردارند. در حقیقت کشورهای دیگر همچون چین، هند و اروپا در طی سه سال گذشته حداکثر 5 تا 6 درصد تورم داشته اند و در نتیجه قیمت های محصولاتشان 5 تا 6 درصد افزایش داشته است اما چنین شرایطی برای محصولات ایرانی حاکم نبوده و قیمت محصولات خیلی بیشتر افزایش پیدا کرده است.

 رناسی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل ثابت بودن قیمت دلار، کالای خارجی به راحتی و با قیمت ارزان تری در ایران به فروش می رسد درحالیکه کالای ایرانی به جرم بالا بودن قیمت داخل مغازه ها می ماند و به فروش نمی رسد.

وی افزود: یکی از معضلات جدی صادرکنندگان قیمت دلار است. معتقدم دولت نباید درآمد حاصل از فروش نفت را صرف کالاهای وارداتی، مصرفی کند بلکه در امور زیربنایی و نوسازی صنایع سرمایه گذاری نماید. در واقع با این سیاست دولت اجازه می دهد مسیر برای رونق و توسعه صادراتی غیرنفتی هموار شود. به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان اگر این امر تحقق پیدا کند صادرات رونق پیدا کرده و تولید داخل حرفی برای گفتن پیدا می کند.

رناسی در خصوص تغییر شکل بازارهای هدف صادرکنندگان پس از برجام گفت: صادرات ایران در فضای پس از برجام، روند رو به رشدی را طی کرده و کمی روان تر شده است. روند تجاری کشور نشان از این دارد که لیست شرکای تجاری ایران با تغییر و تحول روبه‌رو بوده به‌طوری که صادرات ایران به کشورهای اروپایی و آمریکا با رشد چشمگیری مواجه شده است.

وی اضافه کرد: در این میان باز هم به نقش بانک ها در این امر می رسیم که همچنان تسهیل نشده و صادرکنندگان ما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. در دوارن تحریم ارتباطات بانکی بسیار مشکل بود ولی بعد از برجام کمی بهتر شده اما عدم اعتماد کافی بین بانک ها و شرکت های خارجی با بانک ها و شرکت های ایرانی موجب شده روند معملات مالی به کندی پیش رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان تصریح کرد: در این راستا باید اعتمادسازی بیشتر شده و حتی تثبیت شود. هر چه روابط سیاسی بهتر و مستحکم تر شود بستر برای توسعه و رونق صادرات هموارتر می شود.

رناسی با اشاره به اینکه کالای ایرانی توان عرضه در بازارهای تراز اول را دارد، افزود: البته در این راه مشکلات بسیاری دارد. سال‌ها بود که در زمان تحریم‌ها امکان تبادل فناوری برای کشورمان امکان نداشت و ما نمی‌توانستیم از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید محصولات خود بهره ببریم و این مهم تولید کشورمان را تحت تأثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: اگر دولت حمایت کند و درآمدهای حاصل از فروش نفت از صندوق توسعه ملی را صرف بازسازی و نوسازی صنایع کند در این هنگام است که کالای ایرانی می تواند در بازارهای تراز اول عرضه اندام کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان تولید باکیفیت و کمترین قیمت نیازمند پیش نیازها و الزاماتی هست که ابتدا باید زمینه برای آن فراهم شود. به بیان دیگر صادرکنندگان در خواست یارانه یا مسایل فراتر از این را ندارند بلکه آنها از دولت خواستار واقعی شدن نرخ ارز هستند و از سوی دیگر درآمدهای حاصل از نفت صرف کالاهای وارداتی، مصرفی نشود بلکه در راه خریداری ماشین آلات مدرن و تجهیز و نوسازی کارخانه ها هزینه شود.

رناسی تصریح کرد: در شرایطی که تولیدکننده داخلی با مشکلاتی از قبیل سود بانکی 25 درصد، تامین اجتماعی 30 درصد و همچنین مالیات های سنگین به سر می برد قطعا یارای رقابت در بازارهای جهانی را نخواهد داشت. کشور ما در زمینه های مختلف همچون تکنولوژی و دانش و نیروی تحصیل کرده توان رقابت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال بالا در کشور و رشد تولید ناخالص داخلی از مزایای حمایت و رشد است. وقتی ارزش پول کم شود و مردم ثروتشان کاهش پیدا کند، تورم زیاد می شود و بهای نهایی نیز بالا می رود که این امر باعث گران شدن کالا و کاهش قدرت مصرفی مردم می شود. نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اصفهان اضافه کرد: اگر ارز تک نرخی شود و از این دست سیاست های حمایتی منطقی از تولیدکنندگان صورت گیرد قطعا تولید کننده ایرانی هم می تواند صادرات بین المللی داشته باشد.

رناسی با اشاره به اینکه صنعت حمل ونقل نقش بسیار مهمی در کشف بازارهای جدید دارد، گفت: نقش صنعت حمل و نقل در رشد و شکوفایی کشور انکارناپذیر است. در کشور ما حمل و نقل جاده ای همواره بالاترین نرخ رشد را در میان شیوههای مختلف حمل و نقل دارد در صورتیکه در کشورهای دیگر حمل و نقل ریلی مرسوم است.

وی ادامه داد: هزینه بالای حمل و نقل موجب افزایش قیمت تمام شده کالای ایرانی می شود. در واقع ما با توسعه سیستم حمل و نقل، هزینه آن را کاهش داده و توجه بیشتر معطوف به سرویس بهتر می شود که این خود تاثیر قابل توجهی روی هزینه کل و توزیع دارد و متعاقبا مشکلات حمل و نقل داخلی نیز کاهش می یابد.

 

 

کد خبر 18858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =