ایست صادرات کالا و خدمات ایرانی با رکود عمرانی در عراق

سید حمید حسینی: با رکود ناشی از کاهش طرح های عمرانی در عراق، بسیاری از کالاها و خدمات ایرانی که به این کشور صادر می شد عملا متوقف شده است

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با سایت تحلیلی و خبری اگزیم نیوز در خصوص بازار عراق به عنوان بزرگترین و مهمترین بازار هدفی صادراتی کشور گفت: صادرات ما به کشور عراق یکی صادرات کالا و دیگری صادرات خدمات است.

دکتر حمید حسینی در ادامه افزود: در سال گذشته دولت این کشور بخش زیادی از بودجه مملکتش را صرف مقابله با داعش کرد تا بتواند از فضای ناامنی که بر کشورش سایه گسترانده فاصله گیرد.

وی می گوید: این در حالی بود که در طرف دیگر بهای نفت پا در مسیری نزولی گذاشته و به این ترتیب درآمد های نفتی این کشور کاهش یافت. برآیند این اتفاقات سبب شد که تمام پروژه های عمرانی این کشور تعطیل شود و این اتفاق رد پای پررنگی در روابط ما با کشور عراق داشته باشد؛ به این معنا که جلوی صادرات بسیاری از اقلام و وسائل ساختمانی که از کشور ما به این کشور می رفت گرفته شد و روند رو به  رشد ما به این کشور تنزل یافت.

دکتر حسینی افزود: در شرایط فعلی که وضعیت کشور عراق بهبود یافته و رو به ثبات است و در طرف دیگر قیمت نفت افزایش یافته و مرز 55 دلاری را لمس کرده است انتظار می رود روابط تجاری کشورمان با عراق بهبود یافته و بتوانیم سهم زیادی از بازارهای این کشور را تحت سلطه خود درآوریم.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص افزایش درآمد زایی ارزی که در پس جهش بهای نفت برای کشورمان به وجود می آید و تاثیر این اتفاق روی روابط ما و عراق گفت: با افزایش درآمدهای نفت، درآمدهای صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرده و احتمال اینکه صندوق بتواند تسهیلات اعتباری را برای  صادر کنندگان فنی و مهندسی در نظر بگیرد، افزایش میابد .

وی افزود: این در حالی است که قرار بود دولت یک خط اعتباری 1 میلیارد دلاری را به عراق اختصاص دهد که با شرایط نا امنی که سال گذشته این کشور با آن رو به رو شد این طرح عقب افتاد.

دکتر حسینی می گوید: به باور من اگر بتوانیم از طریق خط اعتباری وامی را به کشور عراق اختصاص دهیم، قطعا می توانیم به اندازه همان وام برای شرکت های فنی و مهندسی پروژه گرفته و به این ترتیب موتور محرک اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم.

وی در ادامه به افزایش بهای نفت و بهبود وضعیت کشور عراق در پی این رونق اشاره کرد و گفت: صادرات نفت کشور عراق رقمی بالغ بر 1 میلیون بشکه بیشتر از صادرات نفت کشور ماست و با توجه به این موضوع انتظار می رود با افزایش درآمدهای ارزی این کشور چشم  انداز رو به رشدی در خصوص پروژه های عمرانی و فنی مهندسی در این کشور وجود داشته و ایران هم بتواند سهم زیادی را در به پیشروی این پروژه ها نصیب خود کند.

روند نزولی روابط تجاری ایران و عراق در ۳ سال

در این بین دبیر کل سابق اتاق ایران و عراق نیز در پاسخ به این سوال که حجم تجارت ما با عراق در حال حاضر چقدر است، گفت: در 4 سال اخیر بعد از بحران داعش در عراق تراز تجاری ما با این کشور تغییر نکرده، اما رقم کلی صادرات ما به عراق از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی و درآمدهای ناشی از صادرات انرژی به این کشور در 3 سال گذشته سیر کاهشی داشته است

وی با اشاره به اینکه در 2 سال گذشته حجم صادرات کالاهای سرمایه‌ای از جمله صادرات سیمان و کاشی و سرامیک به این کشور کم شده است، تصریح کرد: از دست دادن بازارهای صادراتی این کالاها دو دلیل عمده داشته که دلیل اول آن کاهش ساخت و ساز و کاهش بودجه عمرانی و دلیل دوم آن بازیگری رقبا و افزایش تولید داخلی در عراق بوده است

سنجابی گفت: صادرات برق به عراق با این کشور ثابت شده، صادرات کالاهای نفتی به حداقل رسیده و قرارداد خرید دولتی نفت سفید هم تمدید نشده و همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند، تا رقم صادراتی ما به عراق سیر کاهنده داشته باشد

وی با تأکید بر اینکه ما حتما باید سه استراتژی را برای آینده روابط اقتصادی با عراق دنبال کنیم، بیان داشت: استراتژی اول دنبال کردن ایجاد امنیت و پایداری در عراق است، زیرا استقرار امنیت در عراق منجر به افزایش حجم سرمایه‌گذاری می‌شود و افزایش سرمایه‌گذاری هم منجر می‌شود، تا ما سهم بیشتری از بازار عراق را به دست آوریم

سنجابی با بیان اینکه در استراتژی دوم باید در تعامل با احزاب و گروه‌ها و جریانات همسو در عراق زمینه‌سازی کنیم، گفت: این امر منجر می‌شود، تا در تعامل با گروه‌های سیاسی همسو، فعالیت اقتصادی ما با این کشور هم بیشتر شود. وی افزود: در استراتژی سوم حتما باید از تجارت پیله‌وری فاصله بگیریم و به سمت استراتژی تولید برای صادرات مبتنی به ذائقه مشتری در مقصد و سه سمت تولید در مقصد حرکت کرد.

دبیرکل سابق اتاق ایران و عراق بیان داشت:به عبارت دیگر یعنی  بخشی از زنجیره تولید را به داخل خاک عراق برده و این قضیه باعث می‌شود شاخص‌های بازسازی عراق از رشد برخوردار شود و طبیعتا با حمایت دولتمردان عراق مواجه می‌شود

 

کد خبر 18893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =