سقوط در رشد اقتصادی بریتانیا

محتمل ترین سناریو این است که بریتانیا بازار اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد و از طرف دیگر با موانع تجاری جدید رو به رو خواهد شد

 رشد اقتصاد بریتانیا به 0.3 درصد کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب اقتصاد انگلیس تنها با 0.3 درصد رشد در سه ماه اول سال رو به رو شد. نرخ رشد فصل به فصل انگلیس بدترین نرخ رشد این کشور بوده است و کاهش اساسی از 0.7 درصدی که در آخرین سه ماه سال 2016 ثبت شده بود به دست آمده است. به این ترتیب عملکرد اقتصاد ضعیف تر از پیش بینی اقتصاددانان از آب درآمده است.

این رشد کند اقتصاد حاصل از فروش خرده فروشی ضعیف تر و کاهش هزینه ها روی آیتم های کلیدی مصرف کننده ازجمله اقامت و حمل و نقل بوده است. البته علت ریشه ای ناراحتی مصرف کننده ها، افزایش قیمت هاست که حاصل کاهش شدید ارزش پوند پس از رفراندوم ماه ژوئن و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. به این ترتیب پوند معامله شد روز جمعه حدود 1.29 دلار بود، یعنی تقریبا 14 درصد کمتر از روز رفراندوم.

مصرف کنندگان در بریتانیا با ادامه دادن شیوه مصرف، حتی بعد از اینکه مشخص شد بریتانیا قرار است اتحادیه را ترک کند، اقتصاددانان را شگفت زده کرده اند؛ اما نشانه های وجود دارد که می گوید این استقامت در حال محو شدن است. به گفته اندرو سنتانس، مشاور ارشد اقتصادی PwC، رشد آهسته هزینه های مصرف کنندگان و عدم اطمینان نسبت به سرمایه گذاری در ادامه ماجرای های برگزیت باری بر دوش تولید ناخالص داخلی انگلیس گذاشته است.

توسعه کند در سه ماه اول سال، مشکلات بیشتری برای بریتانیا و رسیدن به نرخ رشد 2 درصدی برای سال 2017 که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده، ایجاد خواهد کرد. کالوم پیکرینگ، اقتصاددان ارشد بانک آلمانی Berenberg می گوید: در حالی که به نظر می رسد کاهش سرعت توسعه کمی ترسناک است... رشد وارد هشتمین سال می شود و بازار کار در اشتغال کامل است.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس انتظار دارد، مذاکراتش با همتایانش در اتحادیه اروپا بیش از شرایط عزیمت برتانیا آغاز شود. البته طرف های معاهده باید بر سر شرایط آینده تجارت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافق برسند. حالا می امیدوار است که با انتخابات زود هنگام 8 ژوئن بتواند به تقویت اکثریت مجلس به نفع خودش استفاده کند.

محتمل ترین سناریو این است که بریتانیا بازار اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد و از طرف دیگر با موانع تجاری جدید رو به رو خواهد شد. بانک آلمانی Berenberg تخمین زده است که برگزیت در دراز مدت باعث کاهش رشد اقتصادی بریتانیا از 2.2 درصد به 1.8 درصد خواهد شد.

 

منبع: اتاق تهران

کد خبر 20346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =