گذرگاه های اشتغال و تولید برای اقتصاد ایران

کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید سیاست های تسهیل فضای کسب و کار را در پیش گرفته و در عین حال به رفع موانع تولید در بخش های مالی، سیاستی، تجاری و ... بپردازد تا مشکل اشتغال برطرف شود

روز گذشته علی لاریجانی پس از حضور در نشست مشترک با اعضای فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: بخشی از کارها در خصوص اشتغال از طریق 'فراکسیون اشتغال و تولید' سامان می یابد و با توجه به این که نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف در فراکسیون اشتغال عضو هستند جمع‌بندی‌هایی در خصوص اشتغال صورت خواهد گرفت. به گفته وی ابعاد گوناگونی در بحث اشتغالزایی وجود دارد که می‌تواند بسیار کارآمد باشد. وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های کوتاه مدت،میان مدت و بلندمدت برای اشتغالزایی باید درنظرگرفته شود و با هماهنگی مجلس، دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس کارها پیگیری خواهد شد .
لاریجانی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای اشتغالزایی در سال 96 افزود: توجه به موضوع اشتغالزایی توسط فراکسیون اشتغال و تولید مجلس جدا از پیگیری‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس است و کار برای اشتغالزایی بیشتر از طریق فراکسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با هماهنگی دولت پیگیری می‌شود.

نام‌گذاری سال 96 به عنوان سال تولید و اشتغال بیانگر عمق حساسیت‌ها نسبت به وضعیت بازار کار و ازدیاد بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان است. در واقع امسال دومین سال متوالی است که به نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد مقام معظم رهبری بر روی این مسئله دغدغه دارند. از سوی دیگر همواره ایشان به بهرهمندی از ظرفیتهای داخلی کشور که از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است، تاکید داشته اند.

تردیدی نیست که در حال حاضر بزرگترین و مهمترین مشکل کشور بیکاری است. ایجاد و تأمین اشتغال، به ویژه برای جوانان همواره یکی از دغدغه های جامعه و سیاستگذاران اقتصادی بوده است. درحال حاضر، با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل و جذب ناکافی نیروی کار در مشاغل و نیز ترکیب نیروی کار که بخش بزرگی از آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، اشتغال به یک چالش مهم برای دولت تبدیل شده است، اما ایجاد اشتغال از عهده یک وزارتخانه خارج است و همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید برای اشتغالزایی همت کنند و به میدان بیایند. در همین حال لازم است تا در برخی رویکردها نسبت به اشتغال اصلاحاتی صورت گیرد و زیرساختهای لازم برای تحریک بازار کار به نحو شایسته فراهم شود.

سیاست های فضای کسب و کار؛ مانع اول اشتغال

طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در این باره در گفتگو با اگزیم نیوز می گوید: به عقیده من اولین مانع اشتغال و تولید سیاستهایی است که دولت در قبال فضای کسب و کار و بخش خصوصی در پیش گرفته است. اگر فضای کسب و کار فضایی پر نشاط، با حسن نیت و با اعتقاد به بخش خصوصی و به دور از بوروکراسی و فساد اداری باشد می توان به رونق سرمایه گذاری در تولید امیدوار بود.

وی در ادامه گفت: پارامتر بعدی استعدادهای طبیعی جامعه ای است که قرار است در آن سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد شود. استعدادهایی شامل استعدادهای نیروی انسانی جامعه، منابع طبیعی، ظرفیت های گردشگری و اقتصادی که خوشبختانه کشور ما یکی از غنی ترین کشورهای دنیا در این زمینه ها محسوب می شود. منطقه سوق الجیشی ما امکان هرگونه بهره برداری مناسب و سرمایه گذاری پر منفعت را در اختیار ما قرار داده است.

دست اندازهای اشتغال در اقتصاد ایران

در این راستا ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مشاور اتاق بازرگانی ایران معتقد است: طبق بررسی های دقیق و مفصل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد موانع تولید و اشتغال مساله تامین اجتماعی، قانون کار، مالیات بر ارزش افزوده، زنجیره تولید و ارزش، مسئله عدم اجرایی شدن قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار، قانون حمایت از تولید، بحث صادرات و تامین مواد اولیه از عمده ترین مشکلات بخش تولید است.

وی اذعان داشت: رفع موانع رونق تولید، به سرمایه گذاری، حمایت و بسترسازی از سوی دولت و قوای سه گانه نیاز دارد که خود مستلزم حمایت قضایی، وضع قوانین مناسب، رفع قوانین مزاحم و حمایتهای مالی و معنوی دولت است.

گلپایگانی افزود: از اهم مشکلات حوزه تولید می توان به بهره های بانکی و جریان گردش نقدینگی نا سالم اشاره کرد. راهکارهای پیشنهادی در این زمینه یک طرفه نیستند، بانک هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی و خدماتی در مسیر یافتن راهکار مناسب این مشکل مورد توجه قرار گرفته شده است.

مشاور رئیس اتاق ایران گفت: سرمایه گذاری، حمایت و بسترسازی از سوی دولت و قوای سه گانه لازمه هر حرکت اصلاحی در حوزه اقتصادی و فعالیت بخش خصوصی در گرو همت و اراده در کل نظام است.

ضرورت تقویت تولید اشتغالزا

همچنین دکتر مجید عینیان، اقتصاددان با اشاره به اینکه صنایعی در ایران وجود دارد که از ظرفیت خوبی برای اشتغال برخوردار است، در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران طی سال های آینده با عرضه قابل توجه نیروی کار با تحصیلات دانشگاهی روبرو است، تقویت بخش صنعت می تواند فرصت های شغلی مناسب را برای این افراد فراهم کند.

وی ادامه داد: صنایعی که مقیاس تولید بالاتر دارند، ظرفیت بیشتری نیز برای استخدام نیروی کار در آنها وجود دارد. در این مورد می توان به صنعت پوشاک اشاره کرد که بیش از صنایع دیگر نیروی کار را در بر می گیرد و می تواند گزینه مناسبی برای افزایش اشتغال باشد.

کد خبر 20156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =