پنج پیشنهاد بخش خصوصی برای دولت

نشست خبری کنفدراسیون صادرات با حضور رئیس کنفدرراسیون در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. محمد لاهوتی در این جلسه که با حضور اصحاب رسانه همراه بود به تحلیل و بررسی دلایل افت صادرات غیر نفتی در چهار ماهه نخست امسال و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

به گزارش اگزيم نيوز، نشست خبری کنفدراسیون صادرات با حضور رئیس کنفدراسیون در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. محمد لاهوتی در این جلسه که با حضور اصحاب رسانه همراه بود به تحلیل و بررسی دلایل افت صادرات غیر نفتی در چهار ماهه نخست امسال و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

لاهوتی گفت: طبق آمار رسمی منتشر شده گمرک میزان جمع  تجارت خارجی ایران چهار ماه اول سال جاری 29.3 میلیارد دلار بود که از نظر حجم نسیبت به سال قبل در همین مدت  6 درصد رشد مثبت داشته که می تواند نکته مثبتی تلقی شود. البته بالارفتن حجم تجارت خارجی مربوط به واردات است که 24 درصد رشد داشته است و متاسفانه در صادرات 9.5 درصد کاهش داشتیم.

 وی با اشاره به سیاست گذاری ها و اهداف تعیین شده از سوی دولت گفت: طبق آماری که مطرح شد تا رسیدن به اهداف مد نظر در حوزه صادرات فاصله زیادی داریم.

لاهوتی با بیان اینکه 85 درصد واردات ما شامل کالاهای واسطه ای است گفت: منتقدین واردات باید به این نکته توجه کنند که سبد واردات نشان می دهد غالب کالایی که وارد می کنیم مصرف صنعتی دارند که بیانگر رونق صنعت و تولید داخلی است که در نهایت خدمت به صادرات معنا می شود.

وی در ادامه افزود: برای خروج از وضعیت فعلی صادرات باید به دو جنبه توجه کرد اول آنکه در طول فعالیت دولت یازدهم صادرات ما در رقم 40 میلیارد دلار ثابت مانده است که بخشی  از آن مربوط به ثبات قیمت نفت که بیشترین حجم صادرات ما را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در قسمت صادرات قیمت نفتی با رشد منفی 15 درصد روبرو هستیم که نشان می دهد با اهداف تعیین شده فاصله زیادی داریم. متاسفانه بیشترین کاهش صادرات کالا با ارزش افزوده بالا را در بخش کشاورزی، کالای صنعتی و معدنی را داریم ضمن اینکه میانگین قیمت کالای صادراتی ما به 358 دلار در هر تن رسیده است که علی رغم آنکه نسبت به چهار ماهه مشابه سال قبل 2.5 درصد رشد داشته ولی به هر حال نشان دهنده فروش کالای خام و واسطه تولید است تا محصول و کالا و با اهداف اقتصاد مقاومتی که ایجاد ارزش افزوده بالاتر و سهم بیستر از بازارهای جهانی و ارزآوری بیشتر فاصله دارد.

لاهوتی بیان داشت: نکته مثبت در این میان افزایش سهم تجاری ما با کره جنوبی است. در مقابل هند سهم کمتری را در تجارت خارجی ما دارد. با گشایش های پس از برجام کشور امارات که در سالهای تحریم بعنوان واسطه تجارت ما با دنیا بود حذف شده و این نشان می دهد که ارتباطات مستقیم تا حدودی در حال انجام است و واسطه ها در حال حذف از پروسه فروش کالای ما هستند. افزایش قیمت واردات و رسیدن به 1400 دلار در هر تن نیز بیانگر واردات کالا با کیفیت بالاتر خصوصا از کره و آلمان است. در مجموع صادرات ما با مشکلات جدی روبروست و دولت باید برنامه های حمایتی خود از صادرات را هر چه سریع تر اجرایی کند.

لاهوتی اعلام کرد: عمده کالای صادراتی ما میعانات و روغنهای سبک و به طور کلی محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی و وابسته به نفت بوده است و واردات ما کالای اساسی عمدتا برنج، قطعات خودرو و خودروی ساخته شده بوده است. طبق آمار در چهار ماه نخست امسال واردات خودرو 426 میلیون دلار بوده که حدود 43 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد بوده ایم.

رئیس کنفدراسیون صادرات در ادامه کندی اجرای مشوق های صادراتی را مطرح کرد و گفت: با وجود اینکه دولت در بودجه امسال 120 میلیارد تومان را به مشوق های صادراتی اختصاص داد با گذشت ۴.۵ ماه از سال هنوز ابلاغ نشده است. به دلیل کندی حمایت ها از صادرات و عدم توجه ویژه به صادرات است در صورتیکه محو همه هدف گذاری ها و شعارهایی که داده نمی شود صادرات است اما در عمل هیچ اتفاقی در راستای افزایش توان صادراتی کشور رخ نمی دهد. گذشته از این مبلغی که در بودجه برای حمایت از صادرات دیده شده رقم بسیار ناچیزی در برابر مقابل حجم صادرات کشور حتی صادرات سایر کالاها محسوب می شود. البته اتفاق خوبی که افتاده این است که قرار است از منابع صندوق توسعه ملی و بانکها مبلغ 6800 میلیارد تومان با نرخ تسهیلات  ارزان در اختیار صادرکنندگان قرار بگیرد. اگر این تصمیم عملی شود کمک خوبی به صادرات کشور خواهد بود.

لاهوتی به وعده عمل نشده دولت یازدهم در خصوص یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و گفت: به عقیده من واقعی شدن نرخ ارز مهم تر از یکسان سازی آن است.اگر قرار است یکسان سازی نرخ ارز اتفاق بیفتد برای ماندگاری و استمرار قطعا باید بر اساس واقعیت ها باشد در غیر اینصورت مشابه تجربه دهه هفتاد این طرح به شکست خواهد انجامید.در دهه هفتاد یکسان سازی صورت گرفت ولی نرخ واقعی نبود و سالها کشور شاهد چند نرخی بودن نرخ ارز بود. حال آنکه تنها واقعی شدن نرخ ارز در کنار یکسان سازی و تک نرخی شدن نرخ ارز می تواند به کشور کمک کند در غیر اینصورت مشکلات را برطرف نخواهد کرد.

لاهوتی پنج اولویت پیشنهادی برای حمایت از صادرات را بر شمرد و گفت: واقعی شدن نرخ ارز متناسب با تورم، نرخ تسهیلات منطقی و منطبق بر واقعیت های اقتصاد کشور برای صادرات، سروسامان دادن به وضعیت حمل و نقل کشور به منظور کاهش قیمت تمام شده کالا برای صادرات با جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه، ساماندهی ارتباطات بانکی و تعیین تکلیف بسته های حمایتی از مهمترین پیشنهادات بخش خصوصی برای حمایت از صادرات هستند. اگر دولت به هر دلیلی تمایلی به یکسان سازی نرخ ارز ندارد منطقی است که با ارائه بسته های حمایتی قیمت افزایشی ناشی از واقعی نبودن نرخ ارز را جبران کند.

وی به تشریح عملکرد کنفدراسیون صادرات در یکسال گذشته پرداخت و گفت: تعامل با دستگاههای مختلف دولتی، حضور درجلسات تصمیم گیری دستگاه های مختلف برنامه کار کنفدراسیون بوده است.کنفدراسیون صادرات ایران در بحث بسته حمایتی صادرات، تامین اجتماعی و رسیدگی به دفاتر کنفدراسیون با محوریت اقتصاد کشور و کمک به افزایش صادرات کشور با رفع موانع موجود حضور پررنگ داشته است.

 

 

 

 

 

کد خبر 21442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =