رشد ۳ برابری صادرات ایران به اروپا

میگوئل آریاس معتقد است با احتساب صادرات نفت و انرژی میزان صادرات ایران به اروپا ۳ برابر شده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از آسیانیوز، میگل آریاس، رییس سازمان آب و هوا و کمیسر انرژی اروپا با اعلام رشد 300 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا بعد از توافق تاریخی برجام گفت: وی با اعلام آن که در مجموع تجارت دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا 79 درصد رشد کرده است اعلام کرد ایران بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان آمار اتحادیه اروپا یورواستات در سال گذشته رقمی در حدود 5.494 میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرده است درحالیکه این رقم پیش از تحریم ها یک میلیارد و 235 میلیون یورو بوده است که البته تجارت نفت نیز در این آمارها نهفته است.

به گفته وی برجام توانسته شرایطی را فراهم کند تا ایران و اتحادیه اروپا در زمینه های متعددی از جمله انرژی همکاری های خود را از سر بگیرند. اریاس ادامه داد در مدت دو سال گذشته ایران و اروپا قراردادهای مهمی را در حوزه های مختلف با یکدیگر نهایی کرده اند و این امیدواری وجود داردکه دو طرف با تکیه بر توان تجاری و اقتصادی که دارند تعاملات را گسترش دهند.

در این بین اما middleeastobserver در گزارشی با اشاره به برخی ناهمواری ها در مسیر برجام به موضوع ترامپ اشاره کرد و گفت اگرچه رییس جمهور آمریکا پیش از انتخاب از برجام به عنوان یک توافق بد یاد کرده و اعلام کرد که در جهت لغو این قرارداد تلاش خواهد کرد اما با روی کار آمدن ترامپ عملا اتفاقی در حوزه برجام رخ نداد. موضوع دیگر که شرکای اروپایی ایران بعد از برجام از آن نگران هستند نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ماه جاری است. این در حالی است که اتحادیه اروپا اعلام کرده 100 درصد به مفاد برجام پایبند خواهد ماند اما هنوز نتایج انتخابات مانع از تحرک اتحادیه اروپا در روابط اقتصادی شده است.

در حال حاضر به تحلیل middleeastobserver شرکت های بوئینگ و ایرباس هواپیماهای مسافربری مورد نیاز ایران را در اختیار قرار داده اند و شرکت های مهمی از بین خودروسازان ماننده پژو، رنو و سیتروئن در ایران سرمایه گذاری کرده اند. از طرفی بسیاری از بانک ها روابط خود را با ایران از سر گرفته اند و ایران صادرات نفت خود را با شتاب آغاز کرده است که تمام این موارد به معنای رونق تجاری ایران بعد از برجام تعبیر می شود.

این پایگاه خبری در ادامه به نشست ایران و آلمان در هفته گذشته در ایران اشاره کرده و می گوید حضور شرکت های آلمانی و مسوولان دو کشور در این کنفرانس از عزم جدی دو طرف برای روابط اقتصادی حکایت دارد که می تواند به توسعه روابط بانکی دو طرف منتهی شود. در سال های گذشته به علت تحریم نظام بانکی کشور و قطع ارتباط با سوئیفت به عنوان شبکه بانکی بین المللی، معاملات جهانی با کشورمان به دشواری انجام می شد و حتی در زمان تحریم ها برخی بانک های غیرآمریکایی به دلیل همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با بانک های کشورمان به پرداخت جریمه های سنگین محکوم شدند.امروز که به واسطه برجام نظام بانکی ایران به شرایط عادی و متعارف در بانکداری بین ‌المللی بازگشته و نقل وانتقالات بین بانکی به سهولت انجام می گیرد، انتظار می رود شاهد رشد فزاینده همکاری های ایران و اروپا در زمینه های مختلف باشیم.

نکته دیگر در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی است. وزیر صنعت به نقل از آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از جذب 5.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور در سال 95 خبر داده است که این رقم نشان می دهد برجام به بازگشایی دروازه های ایران به روی اقتصاد جهانی منجر شده است. جدا از تمایل ایران و کشورهای اروپایی برای گسترش روابط دوجانبه، چند سفر «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به ایران می توان در قالب تلاش بروکسل با هدف تقویت تعاملات خود با تهران ارزیابی کرد.

در این بین رییس کل بانک مرکزی نیز اخیرا اعلام کرده با برجام تحریم های بانکی هم که با موضوع هسته ای مرتبط بوده، برداشته شده است. وی درباره علت بعضی مشکلات در روابط بین بانکی، گفت: باید بپذیریم که نظام بانکی در جهان هر روز درحال تغییر و تکامل است و به سرعت قوانین آن تغییر می کند و در این مدتی که نظام بانکی تحریم و روابط بانکی ما با جهان قطع بود، از قوانین روز بانکی فاصله گرفته ایم و به سرعت باید تلاش کنیم با پیاده سازی استانداردهای بین المللی اگر مشکلاتی در این بخش وجود دارد ، برطرف کنیم.

سیف افزود : وضعیت شبکه بانکی بعد از برجام به هیچ عنوان قابل قیاس با زمان پیش از آن و تحریم ها نیست و گشایش های خوبی صورت گرفت و متاثر از همین وضعیت بوده است که تجارت خارجی ما هم ارتقاء یافته است .وی ادامه داد : دستاوردهای برجام در بخش بانکی تنها در حوزه های بانکی خلاصه نمی شود و در سایر بخش ها هم قابل مشاهده و برجسته است .رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر ضرورت به روز شدن قوانین و مقررات و استانداردهای بانکداری کشور تاکید کرد و گفت : روسای بانک های کشور باید برای دستیابی به قوانین بانکداری بین المللی تلاش کنند و خودشان را به استانداردهای بین المللی برسانند.

کد خبر 20411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =